Hem | Företag | Företagare betygsatta kommunens service

Företagare betygsatta kommunens service

image

Företagen i Håbo är i huvudsak nöjda med kommunens service. Under våren 2011 genomfördes en undersökning bland företag som har varit i kontakt med kommunen. Av de 166 kommuner som deltog i undersökningen rankas Håbo på plats 43.

Stockholm Business Alliance (SBA) och Sveriges kommuner och landsting (SKL) har genomfört en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. Fem myndighetsområden har undersökts: Brandtillsyn, Bygglov, Markupplåtelse, Miljö- och hälsoskydd samt Serveringstillstånd.

Företagare som haft ett ärende med kommunen inom ett eller flera av dessa områden har fått svara på en enkät med frågor om information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet samt med hjälp av tre frågor göra en helhetsbedömning av servicen i kommunen. Det är denna helhetsbedömning som ligger till grund för måttet ”Nöjd-Kund-Index” (NKI).

Håbo rankades totalt på plats 43 i jämförelse med de 166 kommunerna, med ett NKI på 69, vilket räknas som godkänt. Extra högt betyg gav företagen till hanteringen av bygglov, där Håbo hamnade på plats nummer 14 av 166 med ett NKI på 75.

– Vi har förbättrat vårt resultat sedan 2009. Det känns så klart jättekul, säger Håbo kommuns Kommunalråd, Agneta Hägglund. 

– Vi ser underlaget som en bekräftelse på att vi är på rätt väg, men självklart både kan och vill vi bli ännu bättre, säger Per Kjellander, Kommundirektör i Håbo.