Hem | Övriga Nyheter | Föreningsnytt | Bålstapar cyklade längs Donau Radweg

Bålstapar cyklade längs Donau Radweg

image

Här kommer en reseberättelse från makarna Tiefensee, som tog en cykeltur i Tyskland och Österrike i våras.

Hej alla,

Tänk om jag skulle börja detta lilla epos över Donau Radweg med att skriva åk aldrig Donau Radweg med cykel!! Det hade varit katastrofalt. Istället skriver jag till alla cykelfans Åk Donau Radweg med cykel om möjlighet ges.
Joachim och jag är helt begeistrade och det har varit en otrolig upplevelse. Donau är blå när solen skiner, ibland påminner naturen om våra svenska älvar.

Vattnet i Donau är inte sämre än i Mälaren och folk badar i Donau. Hur det förhåller sig längre nedströms, i de forna öststaterna vet jag inte. Vi hade tur med vädret men även med mycket annat. Startade i Passau också det en underbar stad, där två floder mynnar i Donau, Inn och Ilz. Cykeluthyrning finns vid järnvägsstationen.
Hela Donau cykelväg Passau till Wien ca 330 km. klassikern då det gäller Donauradweg. Den är asfalterad och är en dröm att cykla
på, inga backar!

Bra skyltning, största delen av sträckan ligger i Österrike. Början på maj är idealiskt att cykla innan turismen, cyklisterna kommer igång. Vi hade inte förbeställt någon övernattning det finns mycket att välja på. I maj månad visar sig naturen i sin vackraste fägring, koltrasten underhöll oss dagligen med sin konsert efter hela sträckan, även andra sångfåglar. Överallt finns fina rastplatser och när kvällen närmar sig finns antingen trevliga Gasthof eller Zimmer frei.

Vi växlade övernattningar och en gång blev det 2 nätter med en vilodag emellan, det gav tillfälle att se oss omkring i en av de många fina byarna, städer man kommer förbi.

Staden Melk har ett intressant Benediktinerkloster, som ligger högt ”uppfluget” på ett berg där domkyrkan tronar i förgrunden. Kraftverk dyker upp så där var femte, sjätte mil, här har Österrike verkligen tagit vara på den el Donau kan ge. Man störs inte av dem utan de bildar broar över Donau och man kan då cykla på motsatta sida som omväxling. Dessutom finns det små cykelfärjor. När det är dax att avsluta cyklingen för dagen, tar man in på ett Gasthof med mycket bra standard, rent till tusen. Efter en uppfriskande dusch går man ner till en schnitzelmiddag och tar sig ett stort glas gott öl, det är en njutning.

Övernattningsmöjligheter är det gott om. Man kan cykla ända intill Wiencity utan att störas av trafik, sista biten har man skapat en stor konstgjord ö, som blivit fritidspark åt Wienarna. Här börjar silhuetterna på staden Wien , på ena sidan den moderna och andra sidan ser man det gamla Wien. Väl inne i Wien finns fina cykelvägar, men mycket trafik alldeles för mycket. Det var så varmt den dagen vi var inne i Wien så vi orkade endast sitta i en sightseeing buss i nästan 3 timmar.

Vi bodde ungefär 3,5 mil utanför Wien i en trädgårdsstad som heter Tulln. Rena idyllen, det var här vi hyrde välutrustade stugor i 4 nätter och hade eget hushåll, även en fin altan att sitta på.

Näst sista dagen tog vi expresståg tillbaka till Passau med våra hyrda cyklar. De flesta tåg har en särskilt cykelvagn så man kan transportera sina cyklar över hela Europa om man vill, utom hos oss i Skandinavien! Vi stannade en dag i Passau också en väldigt tjusig stad. Återresan gick med flyg från Nürnberg hem. Vi åkte ner med tåg och det tog tjugofyra timmar men var en intressant upplevelse, tyvärr betydligt dyrare än att flyga.

Österrike och även Tyskland satsar enormt på sina cykelvägar, som betyder mycket för dem att få turister. En anledning till att det är så välordnat med alla möjligheter.

Hoppas vi kunnat inspirera flera att vilja cykla denna fina Donau cykelväg!

Anna och Joachim Tiefensee

Post scriptum
• Det kostade 8 € per dygn att hyra cykel, detta är taxan längre än 9 dagar, att hyra vid järnvägsstationen i Passau
• Övernattning kostar mellan 24 till 28 € per person
• Resan från Wien till Passau kostar 19 € per person och cykel (man kan stiga på och av var man vill mellan Wien och Passau