Hem | Politik | Wakeup call!

Wakeup call!

5,7% av den röstberättigade befolkningen i vårt vackra land känner sånt missnöje med den mågfald vi har att man kände sig tvugna att lägga sin röst på ett parti, som i min mening inte står för varje människas lika värde. Ett extremt högerparti som haft klara kopplingar till nynazistiska grupper. Vad är det ni är missnöjda med? Hur många muslimer som kommer till vårt land? Eller är det hudfärgen som är problemet? Eller är det för att som ni anser "alla brott begås av invandrare"? Eller är det kanske att Homo, trans och bisexuella är en avart som måste bekämpas?

I Håbo kommun är siffran för Sverigedemokraterna 3,6%. En ökning från förra valet som leder till att dem får 2 mandat i fullmäktige. Är det den utvecklingen vi vill ha i Håbo? Det håbo som jag förknippar med ett öppet och välkommnande klimat.

Men nu är det som det är och de etablerade partierna får skylla sig själva. Inget blev bättre för att man gjorde som svensken i allmänhet gör, stoppar huvudet i sanden och tror att problemet skall försvinna av sig själv. Nej, min åsikt är att om hade tagit debatten med Sverigedemokraterna i god tid innan valet hade man genom det kunnat visa på de sendvridna åsikter som partiet besitter. Eftersom ingen tog fighten fick man ju vara veta det mindre kontroversiella. Jag har bara en sak att säga till Sveriges ledande politiker: skäms!!!

94,3% av Sveriges befolkning samtycker inte med Sverigedemokraterna. Men sänker sig ändå till deras nivå genom att kalla dem både det ena och det andra, Man har rätt att tycka att dem är både rasister och nazister. Men man ger dem bara mer vatten på sin kvarn att driva sin politik. Nej, vi måste bekämpa såna här krafter genom de demokratiska medel som finns. Genom debatt och påtryckningar!

Vakna Sverige och reagera!

Vi har ca 1458 dagar på oss att skapa en förändring tillsammans!!

Sofia Brandon

-----------------------------------------------------------------------------

Kommentarer överförda från den gamla sidan

Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
av Ham Tisdag, 21 september, 2010 kl. 19:29
(Info om Insändaren | Skicka ett meddelande)

Men snälla Sofia, Måste du också ha hjälp att tänka klart. Jag har i två omgångar detta år presis sagt vad som är orsaken till att det blev som detnu blev.Längre kom jag inte.Varför? Som jag tidigare sagt,hade blockfördelningen varit 30-70 hade det inte funnits några sd. Varför?.Jo,då hade invandrar-och flyktingproblemen kommit på bordet och man hade kunna disskutera dessa. Svreigs folk som är någorlunda normalt funtade vill veta framför allt vad invandring och dess problen kostar och en konsekvensbeskrivning av dethela. Det har ingen i riksdagen VÅGAT  tatag imed risk för att tappa röster i ett val. För då blir man plötsligt rasist. Man gnäller om mycket men mest synd är det om flyktingarna,dom som FAKTISKT behöver hjölp,Resten av invandringen måste disskuteras.
Så är det.  Karl-Erik  invandrare sen 1961


[ Besvara denna kommentar | Radera ]

    Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
    av lysglimt Tisdag, 21 september, 2010 kl. 20:15
    (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
    Tror du som politiker det är smart att fråga en person om hon behöver hjälp att tänka klart ? Jag bara undrar!

    Pål Christophersen



    [ Besvara denna kommentar ]

    Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
    av Hakan Tisdag, 21 september, 2010 kl. 20:30
    (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
    Skäms på dig Karl-Erik man säger inte så till en medborgare, Sofia har alldeles rätt i att politikerna här i Håbo har duckat från att debatera med SD. När jag ställde frågan i fullmäktige att dagens elever måste få veta sin historia i skolan fick jag svaret det är upp till rektorerna att bestämma detta. De var tydlingen inte medveten om att det är politikerna som har det övergripande ansvaret och att  de har beslutat om skolplanen.

    MVH
    Håkan Sundström


    [ Besvara denna kommentar ]

        Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
        av Tomas (tomas.alm@liberal.se) Tisdag, 21 september, 2010 kl. 23:06
        (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )http://www.folkpartiet.se/haabo
        Vill bara informera Dig Håkan S.

        Jag har under valrörelsen frågat tre av de fyra personerna
        som står på SD:s kommunlista i om vilken politik de vill
        föra i kommunen, för att kunna få tillstånd en debatt.
        Tyvärr har ingen gett mig något svar på frågan om vilken
        politik man vill och tänker föra.
        Och utan det är ju en debatt av intet värde.
        Jag kan bara beklaga att så många valde att lägga sin viktiga
        röst på ett parti som inte vet vilken politik eller frågor man vill
        driva.

        Tomas Alm


        [ Besvara denna kommentar ]

            Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
            av Tommy Tisdag, 21 september, 2010 kl. 23:21
            (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
            Det som varit mest förnedrande, skamliga, oprofessionella, hänsynslösa och avskyvärda under valrörelsen är partiledarnas beteende mot SD. Hur kan politiker som skall representera folket och visa vägen till ett demokratiskt samhälle fälla sådana uttalanden och bete sig som de gjorde under valnatten? Skall dessa människor styra det här landet är vi på väg rakt in i en värld fylld av fördomar och hat. För övrigt har aldrig SD gått ut med att de är rasister.
            Tommy  


            [ Besvara denna kommentar ]

                Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
                av Anders_Nilfjord Onsdag, 22 september, 2010 kl. 06:57
                (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
                Huruvida SD själva sagt att de är rasister eller inte är ointressant och jag vet inte om jag skulle kalla dem rasister. Det som däremot är solklart är att de vill bedriva en främlingsfientlig politik. Det är viktigt att vi etablerade partier tydligt tar avstånd från detta. Vi måste dock våga ta debatten om den misslyckade integrationspolitiken, vilket jag tycker att vi i Fp har försökt genom bland annat Nyamko Sabuni. Men så fort det ställts krav på invandrare har media utmålat oss för att fiska i grumligt vatten och försöka locka till oss sd väljare. Detta måste det bli ändring på om vi vill få en förändring.

                Anders Nilfjord
                FP Håbo


                [ Besvara denna kommentar ]

            Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
            av Hakan Onsdag, 22 september, 2010 kl. 08:36
            (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
            Tack för den informationen, men du missförstod mitt inlägg. Att göra som du och fråga redan etablerade SD politiker är väl en beaktansvärd åtgärd och försök till debatt. Vad jag menade var att skolan ska ha schemalagd historia, där eleverna innan de tar ställning i politiska frågor få information om Europas historia. Du svarade själv på min fråga i fullmäktige att politikerna ska inte styra skolan det ska rektorerna göra trots att ni har det övergripande ansvaret och har dessutom i fullmäktige antagit skolplanen där ni skulle ha ställt krav på Europas historia och om förintelsens minnesdag den 27 Januari.

            Håkan Sundström


            [ Besvara denna kommentar ]

        Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
        av Juve Torsdag, 23 september, 2010 kl. 23:37
        (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
        Uppskattar verkligen att du arbetat för att eleverna ska få en god kunskap om förintelsen. Frågan är vad har det med sd att göra?

        Sd är ett av de partier som vill bekämpa antisemitismen allra mest och har en proisraelisk hållning till skillnad mot många andra partier i detta postwarszawa pakts land. Sverige borde skämmas när personer som Ohly framför sina åsikter.

        Vill man attackera sd så kommer man sannolikt i vissa fall bli tvungen att attackera svensk kultur. Den intollerans som finns i Sverige mot islam grundar sig i intolleransen mot religion som socialdemokraterna har indoktrinerat i en stor del av befolkningen. Alla skall vara lika och då får inte religion plats i ett socialistiskt land, ty det hotar den socialistiska jämställdheten. Vi ser idag att ca 50 procent (enligt undersökningar) är emot religösa friskolor och detta motstånd grundar sig just i intolleransen mot religion.
        Sverige sägs vara kända för sin tollerans men det råder ett stort undantag när det kommer till religion och traditionella värderingar, svenskar är tolleranta så länge alla är liberala på det personliga planet.

        Här finns det mycket att göra i skolorna, ett stort problem blir dock att många lärare ingår i denna grupp intolleranta mot religion.

        Hälsningar
        MH


        [ Besvara denna kommentar ]

            Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
            av Hakan Fredag, 24 september, 2010 kl. 10:04
            (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
            Hej Juve
            Jag gillar verkligen ditt sätt att resonera, jag köper också en del av dina argument men måste ändå värja mig mot ditt påstående att om vi attakerar sd så attakerar vi också Svensk kultur. Varför kan man inte diskutera en förändring av vår kultur när övriga världen blir mer och mer integrerad i varandra. Varför ska den svenska kulturen vara helig och att vi svenskar ska ha monopol på den? Mångfalld berikar tycker jag.

            Historiskt så kan du säkert historien om sd och att de historiskt kom med nazistiska förespeglingar, där brunskjortor och hakkors var deras synboler. Idag har sd förändrats liksom kd gjorde för 20 år sedan, när de bl.a. vägrade kvinnors rätt att bestämma över sin kropp. Om sd går samma väg som kd, så kommer också sd att bli accepterad i Svensk politik. Det var också vad som hände historiskt i Vänsterpartiet, där började partiet med att kalla sig K som blev APK som senare blev VPK och som nu blivit ett accepterad vänsterparti. Att de sedan finns människor inom vänstern som fortfarande står för gamla värderingar beror på att makten är viktigare än verksamheten.

            Sedan håller jag med dig att det finns mycket att göra i de svenska skolorna, många av skolans ledare kan inte sin historia och kan därför inte dela med sig till eleverna, därför är det också viktigt att utbildningen på våra lärosäten ändras.

            Håkan Sundström


            [ Besvara denna kommentar ]

                Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
                av Juve Fredag, 24 september, 2010 kl. 13:46
                (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
                Ursäkta Håkan om jag nu märker ord.

                Jag skriver "sannolikt i vissa fall"

                Det går absolut att attackera sd utan att attackera svensk kultur men i vissa fall så går den svenska kulturen och sd hand i hand, det gäller t.ex. synen på religion.
                Vi har haft frikyrkor i Sverige under en väldigt lång tid och dessa ses fortfarande som något konstigt efter mer än 100 år.

                Jag tror personligen att sd kommer förändras en del under de kommande åren. Vi ser redan nu att man inte längre driver abortfrågan för att lyfta upp ett exempel. (Abortfrågan drivs ej längre efter landsdagarna 2009)



                [ Besvara denna kommentar ]

                    Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
                    av Hakan Fredag, 24 september, 2010 kl. 14:53
                    (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
                    Håller med dig i ditt resonemang och har aldrig förstått varför inte de etablerade partierna vågat ta debatten med sd. Om man kommuniserar på en vettig nivå är detta berikande och ger förståelse och nya infallsvinklar att ta med i debatten.

                    Jag ser verkligen fram mot dessa 4 år och tror mig känna att vår inteligente statsminister kommer att hantera detta på ett förnuftigt sätt. Det kan t.o.m. vara utvecklande och en nyttig injection i Svensk politik.

                    Skulle verkligen vilja ha en kontakt med dig där vi kan jobba ihop om skolan och åldringsvården som blivit så eftersatt här i Håbo. Jag tror mig ha ingångar i dessa nämnder som vi kan påverka.

                    Håkan Sundström



                    [ Besvara denna kommentar ]


Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
av attila (info@haboportalen.se) Torsdag, 23 september, 2010 kl. 13:15
(Info om Insändaren | Skicka ett meddelande | Din Blogg) http://www.aerofoto.se

Lästa idag denna mycket kloka insändare i dagens DN

http://www.dn.se/debatt/vi-efterlyser-en-debatt-om-invandringens-problem-1.1175308 [www.dn.se]

//Attila


[ Besvara denna kommentar | Radera ]

    Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
    av Ham Torsdag, 23 september, 2010 kl. 15:16
    (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
    Ja,men precis så är det. Hade man för 6-8 sen vågat ta tag i debatten så hade det inte funnits något sd. Men som jag 3 ggr tidigare påpekat var blockfördelningen på riksplanet så jämn redan då. så ingen vågade en nysa åt problemet som alla partier visste om. Titta på Lo med 20% fungtionärer osv.
    Det är ju så dags nu---Sen kan man skylla på sd hur mycket som helst.Jag hänvisar till mina tidigare inlägg där någon inte ens velat debattera.Jag färstår det lokalt som i Bålsta,alla känner alla. Det har varit och är riksdagens PROBLEM,större nu än någonsin. Jag vill att Håbopolitiken skall bli bättre och det finns det förutsättningar för,tycker jag. Lycka till
    Karl-Erik


    [ Besvara denna kommentar ]

    Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
    av Hakan Torsdag, 23 september, 2010 kl. 15:25
    (Info om Insändaren | Skicka ett meddelande) )
    Hej Attila
    Jag har läst insändaren och tycker detsamma som du. Jag vill återkoppla denna insändare med min kommentar till Tomas Alm längre ner. Det gäller inte att prata de 3 veckor som valrörelsen varar, det gäller att bemöta dem under hela valperioden och det är det som politikerna här i Håbo har duckat för. När resultatet från skolvalet på Futurumskolan blev klar, gjorde det mig verkligen fundersam om rektorn har fullgjort sitt uppdrag när siffrorna för SD var så höga. Ser gärna en kommentar från Tomas?

    MVH Håkan Sundström opolitisk medborgare


    [ Besvara denna kommentar ]


Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
av Juve Fredag, 24 september, 2010 kl. 00:31
(Info om Insändaren | Skicka ett meddelande)

Först skulle jag verkligen vilja rekommendera att du läser boken "Folkhemms populismen" finns på timbro att köpa.

Mångfald är något som socialdemokraterna har bekämpat i alla tider tills ganska nyligen. Socialdemokraterna har alltid talat om jämlikhet (socialistisk sådan) och nu har man bytt spår mot mer personlig frihet, men det har inte stora delar av befolkningen och det kommer ta tid innan så sker om det någonsin gör det.

För att skattetrycket ska kunna hållas högt och genom det bidra till en stor välfärdsstat, så måste människor i landet ha liknande värderingar. Desto mer olika vi är varandra desto mindre kommer vi att vilja betala i skatt pga. minskad solidaritet osv. detta är gammal skåpmat för den som är lite insatt. Detta betyder att i en ekonomisk vänster stat så måste människor ha ganska lika värderingar. I Sverige där vi går mot mer mångfald så måste det föras en mer ideologisk liberal politik, för att motsättningar ska minska. Sverige är idag en blandning av socialism och liberalism vilket är en stor anledning till att motsättningar uppstår.

Sverigedemokraterna vill behålla den stora välfärdsstaten och då måste det finnas likheter bland befolkningen. Tar vi t.ex. vänsterpartiet som också strävar efter en stor välfärdsstat så kan vi läsa att partiet är emot religösa och andra privata skolor pga. att då blir människor mer olika och det hotar den stora välfärdsstaten. Vänsterpartiet vill också att människor ska ha mer lika värderingar precis som sd men de har en annan väg för att nå det målet. Vänsterpartiet och SD är de partier som har minst i procent antal kristna, gissa varför?
Vänsterpartiet vill avskaffa religösa friskolor och sd endast de muslimska, på denna punkt så bryter båda dessa partier mot de mänskliga rättigheterna.

Nazism, rasism? nej knappast men frågar du en socialist så kommer han/hon säga ja pga. att alla analyser som inte bygger på klasser är rasism. Sd är mot islam men eftersom islam vare sig är en ras eller nationallitet så kan det inte definieras som rasism. SD har en mörk bakgrund men idag så representerar det verken nazism eller rasism

Islamofobisk? Ja det måste man nog säga.
Främlingsfientlig? Ja men inte mer än vad den svenska kulturen är mot t.ex. religion. Detta gäller även vänsterpartiet i högsta grad.

Du undrade varför folket röstade på sd, svaret finns i den svenska kulturen.

Gör ett test en gång, anslut dig till en grupp du inte känner och aldrig träffat och så säger du att du är medlem i livets ord eller dylikt så kommer det komma en stor tystnad och människor kommer inte veta vad de ska säga. Intollerans? JA DETTA ÄR SVERIGE.


[ Besvara denna kommentar | Radera ]


Re: Wakeup call! (Medelbetyg: 1)
av Sara Fredag, 24 september, 2010 kl. 11:47
(Info om Insändaren | Skicka ett meddelande | Din Blogg)


Lite tänkvärt......

Otroligt nog hade invandrartäta Rinkeby högsta antalet soffliggare i hela landet. Indirekt kan man alltså säga att Rinkebyborna bidragit till att SD nu kommit in i riksdagen.
Mona Sahlin sa på valnatten att S aldrig kommer svika Rinkeby.
Men vem var det egentligen som svek vem??????
De flesta människor jag känner tycker att det är ens förbannade skyldighet att, vart fjärde år, sätta sig in i politiken någotsånär och gå och rösta. Nonschalans och kanske också ett svek mot resten av medborgarna? Sad- but true.. 
 
Sååå... om alla vi som har minst två ben och en hjärncell gick och röstade 2014, så kunde vi slippa hamna i detta oklara läge igen!!

MVH Sara Wickman