Hem | Övriga Nyheter | Kundernas tankar och känslor - neurmarknadsföring för företag

Kundernas tankar och känslor - neurmarknadsföring för företag

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Den snabbaste vägen till framgång är inte nödvändigtvis genom kundens hjärta utan genom kundens hjärna.

Bild: © TarikVision / shutterstock.com Bild: © TarikVision / shutterstock.com


Vad exakt det betyder, analyserar neuromarknadsföring.

Inom denna disciplin är vi dedikerade till optimering av marknadsföring genom neurovetenskapsmetoder. Detta kan göra det ännu enklare för företag att förstå sina kunder i framtiden.
Hur exakt detta fungerar och vad det betyder avslöjar denna insikt.

Förstå och använda neuromarknadsföring

Neuromarketing kan fungera som ett gränssnitt mellan klienten och deras undermedvetna önskningar och behov. För att vara säker: detta är inte en skadlig manipulation, utan en analys och dataanalys. Snarare försöker neuromarknadsföring vara uppmärksamm på små saker som händer i den mänskliga hjärnan.
Ett (framträdande) exempel på detta finns i en äldre studie av Nielsen Consumer Science. 2012 kunde forskare använda dataanalys för att utvärdera vilka USB-sticks som såldes bra och vilka som såldes dåligt.

Om det utvärderade företaget Mimoco hade uppgifterna före försäljningen, kunde man säkert ha ökat försäljningen.

Data som användes för testet var hjärtslag och ögonspårning. Att följa kundernas blick är i en mening synonymt med neuromarknadsföring. Detta har gjort det möjligt att rita mycket exakta kartor på exempelvis affischer som indikerar var kunden tittar.
Viktig information kan placeras på de mest visade platserna. Supermarknader ser vart kunderna tittar.

Samtidigt ger studierna även mätdata för hur en kund reagerar fysiskt. Ett känslomässigt svar är lättare att mäta än att läsa från ett frågeformulär.
Neuromarketing har också gett oss olika insikter. Vi vet till exempel bättre människors svar när telefonen ringer, eller vi kan använda neuromarknadsföring för att förutsäga vilka choklad kunder kommer att köpa i kassan. Resultaten av de neurologiska utvärderingarna är mer exakt för försäljningen än kundernas uttalanden.

Tänkande och känsla - ta upp känslor och uppfylla önskemål

Alla dessa beslut fattas i kundens sinne, omedveten. Vad kunden uppfattar som köpimpuls eller som ett emotionellt svar blir synlig i MR-skanningen. Här visar hjärnan aktivitetsområden och utifrån detta är det möjligt att läsa vilka känslor en produkt eller en bild orsakar. Synapserna i hjärnan "tänds" och en stark aktivitet dyker upp - så forskare vet det från känslor som vänskap, kärlek eller fotbolls spänning.

Genom stimulerad hud, ökat hjärtslag, bredda iris eller ögonens vandring på ett objekt, får man insikt på klientens tankar och känslor. Även människor som kallar sig rationella fattar till stor del sådana beslut omedvetet.
I marknadsföringen bör alla dessa insikter inte vara nya. Snarare är det saker som faktiskt är tydliga. Känslomässigt engagemang binder kunder, även mindre förändringar kan ha fantastiska resultat (positiva och negativa). Och vad kunderna svarar på i en undersökning är inte alltid representativt. Som människor tror vi bara att vi känner varandra bättre än vi faktiskt gör.

Vägen till mer framgång och en mer positiv uppfattning fungerar bara genom känslor. Det behöver inte alltid vara en lyxbil, även mindre saker som personliga gåvor för kunder och partners kan utlösa rätt känslor.

Allt detta säkerställer att företag, varumärken och produkter känslomässigt är positivt kopplade till varandra. Och det är exakt det som visar, att det krävs mer än bara förstå siffror i statistiker, utan också för att kunna se kunden i huvudet.

Av Jens Karlsson


Prenumerera på kommentarer Kommentarer (0 Skickat)

totalt: | visar:

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV



Problem med avloppet?


SPF Seniorerna Håbo

SBA Svenska Bilauktioner AB

Basinkomst = Medborgarlön

the zeitgeist movement

Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2588