Hem | Övriga Nyheter | Företagens väg till fler kunder och bättre kundrelationer

Företagens väg till fler kunder och bättre kundrelationer

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Ett företag är ingenting utan sina kunder. Inga kunder betyder inga pengar. Det här gäller för alla företag, oavsett vilken bransch de befinner sig i.



Att hitta kunder är en stor del av arbetet. Det gäller att hela tiden vara uppmärksam på marknaden och konkurrenterna. Varumärket måste vara väl synligt för att nå ut till potentiella intressenter. Samtidigt måste företagare vårda sina befintliga kundrelationer, så att de inte förlorar dem. Detta är lättare sagt än gjort, men det finns fler sätt för att nå nya kunder och se till att de stannar kvar.  

Ett ständigt sökande
När ett företag får kunder, finns det inget som säger att dessa kommer att stanna för alltid. Som företagare gäller det att hela tiden vara öppen för att ta emot fler. De ska sedan visa uppskattning för sina befintliga kunder. Det är detta som får ett företag att växa, och ger det ett gott rykte. 

En nöjd kund är inte bara en inkomstkälla. De är den bästa reklamen för företaget och varumärket. En nöjd kund kommer att rekommendera tjänster eller produkter till sin familj, sina vänner och kollegor. Alla kommer kanske inte att bli kunder, men sannolikheten är stor att några kommer att bli det. 

Ett ständigt flöde av nya kunder ökar möjligheten att hålla sig aktuell. Dagens kunder skiljer sig från samma typ av kund för tio år sedan. De förväntar sig mer av företagen de anlitar eller handlar av. Att lära känna sina nya kunder, genom t.ex. undersökningar, kommer att kunna hjälpa hela företaget att utvecklas. Det visar sedan att det är ett företag i tiden, och för framtiden. 

Det gäller även att ta hand om befintliga kunder, som kanske var nöjda med företaget som det var när de först började att handla. Till dessa kan man skicka ut särskilda nyhetsbrev och marknadsföring, som förklarar eventuella förändringar och nyheter. På så vis kan man få med dem på framtidståget. 

Det finns flera sätt att attrahera nya kunder. Några är mer långsiktiga, medan andra kan ge nya kunder inom ett par dagar. Det gäller att noga välja vilket sätt ditt företag ska locka nya kunder på. Företag behöver se till sina respektive verksamheter såväl som målgrupp.

Kampanjer och erbjudanden
Ett av de äldsta, och mest fungerade, sätten att locka nya kunder är att erbjuda dem något extra. Kampanjer och erbjudanden används av flera branscher. Hur en kampanj eller ett erbjudande utformas är upp till varje företag. Det behöver nödvändigtvis inte handla om att erbjuda prissänkta produkter. Det kan gälla längre garantier, hjälp med installatio, konsultation eller gratis leveranser.

Casinobranschen är särskilt känd för att erbjuda kampanjer och bonusar. Dessa ges till nya spelare och kan vara i form av gratis spel eller ökade insättningar, vid den första insättningen. Eftersom casinobranschen är bred och de flesta spelsajter har olika spel är det vanligt att spelarna själv får välja vilken casino bonus som passar dem. Det skapar inte bara fler möjligheter, utan visar för alla spelare att casinooperatören ser dem, och inte bara de som spelar på t.ex. blackjack eller snurrar på spelautomater. 

Handelsbranschen är också känd för att ha kampanjer och erbjudanden. Byggvaruhus har ofta badrumsveckor, trädgårdsveckor eller golvveckor. Då kan de specifika produkterna vara prissänkta, eller kan en rabatt ges på varor inom kategorin upp till ett visst pris. Det här är ett bra sätt att ge kunderna idéer och inspiration. Istället för att bara ha rabatter på t.ex. badkar, kan de sälja mer genom att få kunderna att fundera över hela rum.

Butiker som säljer kosmetika och andra personliga produkter kan ha hud- och hårkampanjer. Under den här tiden lyfter de fram sina produkter tillsammans med information om hur viktigt det är att ta hand om exempelvis huden. Kunderna får inte bara chansen att köpa produkter till ett rabatterat pris, utan kan få lära sig mer om hudvård. På det sättet visar företaget att de har personal som är utbildad inom området, och som är villig att hjälpa till. 

Det som utmärker en kampanj, eller ett erbjudande, är den har ett slutdatum. Det skapar en ”måste-agera-nu”-känsla. Att ha kampanj hela tiden skapar ingen lockelse. Det blir ett standarderbjudande som alltid finns när kunden behöver det. 

Använd digitala och sociala medier
För att få nya kunder gäller det att synas. Det är både svårare och enklare idag. Tidigare var det enda sättet att synas via radio, på teve eller i tidningar, vilket medförde kostnader. De tre alternativen är fortfarande bra reklamplatser, men det går att synas genom andra och mer prisvänliga medier. 

Sociala medier har ändrat marknaden och det är ett bra sätt att nå ut med sitt varumärke. På sociala medier som Facebook och Instagram går det att sätta upp företagssidor. Där kan företagare visa upp sitt varumärke med hjälp av videor och bilder. Det går att visa upp utmärkelser och priser. Polymore, från Håbo, hade t.ex. kunnat visa upp sitt Bona Postulata-pris. Sociala medier kan bli ett sätt att ta med kunden bakom kulissen, och visa produktionen och personalen (om de vill). Det skapar en gemenskap och företaget kan bli mer välkomnande och inbjudande. Att sedan publicera kommande kampanjer och erbjudanden ökar synligheten över vad som är på gång i företaget.  


Källa: Pexels

Sociala medier har på samma gång gjort det enklare för kunderna att kommunicera med företaget. De kan ge betyg och ställa frågor direkt, och för andra att se. Om företaget har tillgång till en bra social media-manager kan man låta kunder komma i kontakt med verksamheten via Messenger-appen, för att få råd och ställa frågor.  

Att ha en närvaro på nätet är mycket viktigt idag. Kunder vänder sig först till internet för att hitta information och företag. Genom att optimera sökord som är förknippade med verksamheten kommer företaget att hamna högt på sökmotorerna. Detta är avgörande, eftersom de flesta väljer att klicka in sig på de översta alternativen.  

Att söka efter nya kunder är ett ständigt pågående arbete. Fler kunder ökar företagets vinst, och nöjda kunder ger en större exponering. Det är ett omfattande arbete, men det kommer alltid att löna sig i längden. 

Attila Gal
HåboPortalen



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (0 Skickat)

totalt: | visar:

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV






Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2744