Hem | Övriga Nyheter | Föreningsnytt | Kommunikationen viktig i alla led

Kommunikationen viktig i alla led

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Håbo kommun är först i landet med att använda sig av Twitter i frågor om den lokala hyresgästföreningens förhandlingar. Det framkom vid en utbildning i Lokal kommunikation i Örebro för några dagar sedan. Beslutet att använda sig av Twitter är ett försök att snabbare nå ut, inte bara till medlemmarna utan även till alla hyresgäster.

Kursen i Hyresgästföreningens lokaler i Örebro | Foto: Tommy Hildorsson Kursen i Hyresgästföreningens lokaler i Örebro | Foto: Tommy Hildorsson


Hyresförhandlingarna i Håbo kommun kan därmed följas på www.twitter.com/hyrorihabo. Informationen delgavs deltagarna i kursen Lokal kommunikation i Örebro. Samma kurs kommer även att hållas i Gävle och Uppsala. I Örebro bestod kursledningen av Fredrik Kjellman och Jens Lundberg kommunikatör och utredare vid Hyresgästföreningen. De informerade om och diskuterade den lokala kommunikationen i föreningen. Ett 20-tal deltagare från olika delar av landet deltog i kursen som pågick en eftermiddag i början av oktober.

Bristande och felaktig information
Tanken med kursen var att belysa ämnet kommunikation, att diskutera frågor däromkring på alla plan. Hur medlemmarna upplever kommunikationen mellan förbundet, regionen, de lokala föreningarna och arbetsgrupperna i bostadsområdena i allmänhet. Några kursdeltagare hade uppfattningen att det ibland brister i kommunikationen på alla plan i Hyresgästföreningen. Kursledningen tog till sig synpunkterna för att lämna dem vidare till behörig att se över rutinerna och försöka förbättra kommunikationerna.

”Bikupa” och sociala medier
Jens informerade om sociala medier, att Twitter och Facebook är framgångsrika hjälpmedel i kommunikationen mellan medlemmar och övriga hyresgäster. Nya idéer och förslag på både bra och dålig kommunikation fick se dagens ljus då gruppen delades upp i smågrupper i s.k. ”bikupor”. Där svarade kursdeltagarna på frågor om vad som kan göras bättre för att nå ut till alla hyresgäster. Svaret på diskussionerna blev att informera på rätt sätt, eller ändå viktigare, att med information kommunicera med och till alla som informationen riktar sig till.

Tommy Hildorsson



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (0 Skickat)

totalt: | visar:

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV



Problem med avloppet?


SPF Seniorerna Håbo

SBA Svenska Bilauktioner AB

Basinkomst = Medborgarlön

the zeitgeist movement

Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2705