Hem | Övriga Nyheter | Kommuninfo | Per Nordenstam blir ny kommundirektör i Håbo

Per Nordenstam blir ny kommundirektör i Håbo

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Håbo kommun har utsett en ny kommundirektör. Peter Nordenstam har god erfarenhet efter 12 år som kommunchef i Tierps kommun och 4 år som kommundirektör i Norrtälje kommun.

Per Nordenstam blir ny kommundirektör i Håbo Per Nordenstam blir ny kommundirektör i Håbo


- Vi är mycket nöjda med rekryteringen. Håbo är i en expansiv kommun. Vi behöver bred kompetens samtidigt som vi vill utveckla och ta hand om våra duktiga medarbetare. Jag tror att Per Nordenstam kommer att bli ett bra komplement till kommunens utveckling säger Carina Lund, kommunstyrelsens ordförande. 

Formellt beslut om ny kommundirektör togs av kommunstyrelsen den 26 oktober. Per börjar sitt arbete på Håbo kommun den 7 december. 

- Jag ser fram mot nya utmaningar i Håbo kommun. Håbo kommun har utmaningar som alla kommuner har i dag, men läget i Mälardalen ger förutsättningar som få andra har. Visionen "Vårt Håbo - 2030" tilltalar mig. En framtid jag vill vara en del av, säger Per Nordenstam. 

Om Per Nordenstam: 

Född 1965 i Uppsala
Bor i villa i Älvkarleby. Kommer att flytta närmare Bålsta.
Gift med Annika som arbetar som arbetsterapeut
Två söner 22 och 20 år
Utbildad miljö- och hälsoskyddsinspektör och brandman.
Kommunchef sedan 1999. 12 år i Tierps kommun och 4 år i Norrtälje kommun
Arbetar idag åt landstingsledningen i Uppsala med att bilda "Region Uppsala".
Fritidsintressen: Fiske, jakt och resor

Attila Gal
HåboPortalen 



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (21 Skickat)

avatar
Christian Johansson 28 Okt 2015
Jag trodde det skulle bli Vipul Vithlani.
Men detta blir säkert bra.
Något jag reagerade över var artikeln i EP.
"Han får en månadslön på 85000 kr".
Varför var det så viktigt för Carina Lund att berätta det, för jag tror inte reportern frågade detta?

Med vänlig hälsning

Christian
avatar
Christian Johansson 28 Okt 2015
Kanske får jag äta upp vad jag skrev.

Per Nordenstam hade tydligen haft lite problem i Norrtälje då han fifflat med lite iontokort och lite annat.
avatar
Attila Gal 28 Okt 2015
Han fifflade inte med kort utan godkände utläggen, enligt artikeln: .."kommunens IT-chef fick sparken efter att ha använt kommunens kreditkort för privata inköp. Utläggen godkändes av Nordenstam,.."
avatar
Håkan Sundström 28 Okt 2015
Christian.
Detta är en allvarlig anklagelse som måste redas ut omgående genom att du avslöjar källan där du fått denna information ifrån.
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Alex 28 Okt 2015
http://www.norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2958975-nordenstam-sparkad-far-en-arslon
avatar
Owe Fröjd 29 Okt 2015
Dessa omständigheter var väl kända av både rekryteringsföretaget samt de personer, både politiker, förvaltningsgruppen och facket i samband med denna rekrytering.

Jag vill inte offentlig gå in i sakfrågor, ej heller recensera tidningsartiklar, dock kan jag säga att referenser har tagits av kommunstyrelseordföranden både i Tierp och Norrtälje, samt andra medarbetare som arbetat tillsammans med honom innan beslutet togs.
avatar
Håkan Sundström 30 Okt 2015
Eftersom Owe Fröjd har så låg trovärdighet i vad han skriver och säger så har jag skickat länken från Norrtälje tidning till Carina Lund och ombett henne att besvara och kommentera artickeln från NT. Om Håbo kommunstyrelse tycker att det är bagatellartade händelser som gör att han fått sparken som kommundirektör är märkligt och kan mycket väl tyda på en politisk tillsättning liknande Maria Åberg för några år sedan.
Det finns många frågetecken i NT som måste få ett svar.
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Owe Fröjd 30 Okt 2015
Håkan, avsett vad du tycker om min trovärdighet så kan jag bara ännu en gång bekräfta att det jag skrev i mitt inlägg är sant
Jag tycker det är väldigt olämpligt och oförskämt av dig att varje gång gå till personliga angrepp mot mig som person när jag hövligt försöker att svara på ett debattinlägg.

Jag undanber mig fortsatt nätmobbning från din sida mot mig.
avatar
Christian Johansson 30 Okt 2015
Är samtliga partier överens om denna tillsättning?
Så det inte är en "Maria Åberg" tillsättning där Nina Lagh skrev kontrakt utan att meddela var sig opposition eller Båp och Fp som satt i samma styre.
avatar
Owe Fröjd 30 Okt 2015
Samtliga partiers gruppledare har haft möjlighet till intervjuer med de sökande som rekryteringsbolaget rankade högst, ingen gruppledare har motsatt sig denna tillsättning.

Samtliga förvaltningschefer och övriga i ledningsgruppen förordade Per till ny kommundirektör.

I kommunstyrelsen reserverade sig en person mot Per och förordade Vipul, den personen hade dock inte deltagit i rekryteringsprocessen
avatar
Håkan Sundström 31 Okt 2015
Owe
Svara på följande frågor
1. Hur många sökande var föremål för intervju?
2. Vilka gruppledare intervjuvade de sökande?
3. Har gruppledarna som intervjuvade ledarskapsutbildning och erfarenhet av ledarskap?
4. Varför accepterade han en lön av 85000kr i månaden när han hade 100900kr i Norrtälje?
5. Vem från fackföreningen gjorde intervjun?
6. Vad var orsaken/orsakerna till att han fick sluta i Norrtälje kommun som kommundirektör?
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Owe Fröjd 31 Okt 2015
Håkan, jag har ingen lust att besvara dina frågor då allt jag skriver omvandlas till personliga påhopp från din sida.

Mitt förslag är att du ställer dina frågor till kommunstyrelsens ordförande och tillika personal och förhandlings utskottets ordförande Carina Lund, hon bör har en samlad kännedom om det du frågar om.
avatar
Håkan Sundström 31 Okt 2015
Owe
Där gick gränsen på din förmåga att besvara enkla frågor, där du inte fick utrymme att svamla runt med dina svar. Frågorna var så enkelt utformade att du tvingades att besvara dem väldigt kort. Detta klarade du inte utan hänvisade till andra personer att göra.
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Jan-Eric Hernkrantz 30 Okt 2015
Återigen en ”bravad” av våra förtroendevalda! Är det inte huvudlösa affärs- eller verksamhetsprojekt som stöds och beslutas med ”våra” skattepengar så fyller man på med annat. Kan inte se det på annat sätt än att vi har fått en ny ”gris i säcken”. När ska skattebetalarna i vår kommun vakna?
avatar
Owe Fröjd 31 Okt 2015
Precis som jag befarade, du fortsätter med din nätmobbing trots att jag flertalet gånger meddelat att jag känner mig kränkt och att jag vill att dina trakasserier mot mig som person skall upphöra, detta då jag upplever dessa som oerhört kränkande och förnedrande.

Du kan kanske svara på några enkla frågor från mig:

-Vad är ditt syfte för att göra andra människor illa hela tiden?
-Med vilken rätt tycker du att du kan förnedra personer bara för du sitter bakom ett tangentbord?
-Har du tagit del av debatten om vad den ökade nätmobbingen gör för skada för de personer som utsätts för den?
-Vad tycker din familj och vänner om att hela tiden sårar och förnedrar andra personer?

Det vore även intressant att veta vad Attila tycker om samma frågor eftersom dom även är relevanta för hans agerande då han aktivt medverkar till att publicera allt detta trots mina flertaliga invändningar även till honom om hur jag känner, upplever och mår av alla lögner och trakasserier, och som han trots det "gladeligt" publicerar?
avatar
Håkan Sundström 01 Nov 2015
Owe
Jag kan inte förstå hur enkla frågor kan betraktas som kränkande, men du har ju som tidigare konstaterats att din läsförståelse är låg och att du gärna misstolkar inlägg när det inte passar dig. Du har inte förstått att du som politiker ska svara medborgarna på ett korrekt och sanningsenligt sätt.
Nedan är svar på dina frågor.
-Vad är ditt syfte för att göra andra människor illa hela tiden?
Svar. Tvärt om Owe, jag vill inte såra andra människor som uppträder respektfullt mot andra.
-Med vilken rätt tycker du att du kan förnedra personer bara för du sitter bakom ett tangentbord?
Svar. Samma svar som åvan.
-Har du tagit del av debatten om vad den ökade nätmobbingen gör för skada för de personer som utsätts för den?
Svar. Ja det har jag gjort, men ser inte vad den har med dina denna debatt att göra. Du som politiker ska tåla kritik från medborgarna.
-Vad tycker din familj och vänner om att hela tiden sårar och förnedrar andra personer?
Svar. Så fort jag nämner Owe Fröjd i mina möten med vänner orsakar det i ett hånskratt med kommentarer om dig som näringsidkare här i Bålsta.
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Owe Fröjd 01 Nov 2015
Tack för svaret Håkan. Dock delar jag inte din uppfattningen om att DU har rätt att såra andra människor bra för att DU anser att de uppträder respektfullt.

Jag tycker att jag i denna tråd försökt att uppträda respektfullt och försökt att svara andra personer efter bästa förmåga.
Du har då gått in i debatten och börjat att trakassera mig som person, detta trots jag flertalet gånger bett dig om att sluta med att gå till personliga angrepp på mig som person, detta eftersom jag starkt upplever detta som kränkningar, nätmobbing och förtal.

Utan att det har med sakfrågan i denna tråd att göra har du i bara tre repliker skrivet följande omdömen om mig som person:

-Att jag svamlar
-Att jag har låg trovärdighet i vad jag skriver
-Att jag har låg trovärdighet i det jag säger
-Att jag jag inte klarar att svara på enkla frågor
-Att jag har låg läsförståelse
-Att jag misstolkar inlägg när det passar mig
-Att jag inte förstått att jag har en skyldighet att svara dig när du frågar
-Att du sagt, så fort du nämner mitt namn bland dina vänner så hånskrattar dom
-Att du uttalar dig negativt om mig som företagare i Håbo

Håkan, om du tycker att detta är ett normalt och anständigt beteende mot en annan person, om du tycker att detta är etiskt korrekt, om du tycker att detta förhållningssätt visar på en god människosyn, då delar jag inte din inställning till hur man bör bemöta andra personer och föra en anständig debatt.
avatar
Owe Fröjd 01 Nov 2015
Rättelse:
Första meningen skall vara:

Tack för svaret Håkan. Dock delar jag inte din uppfattningen om att DU har rätt att såra andra människor bra för att DU anser att de INTE uppträder respektfullt

Attila, om du vill kan du ju ändra i mitt första inlätt så blir det inte så förvirrande, och ta bort detta inlägget:))
avatar
Håkan Sundström 02 Nov 2015
Owe
Ett bra exempel på din dåliga läsförståelse och tolkning av text, skärpning. Hur kan du tro och förvänta dig att medborgarna ska kunna lita på dig.
avatar
Owe Fröjd 02 Nov 2015
Håkan, tyvärr hade jag inte förväntat något annat svar från dig på mitt inlägg än ytterligare några nedsättande kommentarer om mig som person.
Eller att Håboportalen skulle sluta med att uppmuntra ett fåtal personer som håller på med närmobbing genom att urskiljningslöst publicera detta, trots att jag meddelat portalen att jag känner mig kränkt och förolämpad av dina påhopp på mig som person.

Jag får väl upprepa, både till dig och Håboportalen, vad jag skrev i tidigare i denna tråd:

"jag har flertalet gånger bett dig om att sluta med att gå till personliga angrepp på mig som person, detta eftersom jag starkt upplever detta som kränkningar, nätmobbing och förtal."
avatar
Christian Johansson 09 Nov 2015
Var är protokolle på detta?
totalt: 10 | visar: 1 - 10

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV



Problem med avloppet?


SPF Seniorerna Håbo

SBA Svenska Bilauktioner AB

Basinkomst = Medborgarlön

the zeitgeist movement

Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2724