Hem | Politik | För medmänsklighet och människovärde – i denna svåra tid. Vi har råd och vi kan!

För medmänsklighet och människovärde – i denna svåra tid. Vi har råd och vi kan!

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Vem ska sköta om dig när du blir gammal och skröplig? Vem ska köra taxin du beställer, sköta städningen där du jobbar, sköta banken du har pengar på eller fixa din festmiddag på restaurangen? Vill du att vi ska göra 350.000 människor i Sverige arbetslösa?



Tänk dig att vi fått en stadsminister som har fått fnatt, och har bestämt sig för att alla som inte röstar på honom ska straffas med fängelse. Och tänk dig att han skickar ut militära trupper som ska tvinga dig att hylla honom, tvinga dig att kriga mot människor du känner men som är motståndare mot honom, och till och med döda för hans skull. Tänk dig vidare att flera motståndsgrupper beväpnar sig mot honom och tar upp striden mot hans militära trupper. Tänk dig att han anfaller Uppsala, Södertälje och oss här i Bålsta. Flera av oss försvarar oss med de vapen vi lyckats få tag i. Stadsministerns trupper bränner ner hus med misstänkta, som han kallar terrorister i Västerdalen, i Gamla Bålsta och längs med Kraftleden. Tänk dig att fullt krig skulle råda i Sverige.

Många av våra släktingar som finns i övriga landet ser och hör vad som sker. Många flyr till Danmark, cirka 2 av våra 9 miljoner medborgare - till ett land med 5 miljoner. Många flyr till Norge eftersom flera av våra invånare har norskt ursprung, liksom att många flyr till Finland av samma skäl. Men många flyr också upp till Norrland, eftersom det är lättare att undkomma där.

Och du som har en son i tonåren. Din familj satsar era pengar på att smuggla iväg honom till ett tryggt land så långt bort som möjligt från kriget. Och så att han sedan kan skicka efter er.

Totalt flyr mer än halva vår befolkning, nästan 5 miljoner människor. Häften av oss flyr till Norrland och de andra till våra grannländer. Vi flyr från våra hem och vår bygd, våra släktingar och våra vänner, för att rädda vårt eget och våra barns liv. Av alla våra ägodelar får vi med oss det vi kan bära. Resten tvingas vi lämna.

Det här, mina vänner, är precis vad som händer just nu, fast i bl.a. Syrien. Så var glad att du är född här du som är det. Din situation hade varit en helt annan om du hade råkat födas i Syrien eller varför inte i Afghanistan.

De människor som söker sig hit, har lämnat allt de har. De har tagit stora, ja livshotande risker. De vill få trygghet, för sig och sina barn. De vill få en chans till ett nytt liv och de vill ge sina barn en framtid.

Sverige har varit ett av de länder som spelat en viktig roll för att ta emot invandrare från olika delar av värden. En politik som har präglat Sverige sedan 1300-talet, och som sedan andra världskriget gjort att var tionde innevånare i Sverige har sina rötter utanför landets gränser.

I krigets spår är det humanitära skäl som måste ligga till grund för vårt agerande. Inte krassa ekonomiska. Och ännu värre – synen att flyktingar är en andra klassens människor, mindre värda eller sämre än oss som vissa menar.......

Vi har akuta problem att lösa. Vi måste vara tydliga mot resten av EU. I EU:s 28 länder bor det drygt 500 miljoner människor. Man uppskattar att det totala antalet flyktingar som flyr till EU kan vara upp emot 2 miljoner. Ska inte 500 miljoner kunna hjälpa 2 miljoner, ska inte 500 personer kunna hjälpa 2? Som medmänniska och politiker har vi ett humanitärt ansvar. Vi måste hantera situationen med medmänsklighet och människovärde.

Likaså när fattiga människor söker sig till Sverige ska vi möta dem med värdighet och medmänsklighet. De tigger här, inte för sitt höga nöjes skull, utan därför att det är ännu värre hemma. De förföljs och trakasseras av rasister i sitt hemland, en främlingsfientlighet som förföljt den genom århundraden. Något som finns i Sverige men också i övriga Europa. Ungefär 90% av romerna i Rumänien är arbetslösa. Skolorna är i många fall miserabla och fungerar oftast inte.

Samtidigt behöver vi på EU-nivå gemensamt bekämpa denna främlingsfientlighet och såväl Sverige som EU behöver göra insatser i de byar som tiggarna kommer ifrån för att skapa framtidstro. Lösningen finns i Rumänien och Bulgarien.

Vi behöver, med både hjärta och hjärna, som politiker och medmänniska agera för att se till att färre och helst ingen människa, ska behöva söka sig till ett rikare land för att leva i misär och tigga.

Inom 10 år kommer det att saknas cirka 200.000 människor enbart i vården. 200.000 människor som idag inte finns - och som ska ersätta de som kommer att gå i pension. Invandringen är viktig för att Sverige ska kunna bibehålla vårt välstånd.

Och många av de som flyr hit har utbildning och kunskap som är nyttiga för oss. Och som vi de facto behöver!

Precis på samma sätt som de 1,5 miljoner svenskar som flydde från fattigdomen i Sverige till USA under andra halvan av 1800-talet – för att börja ett nytt liv, i ett nytt land, i en främmande kultur och med ett främmande språk. Och bidra till USA:s utveckling. Känns det igen?

I dag finns det mer än 90.000 företag i Sverige, som drivs av en person med invandrarbakgrund, det motsvarar ungefär vart åttonde företag. De finns inom handel och restaurang, inom transport, kunskapsintensiva sektorer som finans, försäkring, reklam, arkitektur, utbildning, juridik samt hälso- och sjukvård.
Och de sysselsätter mer än 350.000 människor.

Många av de som kommit hit har startat företag, som till exempel Chalmers och Bonnier, Felix och Findus. Och vi har sådana som Handelsbanken och Sparbanken, Cloetta och Mazetti. Vi har sådana som Berns och Gröna Lund. Vi har sådana som Allers, Höganäs och Ramlösa. Bara för att nämna några.

Du som tror att vi klarar oss utan invandrare, bör nog tänka om. Eller du kanske anser att vi ska stänga av dessa 90.000 företag och därmed göra 350.000 människor arbetslösa? Du kanske anser att vi inte ska ha en fungerande vård i framtiden?

Min 90-åriga mamma bor på ett äldrehem i Arbrå. Hon tas omhand av vårdpersonal som är både professionella och vänliga. Och hon är väldigt nöjd, tycker mycket om dem.

Häften av den personalen har utländsk bakgrund, från olika delar av världen. Om dessa skulle försvinna skulle inte vården för min mamma fungera – alls. Hur lösa det? Och vem skulle ta hand om dig när du blir gammal? Med omsorg och skötsel?

En del vill att dessa ska ut ur landet. En del vill att den fjärdedel av vår läkarkår som har utländsk bakgrund ska ut ur vårt land, en del vill att en fjärdedel av vår tandläkarkår ska ut ur vårt land. De ropar ”Stoppa invandringen”, ”Gör Sverige rent”.

Men vem ska då sköta om dem när de blir gamla och skröpliga? Vem ska köra taxin du beställer, sköta städningen där du jobbar, sköta banken du har pengar på eller fixa din festmiddag på restaurangen?

För medmänsklighet och människovärde – i denna svåra tid. Vi har råd och vi kan!

Håkan Welin
Liberalerna i Håbo



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (11 Skickat)

avatar
Christian Johansson 03 Dec 2015
I stort skriver du två saker men glömmer den tredje.

Jag tror inte det finns många i Sverige som vill kasta ut alla invandrare. Det finns i Svenska motstånds rörelsen och det fanns i svenskarnas parti och nationaldemokraterna (som nu är nedlagda).
Det finns partier som vill begränsa invandringen men det är inte samma sak.

Sen nämner du att EU bör dela på flyktingarna. Detta har du rätt i och detta var något som jag sa långt innan kriget i Syrien bröt ut.
Vad tror du folk sa då. Jo folk sa nej vi klarar av att denna mängd vi tar nu och en del plockade t.om upp rasistkortet.
Hade EU kvoterat samtliga flyktingar för länge sedan så hade inte vår regering fattat det beslut de gjort nu.
Men det är så dags att skrika om kvotering på EU nivå nu.
När jag begärde denna kvotering så ville regeringspartiet Mp går ur EU.

Den viktigaste punkten.
Du säger att "kan inte inte EU hjälpa 2 miljoner människor på flykt".
Jag säger vem ska hjälpa de c:a 20 miljoner Syrier som inte kan fly, som vill ha ett land att bo i utan krig?
Varför talas det bara om flyktingarna och inte de som är fast i Syrien?
Är inte målsättningen att folk inte ska behöva fly?

Vem ska ingripa? För militärt ingripande krävs, med marktrupper!! (endast flygbombningar räcker inte)
ISIS är inga man sätter sig ner och pratar med.

Ska ett krig behöva pågå i fem år innan världen vaknar?
Varför var det så bråttom att gå in i Irak 2003 (vilket delar av ditt parti ville) då det inte ens var krig där?

Många frågor men få svar.

Sen vill jag avsluta med en uppmaning.
Du Håkan som verkar vara engagerad, skriv lite mer om vad Liberalerna vill göra Lokalt i Håbo.
Eller kommer ni sälja ut Er till Moderaterna som Ni gjorde på riksnivå under Er tid vid makten?

Med vänlig hälsning

Christian
avatar
Krister Karlsson 07 Dec 2015
Att svara på retoriska frågor på ett sätt som inte avses brukar anses näsvist. Ofta, kanske alltid, när våra politiker skriver på H-P är inläggen inte menade för svar, utom det svar som frågeställaren är ute efter. Så det blir ingen debatt. Håkan Welins inlägg är tänkvärt men ack så komplicerat. Man måste komma till rätta med orsakerna till problemen inte bara bota symptomen.
avatar
Krister Karlsson 03 Dec 2015
Det är viktigt att komma ihåg orsaken till varför flyktingar kommer hit. Idiotiska religionskrig. Vore önskvärt att Mellan-Östern tog sin fulla ansvar inför den övriga mänskligheten. I vårt land finns inte guld och gröna skogar. Våra förfäder har kämpat hårt för att vårt land ska bli bra. Varje människa får ansvara för sitt liv. Min far och hans föräldrar utvandrade till Amerika 1924. Var det lätt? Nej. Under den stora depressionen på 1930-talet återvände min far till Europa. Det fanns inga jobb i Amerika. Hoppas världen kan lösa problemen i Mellan-Östern som går många människor på nerverna. I Amerika fick man klara sig bäst man kunde. Glöm inte vad våra förfäder gjort för att vi ska kunna leva i det land vi har nu.
avatar
Krister Karlsson 08 Dec 2015
Rumänien, Håkan Welin (L.) hoppas jag lämnar EU snarast. De kan inte ta hand om sina problem utan exporterar dem till andra länder. Tiggeriet gagnar inte någon. Ingen lösning finns i att sitta i varje gathörn och varje pendeltåg i vårt land och tigga. Rumänien sviker sin egen befolkning. Jag är trött på det. Uteslut Rumänien från EU.
avatar
Håkan Sundström 11 Dec 2015
Det är tänkvärda ord som Håkan Welin skriver, jag tror inte vi Svenskar kan föreställa oss vilket elände de levt under med krig och diktatur i många år. Jag tror inte vi behöver gå längre tillbaka till än 2:a världskrigets och dess fasor, när Europa brann och människor flydde till andra länder bl.a. Sverige. Under brinnande krig så tog vi hand om 1000 tal krigsbarnen från Finland. Efter kriget kom de vuxna från Finland för att arbeta för matens skull. Finland var ett fattigt land där all industri var sönderbombat och där Sverige hade en intakt industri som ropade på arbetskraft som fylldes av emigrerande Finländare-

Jag tror att Sverige idag sitter i en guldsits med så många flyktingar som kommit hit. Det är inte de fattigaste som kommit hit utan det är människor med höga utbildningar som vi i Sverige saknar. Om bara regeringen får ordning på flyktingproblemet och att infrastrukturen byggs ut i takt med den ökande befolkningen så kommer Sverige att gå en blomstrande tid till mötes.

Vad beträffar tiggeriet här i Sverige så är det en helt annan sak, där håller jag med dem som anser att Bulgarien och Rumänien som EU land ska ta hand om sina medborgare och inte skeppa över problemet till andra länder. Där är vår regering mycket svag i EU
avatar
Christian Johansson 11 Dec 2015
Delvis sant men jag önskar att dessa med höga utbildningar kunde kommit hit i normala förhållanden.
Som jag skrev, ska ett krig behöva pågå i 5 år...?
Efter Rwanda så sa man "detta får inte hända igen"...

Sen tycker jag både vår regering och den förra varit ena hycklare i denna fråga..
Det är så dags nu att prata om att resten av EU ska ta ansvar....
Förr så hette det , vi har plats för alla och nu brakar systemen samman.

Regeringen kör ju nu precis den politik som man ansett vara rasistisk.
avatar
Attila Gal 12 Dec 2015
Behöver Sverige arbetskraft, som så ofta påpekas, ska man kalla det arbetskraftsinvandring och stötta det, inte som nu, att lindra in i humanismens kläder. Fast med 8% arbetslöshet är det fel väg kanske att gå det med.

Jag själv och mitt ex kom som just arbetskraftsinvandrare, fick ordna jobb från början, fixa bostad själv och betala skatt från första veckan.

Viss invandring är OK, men vi kan inte vara Europas dåliga samvete.
avatar
Krister Karlsson 13 Dec 2015
I tråden om Sd och ny gruppledare anser jag att Håkan Sundström ska få en tillrättavisning av redaktören Gal. Sundström skriver till mig: "Håll dig borta från HP." Han skriver också: "Det finns hjälp att få." Sundström får utveckla och motivera (eftersom han tagit över rollen som redaktör) vilka som ska skriva här. Sundström bör få en skrapa av Attila Gal offentligt på HP. Jag är övertygad om att redaktören för t.ex. Enköpings-Posten inte skulle ta in ett uttalande som: Håll dig borta från E-P. Alltså vem är redaktör här på HP? Sundström har gång på gång visat brist på omdöme i sina skriverier på HP. Håbo-Portalen går därför mot ett förfall som webb-tidning. Vad som finns för hjälp att få, kan Sundström också utveckla.
avatar
Attila Gal 13 Dec 2015
Hej Krister!

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

Med vänlig hälsning
Attila Gal
HåboPortalen
avatar
Krister Karlsson 13 Dec 2015
Jodå, jag känner till allt det där. Skadan är redan skedd och jag ville påpeka detta offentligt. Frihet under ansvar, det är svårt det för vissa. Jag brukar skriva en kladd först och se om jag verkligen vill publicera det. Det finns de som skriver här som är kroniskt otrevliga. Du Attila Gal kanske minns din artikel: Tack för det fria ordet, som du skrev i Enköpings-Posten den 19 sep. i år. Sundström borde vara rädd om det fria ordet. Det fria ordet är till för alla. Sundström kommer inte att svara på min kommentar, han anser att han har rätt att slänga ur sig vad som helst. Han verkar ha brist på sunt förnuft. Det är hans problem. Men som han själv sagt, det finns hjälp. Hoppas han tar den hjälpen.
avatar
Håkan Sundström 11 Dec 2015
Christian
Jag har jobbat i flera länder och vet under vilka förhållande de lever, som gör att jag kan säga att Sverige är det bästa land du att leva och jobba i. Allt är inte perfekt men sammantaget känner jag så. Att då tvingas fly skulle ta mig flera år innan jag bestämt mig att lämna Sverige och därför tror jag att vi sett den tid när befolkningen fått nog och söker sig till tryggare länder med sina barn.

Vi behöver inte offra något om bara politiken förstår vad som måste göras för att utveckla Sverige till något bra.
totalt: 3 | visar: 1 - 3

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV



Problem med avloppet?


SPF Seniorerna Håbo

SBA Svenska Bilauktioner AB

Basinkomst = Medborgarlön

the zeitgeist movement

Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2516