Fint resultat för Håbo kommun i den senaste servicemätningen
I januari 2019 presenterades servicemätningen som har genomförts i ett samarbete mellan Sveriges kommuner och landsting (SKL) och JSM Telefront. Mätningen har skett genom telefonsamtal och mejl till kommunens kontaktcenter. Resultatet visar att Håbo kommun har mycket bra resultat bland annat när det gäller kontakt med handläggare, snabba svarstider, svarskvalitet och bemötande.
Servicemätningen är en del av mätningen Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) som genomförs varje år. Genom servicemätningen kan kommunens resultat jämföras med andra kommuner i likvärdig storlek.
- Den här servicemätningen visar ett jättebra resultat som vi verkligen ska vara stolta över. I resultatet ser vi också möjligheter till ytterligare utveckling och förbättring i vårt arbete med bemötandefrågor samt service till våra invånare. Jag också passa på att rikta ett stort tack till alla medarbetare och ett särskilt tack till våra duktiga medarbetare på kontaktcenter som arbetar hårt för att våra invånare ska få en sådan bra service och bra information som möjligt, säger Tobias Arvidsson, kommundirektör.
Mycket snabb kontakt med handläggare
Resultatet av servicemätningen visar att 80 procent får kontakt med en handläggare på kontaktcenter via telefon inom 60 sekunder. Årets resultat än bättre än förra årets mätning och Håbos resultat är över snittet för likvärdiga kommuner som visar ett resultat på 52 procent.
Mycket snabba svarstider via e-post
Resultatet av servicemätningen visar att samtliga frågor som mejlades till kommunens kontaktcenter besvarades inom ett dygn där det i snitt tog en timme att få ett svar. Tiden mäts under kontorstid 08.00-17.00. Håbos resultat är högre än snittet för likvärdiga kommuner. I likvärdiga kommuner besvarades 81 procent av alla mejl inom ett dygn och i snitt tog det cirka fem timmar att få svar.
Mycket god svarskvalitet
Resultatet visar att 83 procent av svaren från Håbo kommun innehöll merinformation, det vill säga mer än bara svar på frågan, exempelvis hänvisning till webbplatsen, bifogade länkar eller tips som inte direkt efterfrågades i frågan. Resultatet är över snittet för likvärdiga kommuner som har resultatet 43 procent.
Fakta om mätningen
Mätningen har utarbetats i samarbete mellan Sveriges kommuner och landsting (SKL) och JSM Telefront. Mätningen har skett genom telefonsamtal och mejl till kommunen.
De frågeområden som valdes är relativt vanligt förekommande från kommuninvånare, både via telefon och e-post. Frågorna handlade om bygglov, förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, miljö och hälsa, gator och vägar, äldreomsorg, handikappomsorg, kultur och fritid samt kommunledningskontoret.
För att beskriva telefonsamtalens karaktär används ett antal bedömningskriterier: bemötande, intresse och engagemang, information, tillgänglighet och svar på frågan. Som hjälp vid bedömningen av faktorerna har kriterierna god, medelgod och dålig använts.
Klicka här för att läsa hela rapporten.


Bedöm denna artikel:
Fler nyheter
- Busstorget flyttar tillbaka 11 Jan 2021 | Kommuninfo
- Håbo kommun inleder vaccinationer på särskilt boende nästa vecka 08 Jan 2021 | Hälsa
- Martin Jacobson: I överlägsen ledning på svensk pokerlista 08 Jan 2021 | Omvärlden
- Logistik Bålsta: arbete med personal- och lastbilsparkering startar igen 4 januari 05 Jan 2021 | Övriga Nyheter
- Har du drabbats av åderbråck? 05 Jan 2021 | Hälsa
- Inför nyår - Att tänka på när du använder fyrverkerier 31 Dec 2020 | Kommuninfo
- Kan bli hårdare regler mot marknadsföring av spel 31 Dec 2020 | Övriga Nyheter
- Skeppsgården klar för inflyttning 21 Dec 2020 | Föreningsnytt
- Dahl Sverige AB bygger nytt centrallager i Bålsta 18 Dec 2020 | Övriga Nyheter
- Hur rent är vattnet i kranen? 18 Dec 2020 | Övriga Nyheter
- Goda möjligheter till idrott, motion och friluftsliv i Håbo Kommun 11 Dec 2020 | Övriga Nyheter
- Kommunfullmäktige sammanträder den 30 november 2020 23 Nov 2020 | Politik
- Coronaläget för Uppsala län: Skärpta lokala råd förlängs till 13 december 17 Nov 2020 | Hälsa
- Samtal om konspirationsteorier med författaren Kent Werne 20 Okt 2020 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Uppsala län har några av landets minsta barngrupper – men stora skillnader inom länet 23 Sep 2020 | Skola
- Ny berättarfestival för barn och unga i Håbo 17 Sep 2020 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Vad hände med spelarna i ESK? 16 Sep 2020 | Sport
- Mattias Jonsgården – ny kommundirektör i Håbo 14 Sep 2020 | Kommuninfo
- Härliga höst: en inomhus- och utomhussäsong 12 Sep 2020 | Övriga Nyheter
- Handikappanpassning vid Kalmarandsbadet 18 Aug 2020 | Övriga Nyheter
Lämna kommentar
OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in
Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.
Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).