Hem | Skola | Operation Fridegård

Operation Fridegård

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Fridegårdsgymnasiet kämpar i motvind, då många efter 9:an väljer att studera på annan ort, som delvis kostar kommunen onödigt mycket pengar, delvis gör det svårt för gymnasiet i Bålsta att finansiera sin verksamhet.

Foto: Håbo kommun Foto: Håbo kommun


Därför fick fyra ungdomar, Tom Wernersson, Bowér Bolori, William Holländer och Ellinor Ullstrand-Olsson uppgiften att "försöka framställa en bild utav en gymnasieskola som majoriteten av dagens ungdomar skulle kunna tänka sig välja. Detta färdiga resultat ska kunna användas av skolan som ett verktyg, för att få skolan att locka fler ungdomar, och därmed vända den plötsliga elevminskningen på Fridegårdsgymnasiet".

Här presenterar vi deras rapport i sin helhet:

Rykten och det första intrycket.
När det är dags för 9:orna att välja gymnasieskola, har de flesta inte så mycket kunskaper om Fridegårdsgymnasiet. Det syns inte så väl när man kommer in i BCJF och ska besöka biblioteket och teatern, det enda man ser är då källartrappan och elbelysta korridorer. Det ger en känsla av att skolan är ganska ”instängd” och tråkig.

Som med allt annat så är det nästan bara dåliga rykten om skolan som kommer ut, det finns sällan någon som säger hur bra skolan och lärarna verkligen är.

Sedan kommer vi till gymnasiebesöket, där man som potentiell väljare vill se, och veta mer om skolan eftersom man tidigare aldrig riktigt fått en bra bild. Vi i gruppen är enade om att besöket blev lite utav en besvikelse då man hade hoppats på bra beskrivningar om skolan och hur den är. Istället fick vi någon lärare som frågade ifall vi hade några frågor om programmen, och ett A4 pappersark om vad programmen handlade om. Dessa papper innehöll exakt samma programbeskrivningar som vi fått hem i katalogen med posten.

Vi väljare vet redan vad t.ex. samhällsprogrammet handlar om, så vi är helt ointresserade av att få ut papperna. Det är mer hur skolan är och hur skolan bedriver just sin undervisning som vi vill få reda på. Det vill vi inte behöva ställa frågor om, det vill vi ha ”serverat” så att vi får en bild av att ni är seriösa och verkligen vill fånga in oss. Det är trots allt det första intrycket som görs, och det är mycket som står på spel. Då tycker vi att man också kan lägga ner mer tid och energi på våra besök. Så istället för onödiga pappersark och frågor, tror vi att det vore bättre ifall man hade med t.ex:

•    Elever från år 3 som berättar sina historier om hur deras år på Fridegårdsgymnasiet varit, vad de har gjort samt varför de rekommenderar Fridegårdsgymnasiet.
•    Praktiska moment där eleverna själva får pröva på något inom det specifika programmet. Detta tar bland annat bort koncentrationen från mobiltelefoner och andra störningsmoment.

Relationen mellan lärare och elever
Vi anser att lärarna är den centrala faktorn när det gäller elevers ansökande till skolor. Därför är det viktigt att lärarnas beteende och kontakt med eleverna är bra. Därför har vi nu kommit fram till några punkter, som är grundläggande i en bra relation mellan lärare och elever.

•    Respekt: Vi vill bli tagna på allvar, kunna känna att alla kan påverka och göra skillnad. Att man visar hänsyn och medkänsla åt varandra.

•    Förtroende: Ingen ska bli underskattad, för allt är möjligt om man vill det. Därför ska lärare alltid kunna stötta och pusha på när det behövs. Det betyder inte att man ska överskatta alla för det, för att få för mycket press på sig är inte alls nyttigt.

•    Gemenskap: Alla känner alla/känner till alla. Känner man varandra väl, blir stämningen mellan lärare och elever inte bara trevligare och tryggare, utan det blir också lättare att som lärare anpassa undervisningen efter elevens individuella behov.  Vi tror att den största trygghetsfaktorn är just att man kan skratta ihop och ha roligt, lärare och elever emellan.

Om dessa punkter följs, skapar det en trygg, och trevlig arbetsplats för både lärare och elever. Detta leder då till att de nöjda eleverna sprider om skolan till nyväljarna, som sedan blir sugna på att söka till skolan.

Teman
En idé kom upp när vi satt och diskuterade i gruppen: Att införa teman på enheterna. T. ex. att måla väggar samt att ställa in/hänga upp saker som har koppling till just det programmet man befinner sig i. T. ex: väggar målade med ett naturtema samt en del växter inne på naturprogrammet.

Sammanfattning
När man som niondeklassarna ska välja gymnasium, vet man ej så mycket om Fridegårdsgymnasiet, och de har mest dåliga uppfattningar om skolan, som ursprungar ur rykten. Besöken är inte heller någon höjdare, man känner att man som besökare vill få ut mer.
Lärarna är den viktigaste faktorn för att en skola ska bli populär och få bra rykte, därför är det jätteviktigt att man får bra relationer till sina lärare/elever.

Källredovisning
Intervjuade ungdomar
Morgondagens skola – En drömfabrik (häfte)
Våra egna åsikter

Tom Wernersson   
Bowér Bolori
William Holländer
Ellinor Ullstrand-Olsson

--------------------------------------------------------------------------------------

Fridegårdsgymnasiets hemsida



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (1 Skickat)

avatar
Attila Gal 28 Jun 2011
Ser att kommunen upphandlar om elevdatorer till Fridegårdsgymnasiet. Kan dessa datorer i sig locka elever att vidareutbilda sig på hemmaplan?

Attila
totalt: 1 | visar: 1 - 1

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV






Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2744