Frukostmöte på Aronsborg

På tisdagens frukostmöte fick företagarna höra berättelsen om när McDonalds försvenskades och hur vi började äta kyckling på fredagar. Mannen bakom de framgångsrika reklamkampanjerna är Pierre Boutros som utsågs till årets företagare i Upplands-Bro 2012.
Det var fullsatt på Aronsborgs konferenshotell när det gemensamma frukostmötet för Håbo och Upplands-Bro gick av stapeln tidigt på tisdagmorgonen.
Kommunalråden Agneta Hägglund från Håbo och Irene Seth från upplands-Bro hälsade välkomna tillsammans med Karl-Erik Lindholm, kommundirektör i Upplands-Bro och Per Andersson från Håbo Marknads AB. Irene Seth, Agneta Hägglund
Camilla Runnedal från Aronsborg inledde morgonen med att berätta om Aronsborgs planer på att bygga fler rum. Ove Richardson från Ena-Håbo Tidningen och Bålsta-Bro Bladet tog vid och gick igenom vilka möjligheter man som lokal företagare har att marknadsföra sig via de tre tidningar man distribuerar i området Enköpng-Håbo-Upplands-Bro-Järfälla. Varje helg levereras 59 000 tidningar till hushållen i detta område. Med anledning av de senaste veckornas debatt på insändarsidorna pratade han också en stund om vilka insändare som publiceras och varför.
Camilla Runnedal
Pierre Boutros från kommunikationshuset Bubble-Gum är mannen bakom flera kända reklamjinglar som spelats i både radio och tv. 1994 fick han i uppdrag att lyfta McDonalds och tog då fram ”Livet har sina goda stunder” vilket ledde till en enorm utveckling hos företaget i Sverige. På sex år gick man från 60 till 220 restauranger och varumärket fick en mindre tydlig amerikansk prägel. Pierre spelade upp flera reklamsnuttar för åhörarna och lockade till skratt med bland annat Werner Vögelis felsägningar i radioreklamen för Norrost. Det var också Pierre som skrev melodin ”Kyckling på fredag” som ledde till att kycklingarna tog slut i butikerna, ja i hela landet. En framgångsrik kampanj alltså.
Pierre Boutros
Rebecka Enhörning avslutade morgonens möte med att kort berätta om Skokloster slotts historia och om dagens verksamhet. Under påskhelgen öppnar man slottet för allmänheten och då kommer det att vara med tulpaner i fokus – barockens mest exklusiva blomma. I maj öppnar man för säsongen under helgerna och från juni-augusti har man öppet dagligen. Stora evenemang i Skokloster under sommaren är Tornerspelen 24-28 juli, Skokloster Offshore Race 24-25 augusti och höstens äppelmarknad i september.
Rebecka Enhörning
Håbo Marknads AB