Hem | Övriga Nyheter | Det romska tältlägret i Bålsta måste utrymmas

Det romska tältlägret i Bålsta måste utrymmas

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Det romska tältlägret i skogen ovanför pendeltågsstationen i Bålsta med över 20 eu-immigranter måste utrymmas eller flyttas senast på måndag, kunde man tidigare i veckan läsa i facebookgruppen Allt om Håbo. Samma sak skriver EnköpingsPosten idag.



Anledningen till att lägret ska upphöra är de kommande markundersöknigarna innanför exloateringen av området. Håbo kommun erbjuder de boende gratis hemresa till Rumänien samt samarbete med deras hemkommuner där, skriver EP.

Attila Gal
HåboPortalen



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (41 Skickat)

avatar
Leif Sjöborg 18 Apr 2015
Äntligen vågar politikerna bli av med den olagliga människohandeln och de hitlurade tiggarna! "Människohandel" ska alltid motverkas med alla medel!!
avatar
Håkan Sundström 18 Apr 2015
Bra Carina att du satt ner foten, glöm inte husvagnlägret nära Kalmarsand. Någon nyetablering får inte ske.
avatar
Anders 18 Apr 2015
Äntligen....Nu kan man ju röra sig ute igen...Se bara till att det inte byggs upp ett nytt läger bara...
avatar
AC 19 Apr 2015
Varför skulle man inte kunna röra sig ute när de har sitt läger där? Jag går förbi där i stort sätt varje dag och det var först för några veckor sedan som någon pekade ut för mig var lägret var. Jag har aldrig märkt av dem...
avatar
Owe Fröjd 19 Apr 2015
Lite kort, vad jag vet, eller som gruppledare/partiledare vet, så har aldrig kommunen politiskt lovat romerna att tälta i skogen.
Det är Marknadsbolaget som äger marken och därmed frågan, det är upp till deras ordförande Håkan Welin (FP) och oppositionsrådet Agneta Hägglund (S) tillika ledamot i marknadsbolaget som äger frågan, skall dom avvisas så är det tjänstemännen i första hand, eller deras styrelse som har ansvaret för detta.
Något vänorstsamarbete känns i dagsläget inte aktuellt för oss, denna viktiga fråga bör lösas inom ramen för EU,s arbete, inte av små kommuner i Sverige!!
avatar
Agneta Hägglund 20 Apr 2015
Det är Håbo Kommun som äger marken. Fullmäktige beslutade 2014-12-15 att förvärva marken från Håbo Marknad eftersom den ingår i detaljplanuppdrag för Bålsta Centrum.

Agneta Hägglund
avatar
Owe Fröjd 20 Apr 2015
I mars när jag frågade så sade förvaltningen att det var marknadsbolaget som ägde marken, och då Romerna redan bodde där i höstas kanske hyresgästerna ingick i köpet:)))))
avatar
Håkan Sundström 21 Apr 2015
Som medborgare och skattebetalare måste man kunna ställa kravet att de politiker som vi arvoderar måste veta vad som beslutas i KF möterna och i synnerhet om man är Ordförande i KF. Här verkar det som om Owe Fröjd ej var närvarande i KF mötet den 15 dec 2014 när beslutet togs i markfrågan. Att ställa frågan om romerna ingick i köpet visar bara vederbörandes inkompetens som politiker.
avatar
Owe Fröjd 22 Apr 2015
Jodå Håkan, jag var med på KF och jag vet vilket beslut KF tog, se utdrag ur protokollet, KF 2014-12-15, §113:

l. Fullmäktige att besluta att godkänna HMAB:s försäljning av Håbo
Eneby l :40, del av Håbo Väppeby 5: l samt del av Håbo Sjöända l: 11.
2. Fullmäktige att besluta att godkänna att Håbo kommun fårvärvar Håbo
Eneby l :40, del av Håbo Väppeby 5:1 samt del av Håbo Sjöända l :11.


Vi tog beslut om att godkänna denna affär, inte NÄR den skulle genomföras, vid mitt möte med ledningsgruppen och alla övriga gruppledare frågade jag vem som nu ägde marken, då det bara var de som kunde ta tag i problemet, svaret var att det var Marknadsbolaget, ingen sade att affären redan var klar och att det var kommunen som nu ägde marken och problemet!

I övrigt så får man tydligen inte vara lite ironisk i sina inlägg om man är politiker, detta var ironiskt i den delen att ingen, oavsett markägare, inte ville låtsas om problemet.

Och du Håkan var väl också närvarande på KF mötet så det borde ju inte vara så oklart för dig heller om vad som beslutades?
avatar
Håkan Sundström 22 Apr 2015
Owe
Jodå, jag var närvarande (utan arvode) vid detta KF möte och kunde därför hålla med Agneta Hägglund i hennes kommentar till dig. När ett beslut tas i KF om i detta fall ett ägarbyte så sker det per beslutat datum, i annat fall så definieras ett datum för ägarbytet. Det borde en erfaren politiker som du vara medveten om. Om inte ledningsgruppen var medveten om ägarskapet så har vi ett kommunikationsproblem mellan politiken och ledningsgruppen.
avatar
Owe Fröjd 23 Apr 2015
I min värd så görs det alltid ett ägarbyte med köpeavtal, ansökan om lagfart och inskrivning innan fastigheten är formellt överlämnad och att man först då har skyldigheter och rättigheter för den, och detta gjordes inte den 15 december.
Nu i efterhand så har jag kollat och fått besked om att detta gjorts, och långt senare.

Min utgångspunkt var att om någon skall vidta rättsliga åtgärder med en ev. avhysning så måste det vara den för tillfället lagfarne ägaren som begär detta, inte någon som som skall tillträda vidnågon annan tidpunkt, att inte kommunledningen, Angeta eller Carina visste detta på gruppledarmötet kan man ju alltid ha åsikter om:))
avatar
Agneta Hägglund 24 Apr 2015
2014 11 24 Var förslaget till fastighetreglering uppe på KS. Beslutet blev att" Styrelsen beslutar, under förutsättning att kommunfullmäktige godkänner affären, att uppdra till Kommunstyrelsens ordförande och Kommundirektören att underteckna avtalet.
2014 12 15 Godkände Kommunfullmäktige affären.
2015 01 12 Vann beslutet Laga Kraft.
2015 03 02 Togs beslut i Kommunstyrelsen om att anvisa mark inom området detaljplan 1 resecentrum och stationsområdet till Håbo Hus AB och Magnolia bostad AB.

Agneta Hägglund
avatar
Håkan Sundström 24 Apr 2015
Owe Fröjd
Jag måste ställa en seriös fråga till dig. Vad sysslar du med i politiken, du svamlar, nedvärderar och ironiserar över Agneta och Carina på ett sätt som inte hör hemma i politiken. Agneta verkar veta gången i detta ägarbyte, som inte du tyks vara medveten om trots att du anmält dig som deltagande i de möten Agneta refererar till. Man ska debattera i politiken, men man ska göra det med blanka svärd, inte smutsiga som du använder.
Det borde finnas en hederskod i politiken att alltid tala och beskriva sanningen när man oficiellt går ut med sina budskap.
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Agneta Hägglund 24 Apr 2015
2014 11 24 var förslaget om marköverlåtelse uppe på KS. Beslutet blev "Styrelsen beslutar, under förutsättning att kommunfullmäktige godkänner affären, att uppdra till kommunstyrelsens ordförande och kommundirektör att underteckna avtalet.
2014 12 15 Kommunfullmäktige godkänner affären.
2015 01 12 Vann beslutet laga kraft.
2015 03 02 Togs beslut i KS om att anvisa marken till Håbo Hus AB och till Magnolia bostad.

Agneta Hägglund
avatar
Owe Fröjd 24 Apr 2015
Men när gjordes ägarbytet, när skrev du och kommundirektören under köpeavtalet och när blev kommunen lagfaren ägare och övertog rättigheter och skyldigheter för denna mark? Det är ju det både Håkan och jag skulle vilja veta?? Även om det i dag är tämligen ointressant för sakfrågan i denna tråd:))

Trevlig helg
avatar
Agneta Hägglund 25 Apr 2015
Hej Owe.
Jag har inte skrivit på avtalet utan det är Carina som KS ordförande och kommundirektören. Jag tror att avtalet är underskrivit efter det att beslutet vunnit laga kraft, nån gång i januari och Håkan Welin som ordförande i marknadsbolaget i början av februari.

Trevlig Helg
Agneta Hägglund
avatar
Owe Fröjd 25 Apr 2015
Sorry Agneta

Självklart är det Carina som jag menade, det gick av bara farten och gammal vana, du sitter ju i marknadsbolaget och har koll på det där medan det självklart var Carina som formellt undertecknade avtalet

Trevlig helg själv
avatar
Håkan Sundström 23 Apr 2015
Håller med dig Owe. Bara en ytterligare fråga, när gjordes ägarbytet formellt, var det före ditt inlägg den 19 april eller senare, det framgår inte? Skedde det före den 19 april borde du och alla politiska gruppledare ha blivit informerad av kommunledningen.
avatar
Owe Fröjd 24 Apr 2015
Håkan, jag håller med om detta, ägarbytet var tydligen både före mitt inlägg och före mötet med ledningsgruppen (23 mars), detta borde vi ha fått kännedom om, särskild som jag frågade om detta och fick till svar att det var marknadsbolaget som var lagfaren ägare.
Men då detta inte har någonting med frågan i denna tråd att göra så tycker jag att vi avslutar denna frågan här.
Trevlig helg
avatar
Leif Sjöborg 21 Apr 2015
Hellre högre bostadstillägg till "fattigpensionärer" i Håbo än att betala till tiggarna, människohandlarna och människosmugglarna!! Ta hand om HÅBO!!
avatar
Christian Johansson 21 Apr 2015
Marknadsbolaget eller inte...
Detta har skötts jäkligt dåligt...

Varför kommunicerade man inte till romerna att "Ni får dessa tält för att klara vintern" Men i April 2015 måste ni flytta och då kan Vi hjälpa med resan hem"
Översiktsplanen var ju klar långt innan romerna bosatte sig där.

Då hade det inte blivit sånt tjafs som det blivit nu på vissa sidor.
avatar
Leif Sjöborg 21 Apr 2015
DN: "Italiensk polis pekar ut Sverige i nätverket bakom den livsfarliga människosmugglingen över Medelhavet. Svenska poliskällor säger att smugglarna i Sverige är flera!!"
avatar
Tommy Hildorsson 22 Apr 2015
Hämtat frn Facebook!


"Hej,
Jag har hållit käften tills nu, men det går inte längre. Jag är Ungrare från Rumänien (Transylvanien) som kom till Sverige efter murens fall, dvs. jan -90. Jag har sedan dess gått ut högstadiet, gymnasieskola, jobbat några årsom plåtslagare mm., åter gått på högskola (Chalmers), blivit ingenjör och jobbat som det sedan 2004. Mao. Betalat skatt sedan 1993, haft A-kassa i 6 veckor, även jobbat under högskolestudier. Nog om mig och nu till poängen.

I Rumänien var jag uppvuxen med Cig*nar*a som är här och tigger nu. Jag lovar, det är världens avskum! Där nere gjorde de allt annat än jobbade. De slogs, förstörde och mördade. T.ex. när gasen stängdes av för att de inte betalade räkningar då högg de ner träd på stans alléer.

Under Ceausescus tid hade de alla förutsättningar, i alla fall lika mycket som den Ungerska minoriteten (jag). De fick gratis skola, vård och omsorg. De fick HELA NYBYGGDA stadsdelar gratis för att flytta från sina hyddor och försöka bli civiliserade. Vad gjorde de: Förstörde allt, sålde allt som gick att lossa (vitvaror, fönster mm.) och stack till sina hästvagnar igen.

Även nu i dessa tider försöker man ge de nya marklägenheter i bl.a. Tirgu Mures kommun men samma sak. De river allt och drar.
Ni kan tycka att jag är rasist men jag är uppvuxen med dem. Inte ens de hårda kommunisterna lyckades få pli på romerna. Notera: det finns vissa romer som sköter sig, vi kallade de ”kostymcig*nar*”. Även om de höll på med viss ljusskygg verksamhet så skötte de sig och var integrerade i systemet. Men de som är här och tigger, deras grundfilosofi är att leva på systemet.

Jag lovar, börjar man ge efter, ge de bostad mm. kommer de ALDRIG att integrera sig. Det kommer att bli kaos. Jag menar VARFÖR i helvete ska man skaffa 10 ungar när de inte kan ta hand om sig själva? Såfort det finns ett tak över huvudet, lite värme så ska de föda ungar. Sjukt! På kommunisttiden fick man extra ersättning för varje unge, gissa vilka som utnyttjade detta?

De är väldigt duktiga på att skylla på t.ex. att de har varit och är diskriminerade i Rumänien men de har haft och har precis samma förutsättningar till utbildning och jobb som alla andra. Inte minst under 80 talet, alla hade jobb som ville ha jobb. Visst, det var kanske helt meningslösa jobb men det fanns. Romerna jobbade aldrig, de rånade, tiggde, stal, mördade, söp och ställde till det.

De utnyttjar tom. deras egna barn för att komma åt pengar t.ex. genom att skicka ut de framför en bil. Nyligen blev en Ungersk motorcyklist slaktad i en by i Transylvanien bara för att han inte hann stanna framför en cige*na*unge som sprang ut på gatan. Ungen klarade sig med skrapsår! Men de var tvungna att DÖDA föraren, slå hans gravida flickvän/passagerare vilket orsakade missfall samt sticka ut ögonen på hans kompis som stannade med sin MC för att hjälpa till. SJUKT och OMÄNSKLIGT!

Jag har egentligen inget ont av de här så länge de inte ska ha MINA skattepengar. Jag betalar gärna för systemet för vanliga invandrare som jag, dvs. de som kommer att göra rätt för sig. Men jag vägrar acceptera att tiggarna ska hjälpas med bostäder och skattemedel. Jag lova, de kommer att ställa till det och kosta oss massa pengar om vi ger efter. Jag är jättetacksam att jag fick stanna här men jag jobbar hårt för att bidra till samhället, mina och dina ungar. De är framtiden! Tiggarna är inte framtiden!

Det är en sak att se hur media vinklar deras situation men det är en helt annan sak att ha levt med de! Mitt utlåtande kanske låter hårt men jag är övertygad om att fler från Rumänien kan hålla med mig!"..

Kronjhe Eriksson
avatar
Leif Sjöborg 23 Apr 2015
Tack Tommy/Kronjhe för artikeln om "vissa Rumäner" !! Fördom eller sanning? Men när våran 94 åriga morbror blev rånad i hemmet i Solna blev fördomarna sanna!!
avatar
Pål Christophersen 23 Apr 2015
Jag försöker fatta vad du vill med det här innlägget.

Men - nej!
avatar
Tommy Hildorsson 24 Apr 2015
Det är precis så som Kronjhe skriver Pål:
"I Rumänien var jag uppvuxen med zigenarna som är här och tigger nu. Jag lovar, det är världens avskum! Där nere gjorde de allt annat än jobbade. De slogs, förstörde och mördade. T.ex. när gasen stängdes av för att de inte betalade räkningar då högg de ner träd på stans alléer.

Så vad ligger närmast till hans än att åka till Sverige och sätta sig utanför varje butik, restaurang eller andra ställen där det luktar pengar och vänta på att stekta sparvar skall flyga in i munnen.
avatar
Leif Sjöborg 25 Apr 2015
OCH NU FÖRVÄNTAR SIG HÅBOBORNA ATT TIGGARNA SKA BORT FRÅN HÅBO!! POLITISKA BESLUT SKA FATTAS SNARAST ??!!
avatar
Leif Sjöborg 25 Apr 2015
Stöd SOS-Barnbyar i Rumänien och skicka hem tiggarna och deras människohandlare!! http://www.sos-barnbyar.se/sos-nytt/reportage/sos-barnbyar-hjalper-barnen-rumanien/
avatar
Pål Christophersen 26 Apr 2015
Jo det förstår jag Tommy - men om jag förstår dig rätt. En person som du inte känner, skriver en artikel på nätet som du inte har kontrollerat om är sann eller ej - och sedan postar du den vidare som ett argument i den här debatten ?

När jag försökte kolla historien till den här killen genom att söka på nätet- vet du vad jag hittade ? Rätt många artiklar om hur fascister från Ungern har attackerat romer och vid ett tilfälle dödat 5 av dom. Och jag kan även bifoga en länk...(det finns rätt många av dom)

http://rt.com/news/hungarian-neo-nazi-lead-war-on-gypsies/

Vet jag om det här som står i artiklen är sant ? Nej - men jag har hittat långt fler artiklar om fascister från Ungern som har attackerat romer - än jag har hittat om romer som har attackerat folk från Ungern.

Det är legitimt att tycka illa om ett teltläger vid stationen - men om man ska använda fakta för att legitimera sitt syn så rekommenderar jag att man kollar sina källor innan man använder fakta.
avatar
Tommy Hildorsson 27 Apr 2015
Jag har sett fler liknande "artiklar" där det beskrivs hur illa många zigenare beter sig i sitt hemland. Vad vet man om allt är sanning? Nej det kan så vara och allt som skrivs är sett i någon annans perspektiv. Så är det med det du och alla andra skriver. Vi ser helt enkelt olika på saker och ting. Vad är rätt och vad är fel?! Vi som är födda och uppvuxna i Sverige har blivit lärda att ta ansvar för våra egna liv. Andra väntar på att stekta sparvar skall flyga in i munnen på dem. Viktigt att vi försöker vara så rättvisa som möjligt mot alla. Att sätta sig utanför en butik och kräva att andra skall ge pengar utan att själv göra något för att få dem ser alla fall inte jag som ett schysst beteende. Jag gillar Leif Sjöborgs inlägg:
Stöd SOS-Barnbyar i Rumänien och skicka hem tiggarna och deras människohandlare!! http://www.sos-barnbyar.se/sos-nytt/reportage/sos-barnbyar-hjalper-barnen-rumanien/
Med vänlig hälsning tommy
avatar
Håkan Sundström 27 Apr 2015
Håller med dig Tommy, alla arbetsföra personer ska försörja sig själv, de sjuka och handikappade. Vi ska inte ha inflyttade människor som inte vill jobba och försörja sig utan kräver genom sitt tiggeri att andra ska försörja dem.
Tycker också att Leif Sjöborg har rätt i sak som kräver beslut av våra politiker.
Skulle vilja att någon av våra politiker ger sin syn på saken om detta tiggeri.
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Pål Christophersen 27 Apr 2015
Och det är legitimt att tycka så Håkan Sundström - men vilket beslut är det ni vill våra politiker ska ta ?

Det är inte olagligt att tigga - Norge försökte jo att göra det olagligt, men problemet var jo att det fick en del konsekvenser som man inte tänkte på (typ att det var olagligt att fråga grannen om man kunde få en kopp socker t.ex.) - eller att det var omöjligt att ge ekonomisk hjälp till U-land då det per definition blev olagligt. Och sedan var det kanske inte så kul att Frälsningsarmen blev kriminella.

Dom kan jo enligt lag va i Sverige - inget olagligt där. Sedan kan man tycka att dom bör arbeta och försörja sig - men det är inget legalt krav.

Men - en kommun kan inte förbjuda tiggeri. Man kan förbjuda tiggeri på specifika platser - men inte i en hel kommun. Och enligt stadsjuristen i Uppsala så behövs tillstånd om man aktivt samlar in pengar, men inte om en person passivt sitter och ber om pengar. Då rör det sig inte om brott mot Uppsalas ordningsföreskrifter.

Så jag tror inte ni ska kräva för mycket av våra politiker - för det är relativt begränsad vad dom kan göra åt saken.
avatar
Krister Karlsson 28 Apr 2015
Att utrymma lägret. Om politikerna inget kan göra, varför gå och rösta överhuvudtaget?
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 28 Apr 2015
Pål
Våra politiker är folkvalda och borde stiga fram och ge sin syn på tiggeriet. Efter det senaste valet tillsattes det arvoderade politiska gruppledare för varje parti. Dessa personer borde träda fram och tala om för oss medborgare vad som kan göras åt detta tiggeri. När man träffar politikerna i centrum och pratar med dem om problemet så framkommer det ingen skillnad mellan vad gemene man/kvinna och politikerna tycker. Om någon politiker skulle ta ställning i frågan så blir han/hon betraktad som rasist och därför vågar de inte uttala sig.
Fram med mer rakryggade politiker som vågar ta ställning.
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Leif Sjöborg 28 Apr 2015
Självklart att tiggarna ska bort Nu, Rumänien ska förbjudas att exportera alla sina socialfall till EU! Stöd barnen i Rumänien, men ta hyra av tiggarna 1000kr/dag!
avatar
Pål Christophersen 29 Apr 2015
Ja men Håkan - om det inte finns så mycket att göra åt tiggeriet vad då ? Som jag skrev innan - det är inte olagligt att sitta utanför en butik och hoppas att någon ger dig pengar.

Och du skriver att dom betraktas som rasist om dom tar ställning i frågan mot tiggeri - ja det är möjligt, men jag ser ett större problem. Om dom tar ställning i frågan - så vill det även komma fråga om HUR dom vill göra något åt saken - och jag tror inte dom har något svar att ge - även om dom vill. Då vill en sida stämpla dom som rasister - och den andra sidan vill stämpla dom som någon som bara pratar men inte vågar/vill göra något åt saken.

Utan att jag är politiker så tror jag inte det är en bra situation om båda parter tycker illa om dig :)
avatar
Håkan Sundström 30 Apr 2015
Pål
Vad har vi våra politiker till som inte kan ta ställning i svåra frågor. Har vi dom bara för att uppfylla kommunallagen och upprätthålla höga arvoden.
Jag anser att det är deras ansvar att göra något åt situationen. Jag håller med dig om att det inte är olagligt att tigga utan affärerna, men det drar ju med sig många andra problem som deras bosättningar som skräpar ner ner så i den milda grad att det börjar lukta nu när värmen kommer. Dom gör sina behov ute i naturen kring deras bosättningar att folk numera inte kan vistas i skogen där der bosättningar är belägna, våran allemansrätt är beskuren av dessa bosättningar.

Vi har fega politiker som inte kan ta ställning. Agneta Hägglund och Owe Fröjd har varit inne i debatten här på HP utan att tala om vad som ska göras. Nu är folket så förbannad att de försöker för andra gången bränna ner bosättningarna här i Håbo utan att våra politiker lyfter ett finger.

Jag håller med Krister Karlsson som ifrågasätter varför vi överhuvudtaget röstar när de inte gör något.
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Krister Karlsson 30 Apr 2015
En eloge till förra justitieministern Beatrice Ask som tar ställning i en svår fråga. Här en förebild för andra politiker som förhalar allt i oändligt på bekostnad av skattebetalarna.
avatar
29 Apr 2015
Rumänska hitlurade tiggare och deras människohandlare visar på svenska politikers tafatthet och flathet!! Se Romen o Julia på Scala med Henrik Dorsin!!
avatar
Per-Eric Josefsson 30 Apr 2015
Titta in på http://www.casaminunata.net/ och se ett exempel vad man kan gör för Rumänerna. Ett av många Lions initiativ.
Peje
avatar
Leif Sjöborg 02 Jun 2015
DET AV "MAFFIAN" ORGANISERADE TIGGERIET I SVERIGE ÄR BROTTSLIGT OCH SKA STRAFFAS ENL. AFTONBLADET, MEN LÖFVÉN VÅGAR INTE!! OJOJOJ!!
totalt: 21 | visar: 1 - 21

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV






Bedöm denna artikel:

4.50

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2764