Hem | Övriga Nyheter | Hälsa | Bålsta Vårdcentral planerar för framtiden

Bålsta Vårdcentral planerar för framtiden

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Här presenterar vi brevet som Medpro skickade till SPF Håbo, om Bålsta Vårdcentrals framtida planer, som berör öppettiderna, läkarbemanningen, en ny reception och närakuten med mera.

Bålsta Vårdcentral | Foto: Attila Gal (arkiv) Bålsta Vårdcentral | Foto: Attila Gal (arkiv)


Bålsta Vårdcentral – utveckling av en serviceinriktad vårdcentral

De flesta vet att Rom inte byggdes på en dag. Så är det också med en väl fungerande vård-central. Medpro har fått i uppdrag att försöka förändra bilden som Bålstaborna har fått av Bålsta Vårdcentral, en vårdcentral med dålig service och tillgänglighet.

Detta har pågått en tid och vi har därför lanserat en plan som under det närmaste året kommer att säkra att du och alla andra som bor i Bålsta, pensionärer, ungdomar, familjer och barn kommer att tycka att Bålsta Vårdcentral lever upp till de krav man med rätta kan ställa på sin vårdcentral. Alla anställda, inte minst de läkare som tidigare har arbetat på vårdcentralen har under många år haft möjlighet att genomföra förändringar. Ofta kan det dock vara lättare att i ett nytt sammanhang uppnå de resultat som alla har pratat om. De anställda på vårdcentralen vill verkligen att saker och ting skall bli bättre.

Vi har lagt en plan som jag i korthet beskriver nedan, men vi är beroende av att ha ett gott samspel och kommunikation med alla invånare. Detta betyder inte att vi kan möta alla krav med ett ”ja det kan vi också” men det är ett upplägg till den dialog som jag tycker har saknats mellan invånarna i Bålsta och vårdcentralen. Vi är därför mycket intresserad av att höra från Er med kommentarer till våra planer, andra idéer ni har samt av konstruktiv kritik på det vi gör eller har gjort. Perfektion är målet, men man är alltid på en resa dit!

Som led i denna dialog måste jag berömma de samtal som vi har haft med de olika pensionärsföreningarna i Bålsta. Samtalen har varit positiva och jag, Medpro och Bålsta Vårdcentral, representerad av verksamhetschefen Heike Nykvist, ser fram emot att arbeta vidare med de idéer som vi gemensamt har diskuterat.

Planen i översikt:
- Öppen mottagning och öppettid från kl. 7.30: Detta började i maj månad och har redan haft en del av den önskade effekten; nämligen bättre tillgång på akutvård och mindre tryck på telefonerna.

- Nytt telefonsystem: Detta blev installerat precis innan semestern och ger den uppringande möjligheten att stanna kvar i luren tills man får prata med en människa. Vi tycker att detta är en mänsklig rättighet och vi använder samma system på Medpros övriga vårdcentraler.

- Läkarbemanningen: Vi vet att läkarbemanningen är speciellt viktigt i er grupp, då det är tryggt och bra att ha sin fasta läkare om man har en kronisk sjukdom. Så kommer det också att bli på Bålsta Vårdcentral. Vi har redan nu tre nya distriktsläkare på plats, vi har en potentiell utbildningsläkare som verkar trivas mycket bra och vi arbetar vidare med vår rekryteringsprocess. Under hösten blir det därför möjligt att välja en fast läkare. Dessutom kommer vi att ha tillgång till andra specialister, till exempel geriatriker, reumatologer, internmedicinare, ögonspecialister och säkert andra specialistkategorier som på konsultbasis kan arbeta utifrån Bålsta Vårdcentral och som gör det enklare för Er att träffa en specialistläkare. Det tar lite tid att få ett lag på plats, men det kommer.

- Ny reception: Vårdcentralen är bra belägen, men vi skulle hellre velat ha allt på ett plan istället för på tre. Detta är inte möjligt att ändra på i dagsläget och vi kommer istället att göra vårt bästa för att göra ytorna mer funktionella. I ingångspartiet kommer vi därför, efter överenskommelse med Landstinget som äger byggnaden, att renovera och bygga en ny reception och väntrum. Vi hoppas detta kan vara klart under första halvåret 2012.

- Närakut inriktning: I den gamla bokhandeln kommer vi att försöka inrätta en närakut, som ska ge akutvård utanför normala öppettider. Närakutplanen håller vi på att utreda och återigen måste ombyggnad ske i samarbete med Landstinget.

- Andra initiativ: Vi har andra idéer och initiativ på gång, men hoppas också att ni kan bidra med kommentarer och förslag genom att ni skickar e-post till Heike Nykvist (heike.nykvist@privat.lul.se) eller till Danielle Braender på Medpro (dad@medpro.se). Ni kan också skicka ett brev till oss på vårdcentralen.
Adressen är Medpro Clinic
Bålsta Vårdcentral AB, Centrumleden 2, 746 32 BÅLSTA.

Välkommen till er ”nya” Bålsta Vårdcentral,
Hans Wittrup, läkare, ph.d. & VD på Medpro.

Källa: SPF Håbo



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (14 Skickat)

avatar
Håkan Sundström 10 Aug 2011
Ni använder er av uttrycket "utveckling av en serviceinriktad vårdcentral" som förvånar mig i högsta drag. En vårdcentral ska alltid vara serviceinriktad, men i Bålsta har den inte levt upp till det målet under många år. I mötet på Borgen i samband med övertagandet från Landstinget lovades det guld och gröna skogar, som också uppfyldes initialt men föll snart tillbaka i gamla spår med långa väntetider, krånglande telefoner och svårt att få läkartid. Det har varit rent kaous vissa dagar med väntetider upp till 3,5 timmar för provtagning då endast en sköterska varit på semester och ingen vikarie satts in. Vid sjukdom kan man förstå svårigheterna men vid planerad semester måste det finnas tid för att kalla in vikarier. Orsaken kan vara flera, läkare slutar i grupp, lite med personal och personal som inte behandlar sina kunder/patienter på ett professionelt sätt osv. Allt detta måste falla tillbaka på ledningen.
Vi Bålstabor är luttrade med att få vänta på vård och börjar nu resignera att flykten till andra VC börjar tillta.

Håkan Sundström
avatar
Tomas Alm 10 Aug 2011
Hej Håkan.
Jag har under juli och nu i augusti behövt ta prover nästan var tredje dag och har varje gång inte behövt vänta någon längre tid, fast "bara" en sköterska har varit i tjänst. En mycket trevlig sjuksköterska dessutom! Cirka 7 gånger har jag varit där och jag har max behövt vänta 15 minuter. Så där håller jag inte med dig. Vi kan ju få våra erfarenheter på olika sätt. Jag har fått mina genom egna besök.

// Tomas Alm
Reply Tummen up Tummen ner
-10
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 11 Aug 2011
Hej Tomas
Att du bara fått vänta 15 minuter kan bero på vilken tid man går och lämnar prover. Vissa prover måste tas tidigt på dagen för att hinna analyseras till eftermiddagen. Under Juli har det varit bedrövligt lång väntan från morronsidan ( upp till 3 timmar ), när man påpekat den långa väntetide har svarit kommit med frågan om de ska sätta in städerskorna att ta prover. Har också blivit hänvisad att åka till Enköping p.g.a. den långa väntetiden och så ska vi inte ha det i Håbo. Har en förhoppning att tiderna ska bli kortare när en ny läkarstation öppnar.

Håkan Sundström
avatar
Tomas Alm 11 Aug 2011
Vissa prover måste tas tidigt på dagen för att hinna analyseras till eftermiddagen.

Jag har gått på morgonen mellan 08.30 och fram till 10.00, just för att proverna skulle hinna analyserar i Enköping.

// Tomas Alm
Reply Tummen up Tummen ner
-9
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 13 Aug 2011
Tomas
Jag tycker du ska läsa Ena-Håbo tidningen nr 32, 13-19 aug rubriken "lägg ner Bålsta vårdcentral". Så drastisk ska vi inte vara, men den borde fungera som det utlovades i presentationen på Borgen i våras. Sedan tycker jag att du ska skriva att du tillhör Folkpartiet och förespråkar Folkpartiets intentioner.
Håkan Sundström
avatar
18 Aug 2011
Under tiden när den "gamla" VC inte alls fungerade listade jag mig i Enköping, vilket ju står alla fritt - och fortfarande gör. Tillbaka i Bålsta kan jag efter flera besök bara lovorda Medpro. Som sagt, Rom bygdes inte på en dag, men de är på god väg enligt mina erfarenheter. I mångt och mycket beror det på din egen inställning och hur du också bemöter personalen. Det kan inte vara roligt för de i personalen som först får kontakt med dig (oftast kassan eller telefon) att dag efter dag få ta emot ovett av presumtiva patienter. Det är ju faktiskt inte bara dig de har att ta hand om utan många, många fler. Bemöt dina medmänniskor som du själv vill bli bemött ska du se att livet blir lite ljusare.
Reply Tummen up Tummen ner
-10
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 19 Aug 2011
Inte trodde jag att man skulle få uppleva att en ordförande i Folkpartiet i Håbo skriver anonymt som visar att varken han eller Folkpartiet i Håbo kan stå för vad som sägs eller skrivs och dessutom gör felaktiga du påståenden. Till dig Ander Nilfjord vill jag bara säga att mina påståenden som jag gör är inte mina egna erfarenheter utan kommer från andra människor som ringer mig och har upplevt otrevligheter på VC i Bålsta och ombett mig att framföra dessa. Alla dessa klagomål som jag fått har jag vidarebefodrat till Heike Nykvist och till ordföranden i min pensionärsorganisation SPF, eftersom de har bokade möten där de diskuterar servicen på VC i Bålsta. Själv har jag inte upplevt några som helst otrevligheter från varken personal eller läkare, där har jag bara possitiva erfarenheter och vill inte bli påhoppad och beskyld för dina felaktiga påståenden. Ni i Folkpartiet uppträder inte korrekt, era styrelsebeslut blir inte detsamma när de väl kommer till de kommunala beslutsmöterna, då går ni ifrån vad som beslutats i FP eget styrelsemöte och röstar efter eget behag. Om ni ska få någon respekt måste en ordförande uppträda korrekt och stå för sina uttalande och inte gömma sig under mammas kjolar.
Hälsningar
Håkan Sundström
avatar
Attila Gal 26 Aug 2011
Hej Håkan!

Vill påpeka att den anonyma insändare som du hänvisar till i din kommentar kommer inte från samma IP nummer som Anders Nilfjords insändare.

Attila Gal
Håbo Portalen
avatar
Håkan Sundström 26 Aug 2011
Har inte heller påstått detta. Det finns annan information.
Håkan Sundström
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Jenny 12 Aug 2011
Jag tycker att det första ni ska prioritera är att få upp hemsidan med information. Det räcker inte med att "sidan är under uppbyggnad" på lul.se
Jag är superless på hur det varit på vårdcentralen och söker nu enbart vård i grannlänet och utan en hemsida så är det helt krasst inte speciellt mycket bättre service för mig som googlar hellre än ringer.
Jag vill veta information om vilken personal som finns kvar - hur jag kontaktar BVC, vilka öppettider de har etc. Jobbar ens personalen kvar - ska jag begära ut barnets journal och söka mig till annan VC eftersom det uppenbarligen aldrig verkar fungera med kallelser. Är vi bortglömda eller är allt under "uppbyggnad"? Men jag får väl ringa för att få ett svar?
avatar
Per-Eric Josefsson 14 Aug 2011
En liten rättelse:
Brevet skickades inte bara till SPF Håbo utan till alla pensionärsföreningarna i Håbo, alltså även till Bålsta Finska Förening (BFF) och PRO i Håbo. Anledningen är att vi tre pensionärsföreningar tillsammans sedan 1½ år sedan aktivt försökt få Landstinget att ge oss en väl fungerande primärvård.
Mvh Peje
ordf. SPF
avatar
Birgitta Rosenkranz 26 Aug 2011
Håkan Sundström!

Jag hade inte någon som helst önskan om att vara anonym, utan bara lite för ”snabb på knappen”. Jag heter Birgitta Rosenkranz och är vare sig Folkpartist eller någon annan partist, bara en vanlig kommuninnevånare.
Hälsningar
Birgitta
avatar
Håkan Sundström 26 Aug 2011
Snyggt Birgitta att du träder fram, men hur kunde du påstå att Jag citat "Det kan inte vara roligt för de i personalen som först får kontakt med dig (oftast kassan eller telefon) att dag efter dag få ta emot ovett av presumtiva patienter. Det är ju faktiskt inte bara dig de har att ta hand om utan många, många fler. Bemöt dina medmänniskor som du själv vill bli bemött ska du se att livet blir lite ljusare? Känner vi varann eller har du hört det från någon av personalen på VC? Eller var det bara ett eget tyckande?
Då är det på plats för mig att be om ursäkt till Anders Nielfjord för att göra annonyma påhopp på mig som du Birgitta åstadkommit genom att inte träda fram och offentliggöra ditt tyckande.
Håkan Sundström
avatar
Bålstabo 14 Nov 2011
Nog hade det väl varit fint om det funnits ett fungerande telefonnummer som gick till VC! De har bytt ett flertal gånger och nu finns bara felaktiga hos alla nummerupplysningar. Vid förfrågan till det svenska kontoret i Göteborg svarade en dansk medarbetare och man hamnade i låååång telefonkö. Telefonnumret är fortfarande okänt. Troligen gick det snabbare att bygga Rom.
totalt: 5 | visar: 1 - 5

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV






Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2749