Positiv förändring inom sjukvården i Håbo kommun
Sedan hösten 2012 är det Familjeläkarna som står för Vårdcentralen i Bålsta centrum. Efter övertagandet från en konkursdrabbad vårdinrättning har det varit ett gediget arbete att arbeta upp förtroendet för en väl fungerande Vårdcentral hos invånarna i kommunen. Det har krävts mycket, både tid och pengar, att få personalen att känna stimulans och trivsel i sitt arbete, säger Jonas Thun, verksamhetschef och läkare hos Familjeläkarna i Bålsta, Håbo kommun.
– Nu tycker vi oss ha kommit långt i vårt arbete för en väl fungerande vårdcentral. I dagarna håller en omstrukturering på att växa fram, bland annat med omfördelning av lokaler. Något av det viktigaste, som vi ser det, är att få ett arbetsflöde i mottagningen som får patienterna att ”känna sig hemma” och välkomna när de besöker oss. I och med förändringen räknar vi med att alla som besöker Familjeläkarna i Bålsta skall känna att de får professionell och snabb hjälp vad de än har för problem, säger Jonas.
En trivsam arbetsplats ger nöjda patienter
Att det märks en förändring den senaste tiden går inte att ta miste på. Trots att det fortfarande rör sig hantverkare, med tillhörande oväsen och öppna dörrar, finns utrymme för ett vänligt och personligt mottagande. Till och med så att ledningen tar sig tid att reda upp missnöje från patienter som tidigare inte varit nöjda med den vård de fått. Med andra ord så ser det ut som att invånarna i Håbo kommun till slut fått den Vårdcentral de så väl förtjänar och är i behov av – Familjeläkarna i Bålsta.
Professionell hjälp i alla skeden av livet
Familjeläkarna erbjuder omsorgsfull vård för livets alla skeenden: från barnmorskemottagning och mödravård, BVC och barnläkare, ungdomsmottagning, till specialister inom allmänmedicin och äldremedicin. Där arbetar även gynekolog, ortopedläkare, sjukgymnaster, psykolog, kurator, dietist, diabetessköterska och sjuksköterskor med specialistutbildning. I dagarna har det även blivit klart att de öppnar en ögonmottagning lite längre fram i vår. Oavsett var i livet man befinner sig och vilken vård man är i behov av hjälper Familjeläkarna till.
Familjeläkarna värnar om HELA familjen
– Vi är mycket tacksamma för förtroendet att få ta hand om din och din familjs hälsa, och vi kan lova att alltid göra vårt bästa säger Jonas och fortsätter. Vi vill ge dig professionell vård genom hela livet med ett professionellt, vänligt och personligt bemötande. Vårt motto är att erbjuda våra patienter lika bra vård som vi vill ge våra egna familjer. Vi har kommit en bra bit på vägen: En stor majoritet av Bålstaborna och övriga delar av kommunen har valt Familjeläkarna som sin husläkarmottagning. Med orden ”jag ser fram mot en ny era inom läkarvården i Håbo kommun” avslutar Jonas vårt samtal.
Tommy Hildorsson
Bedöm denna artikel:
Fler nyheter
- Håbo deltar i SCB:s stora medborgarundersökning 28 Aug 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo kommuns resultat i EU-valet 14 Jun 2024 | Politik
- Skoklosters slott bygger ny lekmiljö för barn 20 Maj 2024 | Skokloster
- Sex av tio barngrupper för stora i Håbo 17 Maj 2024 | Skola
- Susanna Alakoski och Elise Karlsson får Jan Fridegårdpriset 2024 09 Apr 2024 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Sommarläger på finska – ett samarbete mellan Håbo och Enköping 09 Apr 2024 | Politik
- Så vill vi förändra Håbo! - ungdomar berättar med vernissage 20 Mar 2024 | Ungdom
- Barocka buketter inleder säsongen på slottet 20 Mar 2024 | Skokloster
- Full fart när rekryteringsmässan hölls på Fridegårdsgymnasiet 08 Mar 2024 | Företag
- Nya siffror: Befolkningen ökar i Håbo – nu 22 974 personer 26 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Del av Stockholmsvägen stängs av 20 Feb 2024 | Politik
- Så gör du ditt hem personligare - med fototapet 20 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Hushållens disponibla inkomster sjunker i Håbo 16 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo kommun klättrar i utmärkelsen Bästa Tillväxt 18 Dec 2023 | Företag
- Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Håbos mest olycksdrabbade vägar 18 Dec 2023 | Övriga Nyheter
- Traditionell julmarknad i storslagen slottsmiljö 29 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Fyra av tio elever når inte gymnasieexamen i Håbo 29 Nov 2023 | Skola
- Elin Söderlind får Håbo kulturstipendium 16 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Håbo ger småföretagare goda förutsättningar i ny jämförelse 16 Okt 2023 | Företag
- Nya historiska spökberättelser om Håbo! 16 Okt 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
Kommentarer (4 Skickat)
Jag hade ett möte med Jonas Thun den 18 mars om de långa väntetiderna upp till 10 veckor för att få träffa sin husläkare. Idag har vi endast 2 st listningsbara husläkare på ca 10000 listade patienter och det är inte tillfredsställande för någon av oss.
Jag tog också upp andra problem som finns på VC som orsakar irritation bland patienterna som finns på provtagningen, där det ibland är kaos med de olika kösystemen där patienterna tar felaktiga kölappar för att gå förbi andra i kön.
Visst är det bra med positiv kritik, men den leder sällan till en positiv utveckling, däremot leder konstruktiv kritik till en utveckling i positiv riktning.
Ha en bra dag
Håkan Sundström
Med vänlig hälsning Tommy
Lämna kommentar
OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in
Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.
Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).