Positiv förändring inom sjukvården i Håbo kommun
Sedan hösten 2012 är det Familjeläkarna som står för Vårdcentralen i Bålsta centrum. Efter övertagandet från en konkursdrabbad vårdinrättning har det varit ett gediget arbete att arbeta upp förtroendet för en väl fungerande Vårdcentral hos invånarna i kommunen. Det har krävts mycket, både tid och pengar, att få personalen att känna stimulans och trivsel i sitt arbete, säger Jonas Thun, verksamhetschef och läkare hos Familjeläkarna i Bålsta, Håbo kommun.

– Nu tycker vi oss ha kommit långt i vårt arbete för en väl fungerande vårdcentral. I dagarna håller en omstrukturering på att växa fram, bland annat med omfördelning av lokaler. Något av det viktigaste, som vi ser det, är att få ett arbetsflöde i mottagningen som får patienterna att ”känna sig hemma” och välkomna när de besöker oss. I och med förändringen räknar vi med att alla som besöker Familjeläkarna i Bålsta skall känna att de får professionell och snabb hjälp vad de än har för problem, säger Jonas.
En trivsam arbetsplats ger nöjda patienter
Att det märks en förändring den senaste tiden går inte att ta miste på. Trots att det fortfarande rör sig hantverkare, med tillhörande oväsen och öppna dörrar, finns utrymme för ett vänligt och personligt mottagande. Till och med så att ledningen tar sig tid att reda upp missnöje från patienter som tidigare inte varit nöjda med den vård de fått. Med andra ord så ser det ut som att invånarna i Håbo kommun till slut fått den Vårdcentral de så väl förtjänar och är i behov av – Familjeläkarna i Bålsta.
Professionell hjälp i alla skeden av livet
Familjeläkarna erbjuder omsorgsfull vård för livets alla skeenden: från barnmorskemottagning och mödravård, BVC och barnläkare, ungdomsmottagning, till specialister inom allmänmedicin och äldremedicin. Där arbetar även gynekolog, ortopedläkare, sjukgymnaster, psykolog, kurator, dietist, diabetessköterska och sjuksköterskor med specialistutbildning. I dagarna har det även blivit klart att de öppnar en ögonmottagning lite längre fram i vår. Oavsett var i livet man befinner sig och vilken vård man är i behov av hjälper Familjeläkarna till.
Familjeläkarna värnar om HELA familjen
– Vi är mycket tacksamma för förtroendet att få ta hand om din och din familjs hälsa, och vi kan lova att alltid göra vårt bästa säger Jonas och fortsätter. Vi vill ge dig professionell vård genom hela livet med ett professionellt, vänligt och personligt bemötande. Vårt motto är att erbjuda våra patienter lika bra vård som vi vill ge våra egna familjer. Vi har kommit en bra bit på vägen: En stor majoritet av Bålstaborna och övriga delar av kommunen har valt Familjeläkarna som sin husläkarmottagning. Med orden ”jag ser fram mot en ny era inom läkarvården i Håbo kommun” avslutar Jonas vårt samtal.
Tommy Hildorsson





Bedöm denna artikel:
Fler nyheter
- Traditionell julmarknad i storslagen slottsmiljö 29 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Fyra av tio elever når inte gymnasieexamen i Håbo 29 Nov 2023 | Skola
- Elin Söderlind får Håbo kulturstipendium 16 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Håbo ger småföretagare goda förutsättningar i ny jämförelse 16 Okt 2023 | Företag
- Nya historiska spökberättelser om Håbo! 16 Okt 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Färre behöriga till gymnasiet i Håbo 09 Okt 2023 | Skola
- Fortsatt många TBE-fall i Uppsala – här är kommunen där flest smittas 05 Jul 2023 | Övriga Nyheter
- Jytte Rüdiger ny chef för samhällsbyggnadsförvaltningen 03 Jul 2023 | Kommuninfo
- Joachim Tiefensee är årets eldsjäl i Håbo 2023 03 Jul 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Axberger berättar om Palme-utredningen på Håbo bibliotek 13 Mar 2023 | Omvärlden
- Likpredikningar digitaliseras i nytt projekt - banar väg för ny forskning 11 Jan 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Besök Fridegårdsgymnasiet på öppet hus 11 Jan 2023 | Skola
- 70 byggarbetsplatser i Uppsala län granskas för att stoppa mobbning och kränkningar 27 Okt 2022 | Företag
- Sju av tio barngrupper större än rekommenderat i Håbo 27 Okt 2022 | Skola
- Bra saker att tänka på då du ska köpa köksfläkt 25 Okt 2022 | Övriga Nyheter
- Lär känna familjen Knyckertz på Fridegårdsfestivalen 07 Okt 2022 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Vill din förening arbeta för ett tryggare Håbo? 27 Sep 2022 | Föreningsnytt
- Kulturfestival för barn och unga inleder läslovet i Håbo 05 Sep 2022 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- LEKTAJM på lekparken Banankontakt 24 Aug 2022 | Övriga Nyheter
- Fullspäckat program på Håbo festdag - begränsad parkering närmast centrum Parkeringsskylt och skylt med Bålsta centrum 24 Aug 2022 | Övriga Nyheter
Jag hade ett möte med Jonas Thun den 18 mars om de långa väntetiderna upp till 10 veckor för att få träffa sin husläkare. Idag har vi endast 2 st listningsbara husläkare på ca 10000 listade patienter och det är inte tillfredsställande för någon av oss.
Jag tog också upp andra problem som finns på VC som orsakar irritation bland patienterna som finns på provtagningen, där det ibland är kaos med de olika kösystemen där patienterna tar felaktiga kölappar för att gå förbi andra i kön.
Visst är det bra med positiv kritik, men den leder sällan till en positiv utveckling, däremot leder konstruktiv kritik till en utveckling i positiv riktning.
Ha en bra dag
Håkan Sundström
Med vänlig hälsning Tommy
Lämna kommentar
OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in
Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.
Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).