Hem | Politik | Nej till asylboende i Ekolskrog

Nej till asylboende i Ekolskrog

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

Onsdagen den 17 oktober framkom uppgifter både i Enköpings-Posten och på Håbo kommuns hemsida att ett nytt asylboende med plats för upp till nästan 100 personer skulle öppna på fredagen den 19e.

Illustration Illustration


Boendet ligger vid Ekolskrog på kommungränsen mellan Enköping och Håbo kommun nära de mindre orterna Ekolsund och Krägga med endast några hundra invånare vardera. Bakom ankomstboendet står statliga Migrationsverket och ett nyregistrerat privat företag, som ser sin chans att tjäna lätta skattepengar på den stora invandringen till Sverige.
 
Vi sverigedemokrater vänder oss som bekant emot den ansvarslösa invandringspolitik som bedrivs i Sverige idag och som alla andra partier står bakom men som svenska folket aldrig fått säga till om. Istället för att det årligen skall komma många tiotusentals asylsökande till Sverige bör vi istället hjälpa människor på plats i deras hemländer eller i grannländerna. På så vis hjälper vi betydligt fler människor för samma resurser. De över 8 miljoner kronor som boendet beräknas kosta de svenska skattebetalarna fram till sista mars 2013 förutsatt att alla 94 platser fylls skulle kunna hjälpa flera tio tusentals på plats i de drabbade länderna eller i de omedelbara närområden istället för några hundra lyckligt lottande som fått komma till Sverige.
 
När det gäller boendet i Ekolskrog har de närboende inte informerats alls. Inget informationsmöte eller liknande har hållits. Inte ens kommunerna påstår sig ha känt till planerna förrän bara några dagar innan öppnandet. Och inte heller verkar det ligga något lokalt politiskt beslut bakom etableringen. Istället har lokalborna körts över av en pressad statsapparat som ser till att asylboenden etableras på löpande band i mindre orter över hela Sverige stick i stäv med folkviljan.
 
Att staten på detta sätt kör över de kringboende kommuninvånarna i Enköping och Håbo vänder vi oss starkt emot och menar att boendet måste stoppas eftersom det finns skäl att misstänka negativa konsekvenser för de närboende och för att sända en klar och tydlig signal till de ansvariga politikerna i regering och riksdag om att asyltrycket på Sverige måste minska och att den lokala opinionen måste få göra sin röst hörd.
 
Sven Söderström, ordförande Sverigedemokraterna Enköping
Michael Rubbestad, ordförande Sverigedemokraterna Håbo



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (32 Skickat)

avatar
Tobias 31 Okt 2012
Jag håller med SD nu för ta hand om dom som är i Sverige och hjälp dom i deras land för det hjälper mer!! VI I SVERIGE MÅSTE OCKSÅ HA HJÄLP!!!! INTE BARA INVANDRARNA!!!!!!!
avatar
Eva 31 Okt 2012
I dagens EP kan man läsa om Roffe som bor i en husvagn på Sånka camping sedan flera år. Någon lägenhet får han inte av Håbo. Kan asylboendet vid Ekolskrog vara något för honom?

Eva
Reply Tummen up Tummen ner
13
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 31 Okt 2012
Här måste Håbopolitikerna visa sin politiska kompetens. Här kan de inte sitta still i båten som de gjorde när de inte förhindrade den nyligen hårt kritiserade USA resan. Ett misslyckande kommer att resultera i ett nytt styre i kommunen.
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Jan-Eric Hernkrantz 31 Okt 2012
Delar er uppfattning till 100%. Tyvärr tror jag att våra, idag styrande politiker, är oförmögna att agera. Rädslan att bli betraktad som rasist tycks överskugga all vett och sans. Det finns trots allt människor i vår närhet som bidragit till vår välfärd, men råkat illa ut. Den välfärd som man så frikostigt vill ge andra, utifrån kommande människor som inte bidragit till vår välfärd, borde i första hand ges till ”våra egna” som råkat illa ut i vår närhet. På samma sätt ska vi hjälpa flyktingar i deras närhet, inte ta hit dem. Det mångkulturella samhället fungerar inte, mänsklighetens historia bekräftar den slutsatsen.
Jan-Eric Hernkrantz
avatar
Margareta T 10 Nov 2013
Håller fullständigt med J-E H. Det är mycket som behöver göras på hemmaplan och för
dem som varit med och byggt upp detta land. Dom bör väl komma i första hand, eller ??
Margareta T
avatar
Per-Eric Josefsson 01 Nov 2012
Jan-Erik har formulerat vad många (troligen en majoritet) anser. Hoppas våra politiker, som vi har tillsatt att sköta vårt samhälle, lyssnar på sina "arbetsgivare".
Per-Eric "Peje" Josefsson
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
alex mattiasson 01 Nov 2012
Vill bara skriva till dessa otroligt omoraliskt låga människor som komemnterar dessa inlägg.
1.Att ni har stora brister när det gäller människor.
2. Hur ska dem här pengarna hjälpa människor när dem rymmer från kriget ?
3. Ni svenskar är otroligt avundsjuka på folk.
4. Allt ni skriver är otroligt inrelevant.
5. Detta har antagligen skapat jobb åt en massa människor, men ni sitter hemma och trycker ner folk som gör ett bra.

Ha det bra era trötta avundsjuka människor
Reply Tummen up Tummen ner
-8
Rapportera som olämpligt
avatar
Somir Sinharay 02 Nov 2012
Läget är väl inte det bäst valda för ett ankomstboende för nyanlända. Det är ju felaktiga placeringar som är en del av den misslyckade integrationspolitiken i Sverige.Att hjälpa människor på plats som SD ofta har argumenterat för är inte fel men det betyder inte att vi inte ska hjälpa människor som väljer att fly våld och förtryck i sina hemländer. Kan SD klargöra vad de negativa konsekvenserna för de närboende skulle vara?
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Michael Rubbestad 02 Nov 2012
Hej Somir och tack för din fråga. Trevligt att höra att du håller med om att problematiken existerar även om vi kanske inte delar åsikt om hur vi bäst löser problemet.

När vi påtalar de negativa konsekvenserna för de närboende så är det flera olika faktorer som vi menar spelar in. För det första så kan ett asylboende skapa samma typ av otrygghet som en person kan känna som bor nära en fängelseanstalt eller ett vårdhem för psyksjuka. Även om man vet att en dömd brottsling sitter bevakad bakom lås och bom så infinner sig en viss känsla av otrygghet att veta att problemen finns bakom knuten. Nu jämför jag inte dömda brottslingar på något vis med nyanlända asylsökande men menar att otryggheten som kan infinna sig för något okänt kan infinna sig även här.

Senast den 28e oktober hörde vi återigen talas om att polisen fått rycka ut till asylboendet ”Vintergatan” i Säffle för att knivslagsmål brutit ut mellan de boende och det var heller inte första gången. Polisen rycker ut nästan dagligen och ambulanspersonalen vill inte gå in utan poliseskort och denna typ av kriminalitet och problem vill vi inte ska finnas så nära inpå de boende i Ekolskrog eller Håbo och Enköping kommun för den delen.

Utöver detta finns även andra aspekter som att bostadspriserna riskerar gå ner av samma anledning som värdet på en fastighet minskar om man bygger en bullrig järnväg precis bredvid.

Detta är några exempel på de negativa konsekvenser som kan drabba närboende och jag hoppas att detta besvarar din fråga.
avatar
Sarah Wiik 02 Nov 2012
Håkan, vad har du egentligen emot SD och att de skulle vara med och bestämmai bålsta?

Kom inte dragandes med "rasister" och "främlingsfientliga" nu, det tror bara 12-åringar och kommunister på och en och annan journalist utan verklightsuppfattning. Utan ta fram SD's partiprogram och ge mig konkreta exempel på vad som är så hemskt. Nämn något där som är så hemskt att SD inte borde vara med och bestämma och basera inget på lösa rykten och tidningsartiklar om enskilda personer.

Varsågod, här är länken: https://sverigedemokraterna.se/files/2012/03/principprogram_A5_web.pdf
avatar
Håkan Sundström 02 Nov 2012
Hej Sarah
Du svarar själv på din egen fråga till mig, genom att gå händelserna i förväg genom att begränsa mig i mitt svarande. Vad jag egentligen har emot SD beror till största delen på er historik. Ni försöker med alla medel tvätta bort historiken men har långt kvar till att bli ett accepterat demokratiskt parti. Jag vet inte din ålder men kan tänka mig att du är ganska ung och är idag en sökande efter en identitet och då kan jag till viss del förstå din frustration över dagens politiker. Ni unga är idag en strykgeneration som upplever stor arbetslöshet som gör att ni ibland inte känner er som accepterade samhällsmedborgare på lika villkor som vi äldre har. Ni är med rätta upprörda över dagens situation och jag har förståelse för detta, ni gör uppror mot dagens politiker som inte har kompetens att ta ansvaret, det är bara makten som hägrar med höga arvoden och villkor som de själva skapar. Jag tycker ni ska fortsätta med detta men göra det på en demokratisk nivå genom att gå på våra politiker, ta debatten och argumentera för er sak.
Jag är en man på väg att bli 70 år, jag har under flera år levt och bott i Tyskland under 1970 - 1980 och känt stämningarna bland folket efter förlusten av andra världskriget och som till vissa delar så upprepas den idag här i Sverige.
Lycka till Sarah
avatar
Magnus Ahlkvist 09 Nov 2012
SD-inlägget ovan har också publicerats i Enköpings-Posten. Här är det svar jag skickade till Enköpings-Posten. Inlägget finns också på min blogg: http://magnusahlkvist.wordpress.com/2012/11/01/svar-pa-sverigedemokraternas-insandare-om-asylmottagning-vid-ekolskrog/

Sverigedemokraternas Sven Söderström och Michael Rubbestad skriver i Enköpings-Posten en insändare där de argumenterar mot byggandet av en asylmottagning vid Ekolskrog.

De båda sverigedemokraternas huvudargument mot en asylmottagning är att Sverige borde använda sina resurser till att hjälpa människor på flykt i sina hemländer eller i grannländerna istället eftersom resurserna då räcker till att hjälpa fler människor.

Sverige ska självklart med sin biståndspolitik hjälpa länder som gränsar till oroshärdar att ta hand om människor på flykt. Men det är inte rimligt att kräva av människor som flytt sina hemländer att de långvarigt ska bosätta sig i tältläger. Det hjälper möjligen människor att överleva men Vänsterpartiet vill att människor också ska få leva. Inte heller är det rimligt att kräva av de ofta fattiga grannländerna att de ska kunna hjälpa alla flyende till ett permanent uppehälle.

SD brukar påstå att flyktingströmmarna till Sverige är enorma. Men en blick ut i världen motsäger det påståendet.
- 2009 fanns det 43,3 miljoner flyktingar i världen. Av dessa var 27,1 miljoner internflyktingar, personer som flyr inom sitt eget land.
- De länder som tog emot flest flyktingar 2010 var Pakistan, följt av Iran och Syrien. Dessa tre länder tog 2010 emot 62% av alla flyktingar i världen.
- Om man istället ser antalet flyktingar i relation till olika länders invånarantal är det Jordanien som hamnar högst med 71,4 flyktingar per 1000 invånare. Sverige ligger på plats 12, med 8,8 flyktingar per 1000 invånare.
- Ser man antalet flyktingar i förhållande till landets ekonomi tar Pakistan fortfarande emot flest, nu följt av Demokratiska Republiken Kongo och Kenya. De 20 länder som tar emot flest flyktingar i förhållande till sin BNP är alla utvecklingsländer. 12 av dessa hör till och med till de minst utvecklade länderna i världen. Tyskland är det industriland som kommer först på listan och placerar sig på 26:e plats i antalet flyktingar per dollar/capita. Sverige låg 2009 på plats 58 i världen.
Källa: UNHCR, FN:s flyktingorgan

Vänsterpartiet vill utöka biståndet och se till att det verkligen går till de folk i världen som behöver det, medan SD istället vill skära ner på biståndet enligt deras senaste budgetmotion till riksdagen. Så när SD säger att de vill "hjälpa folk i sina hemländer" så ljuger de helt enkelt. Det vill de inte alls. De vill inte hjälpa i hemländerna, och dessutom vill de hindra folk som flyr att få skydd i Sverige.

Jag tycker att Migrationsverket borde ha informerat Håbo kommun om planerna på ett asylboende. Det är rimligt att en kommun får information när staten etablerar ny verksamhet i kommunen. Men att därifrån kräva att Migrationsverket lägger ner planerna på att hjälpa människor som flyr från krig, tortyr och förföljelse är verkligen att gå för långt.

Sverige är ett rikt land. Vi ska ha en human och generös asylpolitik. Vi ska med biståndsbudgeten hjälpa människor på flykt från naturkatastrofer och krig. Vi ska också använda vår biståndsbudget för att hjälpa demokratirörelser i diktaturer.
avatar
Johannes Mocklin 09 Nov 2012
Har ni glömt!

Här är politikern som uppmanar till våld mot muslimer.
Expressen har avslöjat hur en person med kopplingar till det våldsbejakande extremistnätverket Swedish Defence League - kommunpolitikern Anders Leander - går till aggressiva angrepp mot islam:
"Vissa saker kan man inte prata sig ur, utan man måste ta i med våld", skriver Leander i en antimuslimsk Facebookgrupp.

Där ser man, hur är man funtad när man skriver något sådant. Jag kan inte fatta att det finns människor som önskar mera våld i samhället, räcker inte det som det är. Än mindre förstår jag på folk som går och röstar på dom som förespråkar våld. Jag påstår inte att jag själv har varit Guds bästa barn, verkligen inte. Men dom tiderna är förbi, när man är ung så kan man göra dumma saker, men vuxna människor. Nej ni, våld löser inte några problem, lika lite som alkohol.

Mina vänner jag är oroad över all diskussion om invandring som pågår över hela i Europa och det låter ungefär likadant överallt. Jag kan med all säkerhet säga att det är så alla fall i Finland, jag har ganska så bra koll på det. Jag hör här i Sverige hur bra politik Finland för när det gäller invandrarpolitik och jag kan avslöja att saken är inte som svenskarna tror. Vi här i Sverige tror på ett visst sätt, men sanningen är helt annat. Vi ska inte tro så mycket, jag föredrar att man ska veta. Okej, hur är det i Finland då, jo jag kan avslöja att det låter exakt likadant som i Sverige, ingen skillnad där inte. Vissa av finländarna är minst lika missnöjda med sitt invandrarpolitik som vissa i Sverige. Ni ska inte tro på något annat, varför tror ni att Sannfinländarna har fått så stort inflytande över finskt politik. Fast Finland har hårdare invandrarpolitik enligt vissa så är det så att utlänningar bär hela skulden till allt som är fel i Finland. Men det är väl så att det är alltid lättare att sparka på dom som har det svåraste och vi ska inte inbilla oss att det skulle vara på något annat när det gäller invandrarna, det är dom som ligger sämst till i samhället. Så vart tog solidariteten vägen, det kan man fråga. Jag får icke detta ihop, ska det verkligen vara så. Ska vi skrika efter solidaritet och sedan ska vi själva välja vad som är solidaritet, nej det tycker inte jag vart fall. Så skärpning. Riktig solidaritet är väl för alla, annars är det inte solidaritet, eller har jag uppfattat allting hel fel, det tror jag icke. Min uppmaning till er; vi ska försöka göra så att saker och ting bli bra för alla och då menar jag verkligen för alla, utan undantag, så är det alla fall i min värd.

Ni som har röstat på SD och har tankar på att rösta på dom populistiska partier som påstår sig ena och annat, tänk om. Nästa val röstar ni på några andra, rösta antirasistiskt, det är mitt tips. Ni förstår vad jag menar.
Tack för orden: Johannes Mocklin
Reply Tummen up Tummen ner
-3
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 09 Nov 2012
Många bra inlägg i denna debatt men jag saknar politikernas åsikter. Ni politiker i ledande ställning i våra kommuner måste komma ur sina garderober och tala om politikens vilkor om varför vi gör som vi gör i våra kommuner. Hitintills har ingen politiker debaterat i denna spalt, kryp fram och ge er förklaring.
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Magnus Ahlkvist 09 Nov 2012
Jag är politiker i Enköping, är 2:e vice ordförande i Socialnämnden och ledamot i Kommunstyrelsen. Jag är förvisso i opposition i Enköping, men ändå...
avatar
Håkan Sundström 10 Nov 2012
Magnus: Vad hände med ditt inlägg?
avatar
Magnus Ahlkvist 13 Nov 2012
Vad menar du? Mitt inlägg ligger bland kommentarerna.
avatar
Håkan Sundström 13 Nov 2012
OK, Jag förstår.
Jag har försökt genom e-mail att få våra respektive kommunalråd i Enköping och Håbo att delta och ta debatten mot dessa krafter,men möts bara av en komplett tystnad. Av vilken anledning de håller tyst kan bara de svara på. Om du är ledamot i KS kan du väl väcka frågan.
avatar
Magnus Ahlkvist 15 Nov 2012
Jag är ledamot i KS i Enköping, men tror inte jag kommer kunna väcka frågan eftersom boendet ligger i Håbo kommun (dock mycket nära Enköpings kommungräns). Iofs tycker jag att kommunalråden i båda kommunerna gemensamt borde bemöta detta. Dels genom att rikta rättmätig kritik mot Migrationsverkets brist på information till och dialog med berörd kommun. Men framförallt genom att stå upp för människors rätt att söka asyl i Sverige.
Jag är inte alltid så himla för att "ta debatten", eftersom det ofta innebär att ge bort problemformuleringsprivilegiet till främlingsfientliga, men i det här fallet tyckte jag att det var både lätt och självklart att formulera ett svar. Jag är förvånad över att inga fler gruppledare eller andra folkvalda svarat, varken i Enköpings-Posten eller här.
avatar
Anna Hernkrantz 13 Nov 2012
Jag är ledsen Magnus Ahlkvist, men världen skulle inte se bättre ut om den styrdes av vänsterpartister, och frågan är vem som egentligen ska styra vårt land och våra kommuner när det kommer till den här frågan. Det är riktigt pinsamt att läsa dina barnsliga uttalanden om att "Vänsterpartiet vill inte bara att folk ska överleva, de vill också att människor ska leva". Tyvärr är det människor som du och ett antal socialdemokrater som dominerar i pressen i det här landet, och ni får era ord att verka lag när ni protesterar mot Migrationsverkets utvisningar eftersom alla andra än ni är inhumana. Pinsamt igen... "Sverige är ett rikt land" säger du, hur länge då tror du? Hade du följt nyheterna den senaste tiden och läst på dina siffror lite bättre så har Sverige under en tid tagit emot mest flyktingar i hela Europa. Hur kan det komma sig? Mesig invandringspoltik i Sverige? Ja, antagligen... För det är inte rimligt att ETT land, i Sveriges storlek, ska ta emot alla människor på flykt. INGET land, Magnus Ahlkvist, kan ensamt ta emot alla, vi måste hjälpas åt. Huvudanledningen är att det i nuläget inte finns någon bra plan för de som kommer hit och det ställs inga krav. Men som vänsterpartist tycker ju du om att försörja andra människor i tid och evighet - tänk då på att det inte bara är dina pengar som betalar...

Dessutom är det lite spännande att tänka på vad ett asylboende vid Ekolskrog är för sätt att integrera flyktingar, med tanke på vad vi skulle lära oss i Minneapolis för skattepengar.... Men det är en annan och en annans fråga... I dagsläget saknas det också bostäder i Håbo kommun. Hur blir det då med integrationenen?

Idag är både svenskar och politiker (även i vår kommun) så rädda att bli stämplade som rasister och därmed tappa röster i valet, men vi minns väl alla vad den dolda kameran i Uppdrag Granskning avslöjade om Sveriges kommunpolitikers åsikter i invandringsfrågan för några år sedan, så var inte så präktiga. – Alla har en åsikt om detta, men inte alla, vågar säga den. Sarah Wiik har rätt i sina åsikter om "främlingsfientlighet" och ”rasism" - sånt existerar självklart, men det betyder inte att Sverige ska tysta en mycket viktigt debatt - nämligen att integrera framtida svenskar. Invandringen till Sverige har berikat vårt land och jag har flera vänner som har kommit hit både som flyktingar och rent allmänt invandrat. Men alla människor behöver en egen försörjning och en egen bostad och måste själva ta ansvar för sin integration, bl.a. genom att lära sig svenska språket och anpassa sig till det svenska samhället. Alla klarar inte det som vi vet, men det får man ju inte säga... Men faktum är att vi har människor som dödar för att man älskar "fel" människa, eller som anser att kvinnor är mindre värda, som hindrar personer från att utbilda sig osv... Fundera på det, ni som vill ta emot utan ansvar.

Sist, men inte minst, ja, Håkan Sundström, vi får fortsätta att skämmas för den flata politiken som bedrivs i den här kommunen. Och kära politiker i Håbo kommun, hur tror ni någonsin att ni ska få några röster när ni aldrig vågar uttala er? Att du Agneta Hägglund, som ska vara kommunalråd, inte har lämnat en enda kommentar om ärendet, är verkligen skandal! Men tysta andra och bestämma vad som ska skrivas och inte i BUB-bladet, det kan du! Otroligt fegt!
avatar
Magnus Ahlkvist 15 Nov 2012
Anna: Du läste inte vad jag skrev va? Gör det, kolla UNHCRs siffror över flyktingströmmar i världen.

Det är också lite oklart vad Håbos bostadspolitik (eller brist på bostadspolitik?) har med saken att göra, eftersom det handlar om ett transitboende, där nyanlända stannar cirka en vecka innan de slussas vidare till mottagningsenheter som alltså ligger i andra kommuner.

Det är rätt skrämmande att du kritiserar det här transitboendet utan att veta vad det innebär. Det är som att du letar efter orsaker till att kunna vara kritisk istället för att ta reda på vad det faktiskt handlar om.
avatar
Håkan Sundström 14 Nov 2012
Ett mycket bra inlägg i debatten, synd bara att våra politiker i Enköping och Bålsta inte vågar träda fram och debattera integrationspolitik.
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 14 Nov 2012
Ser nu på Håbo kommuns hemsida att de inbjuder till informationsmöte om boendet på Ekolskrog den 20 november. Detta är ett steg i rätt riktning men hur ser integrationspolitiken ut i vår kommun och vad avser politikerna att göra i vår kommun som saknar bostäder till dessa människor? Låt oss få svar denna fråga så vi slipper debatten i media.
avatar
svensk 15 Nov 2012
Om man ska ta imot flyktingar och dom ska slusas ut så bör inte bara håbo hus ta imot flyktingarna utan det ska alla områden göra vila områden bosasrätt områden och inte bara komunala områden alla måsta hjälpa till
avatar
Magnus Ahlkvist 15 Nov 2012
Boendet är ett transitboende där människor ska bo en eller ett par veckor. Därifrån flyttar familjerna till mottagningsenheter i väntan på besked om uppehållstillstånd. Varken bostäder eller skolor behöver finnas i Håbo för att enheten ska fungera.

Men jag tycker ändå att Migrationsverket borde ha förberett kommunen på att transitboendet skulle starta. Kommunen har rimligen rätt att veta vilken statlig verksamhet som planeras starta inom kommunens gränser.
avatar
Anders 15 Nov 2012
Varför det inte finns något asyl boende i Danderyd, Djusrholm mm.
Varför tar aldrig miljöpartiet eller centern upp djurens rätt vid halal slakter.
Varför tar aldrig femenist partier upp problemet med kvinnor som tvingas bära slöja.
Bara lite undran. Tror dom är rädda att för kallas rasister då.

Hemskt att det blivit så...
avatar
Magnus Ahlkvist 15 Nov 2012
Det är säkert intressanta frågor, flera av dem. Men det här handlar alltså om ett transitboende i Ekolskrog. Men för att svara på några av dina frågeställningar:

- Svenskt djurskyddslagstiftning gäller i Sverige, oavsett om man kallar slaktmetoden för Halal, Kosher eller något annat.
- Jag undrar också varför det finns så få mottagningsenheter och transitboenden i "rika" kommuner. Det borde ändras.
- Jag är feminist och är självklart emot religiöst tvång och annat tvång. Att tvinga kvinnor att bära slöjor är inte tillåtet. Jag vet dock inte hur utbrett problemet är - nästan alla jag pratat med som ibland eller alltid bär slöja gör det enligt egen uppgift frivilligt. Någon jag pratat med har motvilligt haft slöja på sig när hon besökt Kurdistan, eftersom seden där säger så. Ytterligare några är så kallade konvertiter. Men jag tror säkert att det finns tjejer och kvinnor som inte har den frihet de har rätt till. Det vill jag ändra på, oavsett om det handlar om män födda i Sverige som håller familjen i skräck eller om det handlar om män som invandrat till Sverige som håller familjen i skräck.

Jag är inte rädd för att kallas rasist. Men jag kommer inte att acceptera en felaktig problembeskrivning och ta den som utgångspunkt i en diskussion om flyktinginvandring.
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Anders 16 Nov 2012
Hej Magnus

Kul att du svara. Men har det inte blivit fel då Bert Karlsson blir miljonär på att ta emot flyktingar.
De är panik i sverige och alla skor sig. Jan Emanuel Sossen har tjänat kvarts miljard på ensamma
flyktingbarn. I min värld väldigt konstigt då dom pengarna skulle kunna användas väldigt mycket bättre (till flyktingarna). Dom som driver ekolskrog lär inte gå lottlösa.
Sverige måste ta hand om dom som finns här men sänka takten på asyl strömmen nu. Tyvärr
är sd det enda parti som vågar säga det.Därav nästan 10 % nu.
avatar
Magnus Ahlkvist 16 Nov 2012
Anders: Du blandar ihop två saker nu. Du har helt rätt i att det är alldeles för många miljoner, till och med miljarder, av våra skattemedel som går till vinster i privata företag istället för att gå till verksamheten. Sverigedemokraterna som du skriver om har inga förslag på att stoppa privatiseringarna och vinstintresset i välfärden.
Angående "asyl strömmen (sic!)": Vi kan inte hindra människor från att söka asyl, det är en mänsklig rättighet. Så jag antar att det inte är det du menar. Istället menar du, liksom SD, att färre som söker asyl ska få uppehållstillstånd i Sverige. Då undrar jag förstås vilka det är som inte ska beviljas uppehållstillstånd? I dagarna skickades Nermins familj ut från Sverige. Nermin själv håller sig gömd, han har varit i Sverige i åtta år, växt upp i Sverige, fått sin utbildning i Sverige. Han utvisas med dagens praxis.
I dagarna utvisades också Karim som sökt skydd för att han är rädd för sitt liv pga han är homosexuell. Han utvisas till land som inför dödsstraff för homosexuella handlingar.
Du vill göra det ännu svårare att få uppehållstillstånd. Vilka är det då ytterligare som ska få avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd?
avatar
Anders 16 Nov 2012
För att svara på sista frågan. - Svenskt djurskyddslagstiftning gäller i Sverige, oavsett om man kallar slaktmetoden för Halal, Kosher eller något annat.... Så svarade du då när det gällde djur !!!
Svarar nu !! Svensk lagstifting gäller oavsett man heter Karim och är homo.
avatar
Peter 19 Nov 2012
Två fel har du Magnus.
För det första ligger boendet i Ekolssund vilket tillhör Enköpings kommun enligt wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekolsund

För det andra har du fel när du säger att SD ljuger om att de vill skänka en extra miljard till flyktinghjälp: "Samtidigt som vi vill minska biståndsbudgeten vill vi öka stödet till utsatta flyktingar genom att höja stödet till UNHCR"
Källa: https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/var-politik-a-till-o/
avatar
Magnus Ahlkvist 29 Nov 2012
Peter: Boendet ligger i Håbo kommun. Varför tror du annars att det är just Håbo kommun som engagerat sig i frågan och informerat på sin hemsida?
Ekolsund ligger i Enköping. Boendet finns vid Ekolskrog.

Om biståndet: SD vill skära i den totala biståndsbudgeten. Att de vill öka biståndet till just UNHCR, men radikalt minska utvecklingsbiståndet rimmar - som jag skrev - mycket illa med deras påstående om att hjälpa människor på plats. SD vill inte hjälpa någon alls på plats, förrän de har blivit flyktingar. De vill hjälpa till och bygga tältläger i grannländer, men de vill inte förhindra att flyktingströmmar uppstår. De vill inte bidra till demokratiutveckling i världen etc.
totalt: 18 | visar: 1 - 18

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV






Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2749