Hem | Politik | Håbo kommun begränsar yttrandefriheten

Håbo kommun begränsar yttrandefriheten

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

(Insändare) Det har länge varit känt att en ledande person inom Håbo kommuns förvaltningar kontaktat lokalpressens VD med en begäran om att kritiska insändare inte ska publiceras i lokalpressen Ena-Håbo tidningen och Bålsta Upplandsbro Bladet.

Håbo kommun begränsar yttrandefriheten, anser insändaren | Foto: Attila Gal (arkiv) Håbo kommun begränsar yttrandefriheten, anser insändaren | Foto: Attila Gal (arkiv)


Beslut som tagits sedan många år i kommunfullmäktige, att information till medborgarna ska ske endast i Bålsta Upplands-Bro Bladet och därför har kommunen blivit en stor annonsör i tidningen med kostnader över 130000 kr per år som i slutändan resulterat i en affärside från tidningens sida, men som kommunen starkt förnekar. Vi är många medborgare som inte får utrycka våra röster i det ”fria ordet” genom att våra insändare stoppas och inte blir publicerade under det ”fria ordet”. Kritiken kan gälla kommunens beslut i olika frågor som inte få bli offentlig. Man kan tydligt se i annonsbladet sedan lång tid tillbaka att kritiska insändare från Upplandsbro får publicitet medan skribenterna med kritik från Håbo blir stoppade.

Eftersom detta nu har blivit känt bland medborgarna i Håbo har förnekelsens vindar börjat blåsa där samtliga förnekar att de varit i kontakt med tidningen, som nu resulterat i att ett medborgarförslag som ska lämnas in till kommunfullmäktige den 23 sep om att omedelbart upphöra med att annonsera i tidningen och starta ett eget informationsblad som följer det förfarande som Enköping och Upplands-Bro har, då sitter man inte i knät på lokalpressen.

Det är också viktigt att informationsförvaltningen i Håbo kommun blir rentvådd från allmänhetens anklagelse att ha ett samarbete med lokaltidningen. Frågan man ställer sig är om Ena-Håbotidningen följer etiska regler, döm själva efter att ni läst nedan länk.

Med vänliga hälsningar
Håkan Sundström

Läs även: Medborgarförslag till Håbo KF den 23 september 2013

Varför slutade Roland Nordqvist på Ena-Håbo Tidningen?
Se http://Enkopingssidan.se/sanningen-om-ena-habo-tidningen.

 



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (44 Skickat)

avatar
Christian 10 Sep 2013
Skulle en ledande person inom en förvaltning be B.U.B bladet att ej publicera kritiska insändare?
Hoppas du har fel här Håkan, det låter lite långsökt.
De flesta kritiska insändare handlar om politiska beslut som politikerna tagit eller planerar att ta.
Så jag förstår inte vad en tjänsteman skulle tjäna på detta.

Klart är att:
Kritiska insändare HAR stoppats och kritiska insändare om Upplands Bro är med i stort sett varje nummer av B.U.B Bladet.
Ansvarig utgivares Ove Richarsson verkar ha något stort engegemang för just Upplands Bro. Kommunalrådet i Upplands Bro skrev ju en insändare och förklarade att hon inte tänkte besvara anonyma insändare varav Ove häftigt kritiserade detta.
avatar
Håkan Sundström 15 Sep 2013
Man kan inte tro det, men det är faktiskt sant att en ledande person från Kommunen ringt Ove Richardsson och ombett honom att inte publicera kritiska insändare. Problemet startade när några medborgare ville veta hur mycket skiPark 360's konkurs kostat skattebetalarna. Då startade Stoppet/stängningen av kritiska insändare i BUB bladet och Ena-Håbo Tidningen. Fortfarande har inte kommunen publicerat denna kostnad som med stor sannorlikhet kostat oss skattebetalare mer än 700000 kr. Jag skickade en insändare till EP om detta där jag anklageda VD Ove Richardsson för detta och som EP skickade till Ove Richardsson för kommentar, men han avstod från att kommentera saken, vilket visar att han inte har rent mjöl i påsen. Vi har dessutom en politiker vid namn ************ BP som sitter i marknadsbolagets styrelse, som offentligt till en entreprenör förklarat att kritiska insändare numera är stoppade. Detta strider mot grundlagen och den demokratiska yttrandefriheten och är ett kriminellt förfarande från Ove Richardsson sida att tillmötesgå den persons önskamål från kommunen som framförde denna begäran. Därför kommer jag att lägga fram ett medborgarförslag att stoppa all annonsering i BUB bladet av den anledningen att redaktionen gjort detta till en affärside med att tillmötesgå kommunens önskemål att slippa ha kritiska insändare i utbyte mot att kommunen annonserar i BUB bladet. Som du märker så får medborgare från Upplandsbro mycket större utrymme med sina insändare än vad vi i Håbo får tills Upplandsbro också får det erbjudandet att annonsera i BUB bladet mot att kritiska insändare censureras. Detta är och vad Håbo kommun har hoppats på inför valet och därför borde de röstas bort 2014 tills de har lärt sig vad grundlagen säger beträffarne demokratin.

Håkan Sundström
avatar
Attila Gal 16 Sep 2013
Hej Håkan!

Jag har strykit namnet på den namngivna politikern tills du kan påvisa belägg för ditt påstående.

Attila Gal
HåboPortalen
attila@haboportalen.se

Politikerns kommentar:
DETTA "Dementerar jag med skarphet" och jag ser detta som ett krftigt Förtal av/ mot en enskild medborgare, utan någon som helst saklig grund. Inga mer kommentarer från min sida, efter denna dementi".
avatar
Håkan Sundström 16 Sep 2013
Hej Attila
Jag har belägg för att Sven Svanström informerat en entreprenör om att kritiska insändare har blivit stoppad på begäran från en ledande person från kommunen. Sven Svanström kan stämma mig för förtal, jag har bevis på att det är sant. Du kan återinföra hans namn
Mvh
Håkan Sundström
avatar
ham 15 Sep 2013
UJ;UJ,uj.Det där var ett riktigt bottennapp från en publisist..Får han betalt för det ???
Det är synd om min gamla hemkommun.
Reply Tummen up Tummen ner
-7
Rapportera som olämpligt
avatar
Owe Fröjd 16 Sep 2013
Hej Håkan, jag hoppas att du menar att kritiska insändare som stoppas inte är detsamma som att felaktiga/korkade insändare som stoppas.

Självklart tycker jag att insändare skall publiceras i mån av plats och innehåll, det är tyvärr ingen garanti för att få det publicerat, tro mig, jag har skrivet många insändare i mina dagar, men inte fått alla publicerade, men är inte "ledsen och kinkig för det"

Däremot har jag full förståelse över att ansvariga för media själva väljer vad dom vill publicera då vissa skribenter går "över linjen" och kanske borde ha haft "alkolås på sina datorer"

Trevlig fortsatt vecka
Owe Fröjd
avatar
Attila Gal 16 Sep 2013
Hej Owe!

Ordet "medborgardialog" var för något år sedan ett populärt uttryck hos våra politiker i Håbo. Dess nuvarande tryckta form, BUBB, som du säger, hänvisar till "i mån av plats och innehåll", dvs godtycke hos den ansvarige utgivaren, vars främsta uppgift är att leverera högsta möjliga vinst till aktieägarna i Direktpress. Det tryckta ordets makt anses fortfarande vara stort, därför förstår jag inte varför degraderar ni politiker medborgardialogen till "i mån av plats och innehåll"? Jag är övertygad om att, med vilja, går det att producera en alldeles egen kommuntidning,

I helgens Bålsta Bladet fanns det nästa uteslutande insändare från Upplands-Bro kommun. Läs meningen en gång till! Tycker inte du, som Bålstapartist, dvs.företrädare för det mest lokalpatriotiska partiet (i alla fall utifrån namnet) att Håbo är värt en alldeles egen kommunmedia? Om allt från Håbo - till alla i Håbo? Inte Enköping...inte Bro, Kungsängen eller Järfälla!
Enbart Håbo!

Kunde jag nästan alldeles ensam för 3 år sedan göra en papperstidning enbart om Håbo så borde kommunen kunna göra det när som helst utan problem.

Attila Gal
HåboPortalen
avatar
Håkan Sundström 16 Sep 2013
Hej Owe
Ett synnerligen arrogant svar på ett inlägg som talar sanning. Att tala sanning borde vara en politikers dygd, men så verkar det inte vara fallet med de stoppade insändarna i lokalpressen. När media-makten och den politiska makten samarbetar så är den lille mannen hjälplös. Jag kan reglerna för vad en insändare får innehålla och följer också dessa i alla delar men stoppas ändå för publicering under rubriken "Ordet är fritt". Jag förstår också att du vill försvara din partikamrat för hans uttalande till entreprenörerna i Bålsta att kritiska insändare nu är stoppade, men jag påstår fortfarande att med sanningen kommer man längst i samspråk med människor och i synnerhet nu när ni ska starta valrörelsen för 2014.

Som politiker måste man vara trovärdig och tala sanning för att få medborgarnas sympati. Följer man alla regler för en insändare ska den publiceras under rubriken "det fria ordet" i mån av plats eller veckan efter. Har erbjudit din kamrat att stämma mig för förtal så vi kan få det offentligt utrett. Skulle uppskatta om du tog initiativet och upphäver detta stopp och att din partikamrat ber om ursäkt så vi kan komma vidare, annars får Bålsta Partiet problem i valrörelsen.
Ha en bra dag
Mvh
Håkan Sundström
avatar
Owe Fröjd 17 Sep 2013
Hej Attila, det jag menade med i mån av plats var insändare, ingenting annat.
När det gäller info i BUBBEN ansvarar varje förvaltning för vad dom vill publicera och inom sin egen budget.
En egen infotidning, utöver den som vi redan har (vårt marknadsbolag) skulle kanske vara att föredra men frågan är om folk skulle vilja läsa den? Vi har om jag inte tar fel försökt detta några gånget tidigare. Nästa medborgardialog kommer att ske i Bålsta Centrum den 5 oktober.

Håkan, snälla, Bålstapartiet har inte stoppat någon av dina insändare, jag bad BUBBEN att klargöra detta men fick detta svaret:

"Hej Owe

Jag kommer inte att besvara detta påhopp och tråkiga anklagelser gällande mig och Håbo Kommun. Vi har redan besvarat dessa herrar vid ett flertal tillfällen tidigare men de fortsätter ändå att driva denna debatt mot oss båda.

Med vänlig hälsning

Ove Rickardsson
VD/Ansvarig utgivare"

Har även förståelse för att när du pekar ut en enskild person/politiker som ansvarig för att ingen vill publicera någon av dina insändare att han reagerar. Skjut inga budbärare:))

Owe
avatar
Håkan Sundström 17 Sep 2013
Hej Owe
Här ljuger Ove Rikardsson igen. Han har inte besvarat mina påståenden en enda gång, utan mina frågor till honom har mött hans tystnad.

Owe, Jag påstår inte att någon av dina partikamrater i BP har stoppat några insändare, det kan de inte göra utan vad som skett är att Ove Rickardsson gjort det med uppmaning från en persom från kommunen. Sven Svanström har bara spridit informationen bland våra entreprenörer i Bålsta att negativa insändare är nu stoppade.
Jag har inte heller publicerat något namn i någon av mina insändare så det kan inte vara anledningen till stoppet, var lugn, jag kan reglerna för vad som får skrivas.

Attilas ide är alldeles utmärkt att kommunen ska publicera ett eget informationablad för att inte komma i beroendeställning till media som nu skett här i Håbo.

Mvh
Håkan Sundström
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Owe Fröjd 17 Sep 2013
Bra Håkan, då är vi överens om att varken du, jag, Sven eller Bålstapartiet äger någon skuld i själva sakfrågan.

Dock, om jag kommer ihåg det rätt, var samma debatt uppe tidigare i år men gällde insändare från Upplands Bro?? Har även för mig att BUBBEN då klargjorde sin inställning till införande av insändare i sitt reklamblad?

Owe
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 17 Sep 2013
Hej Owe
Här har du helt rätt, den som har skulden i sakfrågan är den person från kommunen som ringde Ove Rickardsson och Rickardsson själv som kommit överens om att stoppa kritiska insändare. Sven Svanström har bara framfört informationen att så är fallet.
Jag läste också BUBBENS klargörande beträffande insändarna och dessa regler för insändarna och dessa har jag också följt, trots det så stoppas mina insändare.

Mvh
Håkan
avatar
Tommy Hildorsson 17 Sep 2013
Hej på er!
Har följt inläggen och känner igen fenomenet. Har jobbat många år som frilansande reporter och har upplevt hur redaktioner på tidningar, annonsblad och övrig media styr över vad som publiceras. Tryckfrihet? Njaeee. Man får vara glad för det man lyckas få med och försöka acceptera att samhället är så, att vi till viss del är styrda vad vi än tycker och tänker.
Mvh Tommy
avatar
Håkan Sundström 17 Sep 2013
Hej Tommy
Vad är tryckfriheten värd när redaktioner och kommuner är överens om vad som ska skrivas. Man kan gå över lik för att få behålla makten. Var finns moralen och demokratin i Sveriges kommuner som alla pratar om? Nu får vi vänta oss ett år av lögner från våra politiker, men vad är det värt?
Mvh
Håkan
avatar
Christian 17 Sep 2013
Per Kjellander nämner "anklagande insändare och märkliga frågor" som hastigast i sin krönika.
Läs här.

http://www.habo.se/sv/Aktuellt-Forstasidan/Kommundirektorens-tankar/

Hot och våld ska givetvis aldrig accepteras, men tillhör kritiska insändare dessa "energitjuvar"?
avatar
Owe Fröjd 17 Sep 2013
Läste Pers inlägg på Håbos hemsida, det stod inte kritiska insändare, han skrev anklagande insändare i lokaltidningar, och från rättshaverister

Jag tycker att det är en viss skillnad, eller?:)))))

Owe
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 18 Sep 2013
Owe
Du som har tolkningsföreträde kan väl förklara skillnaden mellan en anklagande insändare och en kritisk insändare och dessutom kalla skribenterna för rättshaverister. Kommundirektören kanske också ska tala om innebörden vad han menar för oss medborgare. Klart är att när mediamakten och den kommunala makten samarbetar kommer medborgaren till korta. En kommundirektör har ingen som bedömmer hans prestationer i utövningen av att ha det ansvar en kommundirektör har och därför borde han ha kontinuerliga möten med medborgarna, där medborgarna får informera honom hur de tycker han sköter sitt jobb. Idag har han bara sina undersåtar som inte vågar yttra sig.
Håkan Sundström
avatar
18 Sep 2013
Hej Håkan, jag har googlat lite:

Anklagande:

En anklagande t.ex en rättshaverist anklagar ofta någon för saker som går fel, oavsett vad som egentligen har hänt och vad som orsakat händelsen. Han kan spela på andras skuldkänslor på olika sätt. Han kan projicera sin egen ilska, irritation eller osäkerhet på någon annan!

Kritik:

En normal person som ger kritik har ofta underbyggda fakta men en annan åsikt än den personen som han ger kritik, kan vara både positiv och negativ.

Vet inte om detta hjälpte dig i din fundering

MVH
Owe
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Christian 18 Sep 2013
Hej Owe.
Ja det är skillnad på kritik och anklagande. Det förekommer säkerligen trakasserier, hot om våld och extremt märkliga påståenden/frågor. Men han nämner anklagande insändare i lokaltidningar. Då kan han ta fram exempel på dessa "anklagande" insändare som är sådana energitjuvar. Insändarna har ju av någon anledning varit ganska få dessa år.

Och när vi ändå håller på så läs BUBBarkiven och gå tillbaka till förra mandatperioden. Här kan man snacka om pajkastning och anklagelser politiker emellan så jag tycker det är rent befängt att börja prata om insändare från allmänheten som "energitjuvar"!

Ironiskt nog fanns det en fråga som Ni politiker verkade vara överens om i förra mandatperioden (och delvis denna mandatperiod), Skipark 360. Ifrågasatte man detta, ja då blev man kallad bakåtsträvande person som är rätt för förändringar och man fick höra att en enig kommunstyrelse minsann var överens om detta (precis som om detta är en garanti för att allt ska bli bra) så jag undrar vilka som är rättshaverister här.

Fallet Ove Rickardsson: Nej jag anser inte att han stoppat insändare på uppdrag av kommunen. Men av någon anledning har en hel del Håbo insändare ej publicerats medans Upplands Bro är med i varje nummer.
Rickardsson blev ju fly förbannad när kommunalrådet för Upplands Bro och henne partikollega deklarerade att de inte tänkte besvara anonyma insändare. Han talade om att Bubbens demokratiska ribba ligger bra mycket högre än kommunalrådets.
avatar
Håkan Sundström 19 Sep 2013
Hej Christian
I ditt inlägg så tror du inte att Ove Rickardsson stoppat några insändare från medborgarna i Bålsta. Du konstaterar själv att en del insändare från Håbo ej publicerats medan Upplandsbro är med varje vecka.
För att övertyga dig om att Ove Rickardsson ligger bakom stoppet tycker jag att du ska läsa inlägget från Jan-Erik Härnkrantz här nedan, han beskriver hela sanningen till stoppet.

Mvh
Håkan Sundström
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Christian Johansson-Nord 19 Sep 2013
Sorry glömde skriva under :)

Mvh

Christian
avatar
19 Sep 2013
Håkan.
Rickardsson har självklart stoppat kritiska insändare om Håbo. Det jag hade svårt att tro på var att han hade stoppat dessa på uppdrag från någon på Håbo kommun.¨

Efter allt hans prat om den "höga demokratiska ribban" som Bubben har jämfört med en del politiker i Upplands Bro och Håbopolitkers (från höger till vänster) prat om ökad dialog med allmänheten så kunde jag inte tro något annat.

Jan-Erics historia var mycket intressant.
avatar
Håkan Sundström 19 Sep 2013
Christian, Ja tyvärr så har vi en omdömeslös personal tillhörande kommunen som kontaktat Ove Rickardsson och ombett honom att stoppa kritiska insändare. Numera ska alla insändare gå genom honom innan de publiceras.

Håkan Sundström
avatar
18 Sep 2013
När det gällde Skipark så var i alla fall Bålstapartiet fullständigt klara, inte en krona från kommunen till det projektet.
Om kommunen ändå satsade pengar så var det utan vår medverkan. Om man vill vetahur det var så är all kommunal bokföring offentlig, bättre för undrande personer och kolla upp fakta om man har funderingar, än offentligt påstå att det gjorts felaktigheter utan att kolla, eller?:))

Och när det gäller insändare så blev jag inför valet 2010 påhoppad ett antal gånger som person på fullständigt felaktiga grunder, dock så bad jag inte BUBBEN att inte publicera mer från den personen, tills slut förstod ändå de flesta att den personen inte "hade alla hästar hemma" och att hans påståenden bara fanns i hans egna fantasivärld.

Det är möjligt att BUBBEN efter ett tag stoppade en del insändare från den personen, men inte på begäran av mig!
avatar
Håkan Sundström 18 Sep 2013
Hej
Ditt inlägg är annonymt men jag antar att det kommer från dig Owe Fröjd, som jag gillar därför att Du och Jag hade exakt samma åsikt om skipark, d.v.s. att projectet är intressant men inte en enda skattekrona får gå till projectet. Nu vet vi att kommunen satsade en ansenlig summa pengar på projectet men ingen vill redovisa kostnaden trots att en förfrågan har ställts.

Sedan nämner du något väldigt intressant när du skriver "Det är möjligt att BUBBEN efter ett tag stoppade en del insändare från den personen, men inte på begäran av mig!"
Här verkar det som om du känner till att någon har kontaktat BUBBEN med en begäran om att stoppa kritiska insändare för att man ska lägga locket på och slippa redovisa kostnaden
Mvh
Håkan
avatar
Owe Fröjd 18 Sep 2013
Hej Håkan

Sorry att jag missade att skriva att det var jag (Owe Fröjd) som svarade, trodde att det skulle framgå då man skrev in sin epost-adress.

Du skriver:
"Sedan nämner du något väldigt intressant när du skriver "Det är möjligt att BUBBEN efter ett tag stoppade en del insändare från den personen, men inte på begäran av mig!"
Här verkar det som om du känner till att någon har kontaktat BUBBEN med en begäran om att stoppa kritiska insändare för att man ska lägga locket på och slippa redovisa kostnaden"


Det jag menade och skrev, var inga insändare om Skipark, det jag menade och skrev, var insändare om mig som person, inget annat!!

Här gör du dig till tolk för hur en anklagande insändare kan gestalta sig, ett konstaterande oavsett vad som egentligen har hänt, inte någon underbyggd kritik som bygger på fakta.

Ha en fortsatt bra kväll
Owe
avatar
Attila Gal 18 Sep 2013
Man måste vara inloggad, då fylls i namnet automatiskt. Det skulle jag rekommendera i övrigt, för vem som helst kan annars skriva in vilket namn dom helst.
avatar
Christian 18 Sep 2013
Jag pratade aldrig med några bålstapartister om Skipark. Däremot pratade jag med folk på båda sidor blockgränserna och ifrågasatte varför man överhuvudtaget går vidare med detta utan att ens få en ordentlig affärsplan presenterad.
Hela tiden fick man tillbaka att en enig kommunstyrelse, eller alla 41 i KF är överens om detta som om det skulle vara en garanti för att saker blir bra (var tydligen samma sak med Skola 2000)

Sen när det gäller insändare: Ja jag vet att du blev måltavla för en person förra mandatperioden, men det var inte det jag syftade på.

Du minns säkert att insändarsidorna var fyllda med pajkastning politiker och partier emellan.
Ren pajkastning utan att några idéer eller förslag egentligen diskuterades.

Du minns säkert även din egen artikel här på Håboportalen "Sanningen om de politiska motsättningarna i Håbo" Jag säger inte att artikeln i sig var fel, men kommentarerna som följde var ju rena dagisfasonerna. Det fick en att undra, är det verkligen dessa personer vi valt in i KF?

Med denna historia är det befängt att kalla ett fåtal kritiska insändare från allmänheten i Bubben för energitjuvar!!
avatar
Donner 17 Sep 2013
Det är mycket märkligt att en kommundirektör kritiserar OCH anklagar människor i allmänhet på detta sätt. Samt att kallar dem rättshaverister. Nu måste han klargöra vilka han menar. Annars riskerar han sin trovärdighet.
avatar
18 Sep 2013
Donner:
Han kritiserar OCH anklagar ju inte människor i allmänhet på detta sätt och kallar dem rättshaverister, läs lite noggrannare.

Dock beskriver han om fenomenet "rättshaverister", en liten grupp som "finns på riktigt" och är allmänt kända uti i Sveriges kommuner, och skulle han börja att namnge/angripa vilka han menar så skulle han ju själv vara en, eller:))

Ha en bra dag
Owe
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Tommy Hildorsson 17 Sep 2013
Vi kommer nog aldrig att komma ifrån den sortens "censur". Det går igen i företag och i samhället i stort och börjar redan på dagisnivå. Vissa saker får man försöka acceptera även om det är svårt. Skönt att man tillhör den äldre generationen och kan "släppa efter" och låta vissa saker ske även om det gör ont. Ens egen existens känns viktigare än att brottas med "maktgalna" personer som alltid anser sig ha rätt.
Mvh Tommy
avatar
Jan-Eric Hernkrantz 18 Sep 2013
Efter att ha tagit del av Ove Rickardssons inlägg till Owe Fröjd kan jag konstatera, att han fortsätter att undandra sig sanningen genom att kalla våra avslöjanden för ”påhopp och tråkiga anklagelser”. Eftersom allt har sin upprinnelse i ett telefonsamtal som jag hade med Ove Rickardsson vill jag ge er bakgrunden. Min artikel i EP om Skipark 360 innebar att Lars Öjdahl och Wello Roo tog kontakt med mig. Båda ansåg som jag att projektet var ett ekonomiskt vansinne. Vi försökte på olika sätt att påverka styrande politiker och kommun-ledning att hoppa av projektet, men trots presenterade kalkyler att hela projektet var ett ”luftslott” framhärdade man att fortsätta. Vi kunde också påvisa att Skipark 360 redan kostat kommunen pengar, ändå spreds uppgiften att det inte kostade kommunen någonting. Någon öppen redovisning har ännu ej skett, trots att åtskilliga skattekronor har rullat. Då vi inte fick någon respons från de styrande politikerna och kommunledningen, började vi tre att skriva insändare till BUBBen för att förhoppningsvis få bålstaborna att reagera. Vi lyckades i början och fick in ett flertal kritiska insändare mot kommunens agerande i samband med Skipark 360. Plötsligt kom inte längre våra insändare in i BUBBen. Inledningsvis trodde vi, att det kunde bero på platsbrist eftersom vi nogsamt följde det regelverk som var uppställt för insändare under ”Ordet är fritt”. Efter att våra insändare blivit refuserade under ett flertal veckor, bestämde jag mig för att efterhöra anledningen. Jag slog en signal till BUBBens lokalkontor som vid den här tiden låg i Bålsta. Den dam som svarade meddelade på min fråga varför våra insändare aldrig kom in, trots att vi strikt följt regelverket, att de sedan några veckor tillbaka inte längre fick sätta in någon insändare utan att Ove Rickardssons dessförinnan godkänt materialet. Jag ringde då upp Ove Rickardsson och påtalade att hans agerande var ett brott mot demokratin och yttrandefriheten. Han svarade då att han saknade redaktionell erfarenhet och att det egentligen inte var han som stoppat insändarna utan en ”person” från kommunen. Dock inte Agneta Hägglund, vad det nu hade för koppling till hans svar. Jag insisterade då på att Lars Öjdahl, Wello Roo och jag skulle få träffa honom för att diskutera det inträffade. Han påtalade återigen sin brist på redaktionell erfarenhet och föreslog att vi skulle träffas i Enköping, där han hade sina redaktionsmedarbetare Österlind och Nordqvist. Efter vårt tel.samtal utbyttes ett antal mail oss emellan för att hitta lämpligt mötesdatum. Något möte blev aldrig av. Redaktörerna ansåg ärendet vara ointressant och utan värde. Man ansåg också att det var redaktionen som avgjorde vilka insändare som skulle tas med oavsett om ”Ordet är fritt”. En stor del av ovanstående kan beläggas med diverse dokument om någon inblandad ”glömt” händelseförloppet.
avatar
Attila Gal 18 Sep 2013
Det är beklämmande att ett företag i Enköping bestämmer vad människorna i Håbo får diskutera och ska läsa.
Jag är stolt över att Håboportalen, som enda media i Håbo, sedan 10 år, ger alla möjlighet att diskutera allt mellan himmel och jord, dygnet runt.

Attila Gal
HåboPortalen
avatar
ham 19 Sep 2013
Hej igen.Och vem skall nu krypa fram ur garderoben??? Illa ,illa.
Reply Tummen up Tummen ner
-3
Rapportera som olämpligt
avatar
Jan-Eric Hernkrantz 19 Sep 2013
Per Kjellander,
Kommundirektörens tankar – främst avsedda för Håbo kommuns medarbetare. Eftersom du vänder dig till dina medarbetare och beskriver utomstående personers kritik mot kommun-ledningens sätt att sköta verksamheten med våra skattepengar som rättshaverister vill jag ha en förklaring. Vilka av oss beskyller du för att vara rättshaverister? Och i vilket avseende? Sluta mumla i skägget och var tydlig, så att vi kan bemöta ditt påhopp. Det är tydligt att du, och även ledande politiker, genom att skydda varandra, på alla sätt vill rättfärdiga era beslut och handlingar inför medarbetarna utan kritik utifrån. Det är uselt. Jag håller med om att Håbo kommun är en ”superkommun”. Men vi saknar en ”superledning” och ”super-politiker”. Något som jag ska försöka få ändring på i kommande val.
avatar
Attila Gal 19 Sep 2013
Jag mailade kommundirektör Per Kjellander och bad honom att kommentera, då han omnämndes.

Attila Gal
HåboPortalen
avatar
Attila Gal 06 Okt 2013
Jag har, trots påminnelse via Pia Jexell, informationsansvarig på Håbo kommun, inte har fått någon reaktion på mitt mail överhuvudtaget från Per Kjellander kommundirektör.

Attila Gal
HåboPortalen
avatar
Tommy Hildorsson 19 Sep 2013
Oj! Nu måste jag nog blanda mig in i diskussionen - allafall lite. Ni som håller på att diskutera hit och dit om vem om som har gjort och sagt vad, tänk till lite. Igår var vi , ett 50-tal företagare och guider på studiebesök till Siljansbygden i Dalarna. Där fungerar samarbetet mellan företagare och föreningar perfekt. Där fungerar det mesta bra. Varför tror ni att Gotland och Dalarna är turistnäringens mecca? Jo därför att man samarbetar. Det är ingen som säger "du skall inte komma här och tro att du är någonting", nej man är är ödmjuk och tycker om att arbeta tillsammans. Man tar vara på varandra. Det börjar redan vid landskapsgränsen. Inga småvägar, skogsvägar, jordbroar och liknande är avstängda med bommar, stora stenbumlingar och liknande. Landskapet och attityderna är öppna och det leder till en öppenhet som gör människor positiva, glada och samarbetsvilliga. Lägg av med ert gnäll om vem som har sagt och gjort vad. Var glada att ni får vara en del av allt här på Jorden. En dag finns ingen av er mer så ta vara på den här tiden. Lär av de som tycker om att arbeta tillsammans, att umgås tillsammans och att ta hänsyn till varandra och varandras synpunkter.
avatar
19 Sep 2013
Kloka ord

Jag brukar säga att tiden mellan man föds och man dör kallas livet, och vad man vill använda den till bestämmer man själv, meningsfullt eller meningslöst, det är upp till en själv:))))

Owe
avatar
Håkan Sundström 20 Sep 2013
Man kan jämföra Owe Fröjd med Rysslands Putin, båda försvarar den skyldige trots överväldigande bevisning. Trots allt så gillar jag Tommy Hildorssons inlägg i debatten.

Håkan
avatar
20 Sep 2013
Bra Håkan

Vilken utomordentlig saklig och kritisk insändare du nyss levererade. Att jämföra mig med Putin?, inget personpåhopp utan bara sakligt underbyggda fakta, eller?.................

Tyvärr hade du nog inte fått den publicerad i BUBBEN då dom verkar att kritiskt granska insändare så dom inte innehåller sakfel och personlig påhopp innan publicering

Trevlig helg

Owe Fröjd
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Håkan Sundström 20 Sep 2013
Hej Owe
Tolkningsfel, Det var inte ett påhopp utan bara en liknelse.
Ha en bra helg
Håkan
avatar
20 Sep 2013
Fel Håkan, jättefel!!

Om jag skulle likna dig med Adolf Hitler på grund av att ni har samma goda självbild om vad som är det enda rätta, så skulle du troligtvis inte anse att det bara var en liknelse, du skulle säkert tycka att det var personligt påhopp, och du skulle inte acceptera att jag efteråt bara kallade det för ett tolkningsfel.

Snälla Håkan, skärp dig, det finns gränser för vad man kan kan kalla liknelser och tolkningsfel

Fortsatt trevlig helg

Owe
avatar
Håkan Sundström 21 Sep 2013
Owe, har du haft en plågsam natt? Ditt inlägg säger allt, så läsarna får dra egna slutsatser.
Ha en bra dag
Håkan
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
totalt: 12 | visar: 1 - 12

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV






Bedöm denna artikel:

0

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2749