Hem | Politik | Kommunvalet i Håbo 2014

Kommunvalet i Håbo 2014

Genom
teckensnitts storlek: Decrease font Enlarge font

På denna sida vill vi visa för väljarna i Håbo kommun vad våra lokala partier tycker i olika frågor, visa deras engagemang i kommunvalet, men även hur villiga de är att besvara/diskutera läsarnas kommentarer.

Kommunval 2014 Håbo Kommunval 2014 Håbo


Här finns våra lokala partier listade, med länk till deras hemsida men även länk till deras respektive kategori (Se insändare - aktivitetsnivå) här på HåboPortalen.
Allt för att du som väljare ska kunna hitta snabb och relevant information av ett visst parti, samt kunna ställa frågor till ett parti eller kommentera deras insändare.

Övriga, allmännpolitiska frågor hittar du i menyn (Politik Valår 2014)

Det är upp till varje parti att bevaka/fylla deras sida och visa sitt engagemang för er väljare.

Till höger på hemsidan finns även möjlighet att "rösta" på ditt parti för att se den aktuella ställningen.
(Förhoppningsvis utan missbruk av massomröstning)

Val till kommunfullmäktige i Håbo - Alla valsedlar- Klicka här



Bålstapartiets logga - länk till Bålstapartiets hemsidaBålstapartiet (BÅP)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida


Centerpartiets logga - länk till centerpartiets hemsida  Centerpartiet (C)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida


Folkpartiet logga - länk till folkpartiets hemsida   Folkpartiet (FP)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida


Kristdemokraternas logga -  länk till kristdemokraternas hemsida  Kristdemokraterna (KD)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida


Miljöpartiets logga -  länk till miljöpartiets hemsida  Miljöpartiet (MP)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida


Moderaternas logga - länk till moderaternas hemsida  Moderaterna (M)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida


Socialdemokraternas logga -  länk till socialdemokraternas hemsida  Socialdemokraterna (S)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida


Sverigedemokratenas logga - länk till Sverigedemokraternas hemsida  Sverigedemokraterna (SD)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida


Vänsterpartiets logga -  länk till vänsterpartiets hemsida  Vänsterpartiet (V)   |   Se insändare - aktivitetsnivå   |   Hemsida

 



Prenumerera på kommentarer Kommentarer (36 Skickat)

avatar
Attila Gal 17 Maj 2014
Valstugorna är på plats men vissa partier har ännu inte offentliggjort deras kandidater till kommunfullmäktige, däribland BåP, C, KD, V och MP.

Attila Gal
HåboPortalen
avatar
Owe Fröjd 17 Maj 2014
Hej

Valstugorna är bara tillfälligt uppställda för EU-valet där inte Bålstapartiet kandiderar, vi odlar ju bara närproducerad politik:).

Bålstapartiet kommer att offenltliggöra våra kandidater i höstens val i månadsskiftet maj-juni

Trevlig helg
Owe Fröjd
avatar
Krister Karlsson 24 Maj 2014
Kommunalval? Jaha! Vad har de kommunala politikerna gjort hittills? Det finns inga bostäder, ingen polis, ingen bra sjukvård, ingen snöröjning värd namnet. Vad har ni att komma med? Ingenting. Det är pinsamt. Allt detta har jag lyssnat på i 50 år. Nu är jag pensionär. Men ni politiker har ju inte löst någon fråga alls! Vad ska jag rösta på? Ett luftslott?
avatar
Krister Karlsson 11 Sep 2014
Fröjd och Somir (vet inte exakt vem den sistnämnde är) svarade på frågor från den 17 maj ang. kommunalvalet i denna tråd. De andra var tydligen inte så villiga att diskutera och kommentera. Det hela är snart i förfluten tid så det är väl lite sent nu.
avatar
Christian Johansson 12 Sep 2014
Hej Krister

Somir Sinharay var en politiker för Mp i kommunen. Men han lämnade (eller fick lämna) partiet under valåret 2010. Det var någonting som han och Mp:s ledare Christian Ghaemi (nu Nordberg) inte kom överens om.

Kan tänka mig att en del har att göra med Mp:s röst för nedläggning av Högstadiet i Gröna dalen 2009.

Somir var även aktiv i Socialdemokraterna förr, men lämnade för Mp.
avatar
Krister Karlsson 12 Sep 2014
Tack för den upplysningen. Har precis suttit och läst gamla "trådar" för att få fram något om honom. Det får mig osökt att inse (som väl de flesta gjort redan) att det mest frustrerande inför detta val är den totala tystnaden (med några få undantag) från kommunens sida inför ett val som sker vart fjärde år! Det finns en våda med att bara använda förnamn eftersom det är svårt att veta vem man debatterar med. För cirka ett år sedan kunde jag skaffa en egen dator i och med att jag fick beviljat ett banklån för det. Dessförinnan fick jag följa politiken genom tidningar på vårt fina bibliotek. Sedan ska man ju självklart också betala för bredband. Ingen oansenlig summa. Ingenting är gratis. Återigen de som har varit styrande i kommunen hittills har gjort sig själva en björntjänst genom sitt förakt för media. Man "filtrerar" och håller på som om vi bodde i gamla DDR.
avatar
Håkan Sundström 27 Maj 2014
Agneta Hägglund tyckte att socialdemokraterna gjorde ett bra EU val. Detta tyder på att socialdemokratin i Sverige inte har gjort någon analys av katastrofvalet till EU 2009 och frågat sig om Marika Ullskog var den rätta personen att skicka till Bryssel. Känslan av att hon fick posten som EU kommissionär inte var baserad på kompetens, utan var en avskedspresent för gammalt slit som partisekreterare i socialdemokratin. Att Agneta Hägglund nu tycker att resultatet var bra tyder på en brist av analytisk förmåga att förutse framtida politiska konsekvenser. Det är den mest troliga orsaken till att vi har tjänstemannastyre i Håbo kommun där kommunen tillsammans med VD på lokala media stoppat kritiska insändare och där kommundirektören publicerar på kommunens hemsida en kränkande krönika av medborgarna i Håbo som skriver medborgarförslag. Samma sak skedde när politiker och tjänstemän beslutade sig för att göra en resa till USA för att studera Somaliska flyktingar, detta skulle kommunstyrelsens ordförande ha stoppat i kraft av att hon har alla aktier i Håbohus.
Håkan Sundström
avatar
Christian 27 Maj 2014
Resultatet i EU-valet i kommunen kommer inte riktigt bli samma som valet till KF. Men visst är det märkligt att det skrivs så mycker om (M):s ras , samtidigt gjorde ju (S) ett katastrofval igen.

Men kan man dra några slutsatser ändå av detta val? Ja det kan man.
Vi kan redan nu säga att majoriteten bestående av S+Båp+Mp+V inte kommer få majoritet. Inte heller kommer allianspartierna M+Kd+Fp+C få majoritet.

Ni kan ju fundera under sommaren hur ni vill att en majoritet ska se ut.
avatar
Håkan Sundström 27 Maj 2014
Christian, I dagens skrivande stund så tror jag att du vet vad jag tycker och det är den enda varianten av en hållbar majoritet att "S och M" går ihop och tillsätter ett duktigt finanskommunalråd som kan styra ekonomin i Håbo, d,v,S, två st kommunalråd på en tjänst av 0,75 % vardera och inget oppositionsråd. Oppositionen får nöja sig med ett oppositionsbidrag som finns idag. Med tanke på dagens attityder hos våra politiker kommer de aldrig att tillåta något samarbete med SD, vilket jag tycker är både synd och barnsligt.
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Christian 28 Maj 2014
Håkan: Jag vet vad du tycker. Men det jag skrev var mest ämnat till politikerna att de skulle fundera vilka de vill regera med.
Jag tycker iofs att valrörelsen ska handla mer om sakfrågor, skola, vård, omsorg, bostäder etc än om vilka som ska regera med vem. Men faktum är att förra valrörelsen så sa t.ex en del ledande Socialdemokrater att de minsann aldrig skulle sätta sig i majoritet med Bålstapartiet igen.
Agneta Hägglund var i.af ärlig och öppnade för samarbete med alla.

SD kommer att bli en sorts vågmästare mellan dagens majoritet och de borgerliga partierna. Då ingen idag vill samarbeta med SD så bör partierna ta en funderare vem/vilka de vill samarbeta med så vi inte får massa utdragna förhandlingar efter valet.

Att ingen vill samarbeta med SD idag tror jag mer beror på att man är rädd. Rädd för Aftonbladet/ Expressen. Om S eller M tog in SD i sin majoritet så kan du räkna med stora löpsedlar. OM SD-Håbo hade samma personer som idag men ett annat partinamn t.ex "Nystart Håbo" så skulle varken S eller M ha några problem att samarbeta med dem.
Tror dock att förhållandet till SD kommer att normaliseras de närmaste åren, för att då det växer upp ett annat parti vid namn Svenskarna parti som är gamla National Socialistisk Front som definitivt har rasister i partiet.
avatar
Håkan Sundström 28 Maj 2014
Christian
Bra kommentar som jag helt ansluter mig till
Reply Tummen up Tummen ner
-1
Rapportera som olämpligt
avatar
Joakim 17 Jun 2014
Håbo kommun kan på många sätt jämföras med Sällskapsresan (S.O.S segelsällskapsresan).

Vi har Lasse Åberg i huvudroll.
Vi har rutschbanan Funny Island som är med. Denna stod vid kalmarsandsbadet i mitten på åttiotalet.
Vi har tokiga projekt, Östermanland i Sällskapsresan och vi har t.ex haft Skipark 360 och Skola 2000 i Håbo.
Men framförallt har vi maktagalna sossar med dålig smak i både Sällskapsresan och i Håbo.
avatar
Attila Gal 04 Jul 2014
Nu är alla partier med med sina valsedlar på Valmyndighetens sida
avatar
Christian 07 Jul 2014
Efter valet 2014.......

Agneta hon är inte nöjd.
Styret har förlorat sin majoritet
Nu räcker inte stöd från Fröjd
Då Sd drog fram likt en komet

Kan (S) på nått sett få vara kvar
Agneta hon sitter och funderar en stund
Någonstans därute finns ett svar
Hon lyfter luren och ringer Carina Lund
avatar
08 Jul 2014
Kul dikt, vi får väl se vad som händer? sännande är det i alla fall. Sedan ser jag att Håkan tittat i sin spåkula igen, han vet ju alltid vad som skall hända:))
avatar
Håkan Sundström 07 Jul 2014
Christian
En bra analys där Owe Fröjd kan säga adjö till Håbopolitiken.
Reply Tummen up Tummen ner
-2
Rapportera som olämpligt
avatar
Christian 14 Jul 2014
Tack men tror dock inte att Bålstapartiet tappar 3 mandat till noll mandat.
År 2006 fick t.ex Vänsterpartiet bara 2,46% av rösterna (dvs 268 röster) men det räckte ändå till ett mandat.
Så nog får Bålstapartiet ett mandat åtminstone och det blir Owe Fröjd som besitter det.

Nuvarande majoritet förlorar sin majoritet, men de kan ju egentligen bara "fylla på" med C och Fp och fortsätta regera.
avatar
Håkan Sundström 14 Jul 2014
Du har nog rätt, det var ett önsketänkande från min sida. De stora partierna i Håbo kommer att bli S, M och SD. Fp, KD och BåP blir marginaliserad och kvar blir Mp tillsammans med de stora partierna.
Möjligt är att Owe Fröjd finns med på ett hörn för att i brist på kompetens sköta ordförandeskapet i KF.
avatar
Owe Fröjd 14 Jul 2014
Har du kollat i din "spåkula"? Kommer (V) att åka ut???
avatar
Håkan Sundström 14 Jul 2014
Min spåkula visar att V inte kommer med till KF för nästa period.
avatar
Owe Fröjd 14 Jul 2014
Det mest spännande i höst blir att se om spåkulan har rätt för en gångs skull:))
avatar
Christian 14 Jul 2014
Vet inte hur man räknar mandatfördelning och varför finns det inte en 4% spärr till kommunfullmäktige när finns till riksdagen (är dock kluven på om jag vill ha 4% spärr eller inte).

Det kanske är bra utan 4% spärr, då röstar folk på vad de vill och man slipper taktikröstning.

Å andra sidan bör det väl vara hyfsat enkelt för Kalle Anka partier som Piratpartiet, Svenskarnas parti och Feministiskt initiativ att komma in i kommunfullmäktige och det oroar mig.
avatar
Owe Fröjd 14 Jul 2014
Hej Christian

Här kan du kolla (och Håkan:) hur man räknar mandat.

Första mandatet kräver mindre antalräster än t.ex det 10 mandatet som kostar fler röster än det första.

(V) fick i förra valet 292 röster och ett mandat, men det hade räckt med 250, dom var farligt nära att åka ut men det kommer nog att gå bättre för dom i detta valet då deras nya partiledare verkar ganska "poppis"

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/index.html
.
avatar
Christian 14 Jul 2014
Tack för länken Owe.

Nej jag tror nog att (V) åker ur i kommunen. Partiledare poppis? Menar du Jonas Sjöstedt. Spelar nog inte så stor roll. Reinfeldt var populär inför valet 2010 , likförbannad tappade (M) i Håbo två mandat.
(V) i Håbo har jag då inte sett mycket av denna mandatperiod. Finns de överhuvudtaget kvar?
avatar
Håkan Sundström 15 Jul 2014
V och Leif Lindqvist finns med i KF, han har åtminstone kvitterat ut arvoden och partistöd för hela mandatperioden. Något politiskt arbete har inte skett.
avatar
Somir 15 Jul 2014
Tror inte att V åker ut. Det är det enda partiet som vågar ifrågasätta vinster ur den skattefinansierade välfärden. Idag är det ju lite dom Robon Hood, fast tvärtom.
avatar
Johan 15 Jul 2014
På riksnivå, ja. Men i Håbo?
avatar
Christian 15 Jul 2014
Leif Lindqvist (V Håbo) har iofs gjort en bra grej. Han var den ända som ifrågasatte politikernas USA resa för några år sedan (som Socialdemokraterna stödde fullt ut trots att de i opposition kraftig ifrågasatt brysselresan).

Men sen har det som vanligt varit ganska tyst från V. Jag tror de åker ur, men ganska precis.
Mp tappar också från två till ett mandat.
Christian Nordberg kan jämföras med Mitt Romney förra president kandidaten i USA. Någon större kappvändare får man leta efter.
avatar
Joakim Jansson 18 Aug 2014
Var alla partier representerade på Håbo festdag? Jag kunde inte komma själv.
avatar
Håkan Sundström 18 Aug 2014
Joakim,
Samtliga partier var representerad utom Bålsta partiet på Håbo festdag. De har ingen politik att presentera därför uteblev de på festdagen.
Ha en bra dag.
avatar
Christian Johansson 20 Aug 2014
Det snackades ju om Vänsterpartiet i Håbo.

De var ju inbjudna till debatt om äldreomsorgen (tillsammans med Kd och Sd). V hade ju tackat ja men glömde helt enkelt bort debatten!!!

Debatten finns på
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5937298

Inte första gången de uteblir. De var heller inte med på medborgardialogen förra året.

http://www.haboportalen.se/politik/4750-medborgardialog-om-fritidsmojligheterna-i-balsta.html

Väldigt intresse detta parti verkar ha för Håbos utveckling.

Jag räknar med att de får 0 mandat i valet.

Trevlig kväll
avatar
Håkan Sundström 20 Aug 2014
Jag håller med dig, vi har två partier V och BåP som inte tillför något i Håbopolitiken.
avatar
Joakim Jansson 25 Aug 2014
Hur plötsligt över 1200 personer röstat i "pollen".. ?? i morse var det runt 800...
avatar
Joakim Jansson 10 Sep 2014
Mycket har förändrats. Gå tillbaka till valet 1988. Då röktes det en hel del utanför stugorna (och kanske även inne i dem).
Nu ser man ingen som sitter och röker.
avatar
Christian Johansson 10 Sep 2014
SVT Pejl.

Här finns SVT:s sida för partier på lokal nivå (länk till Håbo)

http://pejl.svt.se/kommun-och-landstingsvalen/uppsala/haabo

Står väl kanske inte så värst mycket info, men en enkät om de 5 viktigaste frågorna finns i.af.

Alla har svarat förutom Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.
avatar
Håkan Sundström 10 Sep 2014
Det är klandervärt av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet att inte svara på SVT Pejl. En klar indikation att de endast vill ha din röst, därefter skiter de i medborgaren.

Bålsta partiet är det mest populistiska partiet i Håbo som återkommer med samma punkter i varje val men inget händer. Låt oss få bort ogräset i detta val.

1. Håbo, bara Håbo, inget annat än Håbo. Svar: En slogan utan värde
2. Bättre lärare. Svar: Ett subjektivt uttryck och tänkande utan substans som alla partier har.
3. Billigare hyreslägenheter. Svar: Bara populism utan substans, alla partier vill har billiga bostäder.
4. Lägre priser i kollektivtrafiken.Svar: Löftet har funnits i åtta år, men inget har hänt.
5. Politiskt samförstånd mellan alla partier för ett bättre Håbo. Svar: Ett önsketänkande utan värde.
totalt: 16 | visar: 1 - 16

Lämna kommentar

OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.

Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Quote

Vänligen knappa in koden som finnes i bilden:

Captcha

Bålsta Kabel TV






Bedöm denna artikel:

4.00

Fler nyheter

1 2 3 4 5 > Visar 1 - 20 av 2751