Ökade arvoden, oppositionsrådpost mm väntar efter kommunstyrelsens beslut
Ett införande av oppositionsråd för 522 750kr per år, gruppledararvoden, pensionsavsättningar för alla ledamöter, omorganinsation av nämnder etc medför en ökad kostnad på ca 1,5 miljoner kronor per år, rapporterarde EnköpingsPosten tidigare.
Allt om detta och mycket mer kan man läsa i det senaste protokollet från Kommunstyrelsens sammanträde 24 november 2014.
Kommunstyrelsens förslag till kommande kommunfullmäktige Måndag 15 december, klockan 19.00
1. Fullmäktige beslutar att fastställa årsarvodet för kommunstyrelsens ordförande till 1200% av gällande års inkomstbasbelopp (IBB for 2015 = 58 100 kr) att gälla från och med 2015-01-01.
2. Fullmäktige beslutar att fastställa årsarvodet för kommunfullmäktiges ordförande till 5 % av årsarvodet för kormmmstyrelsens ordförande att gälla från och med 2015-01-01.
3. Fullmäktige beslutar att fastställa årsarvodet för kommunfullmäktiges 1:e vice samt 2:e vice ordförande till 2,5 % av årsarvodet för kommunstyrelsens ordförande att gälla från och med 2015-01-01.
4. Fullmäktige beslutar att inrätta ett oppositionsråd i Håbo kommun att gälla från och med 2015-01-01.
5. Fullmäktige beslutar att fastställa årsarvodet får oppositionsrådet till 75% av årsarvodet för kommunstyrelsens ordförande att gälla från och med 2015-01-01.
6. Fullmäktige beslutar att inrätta uppdraget som gruppledare i kommunfullmäktige från och med 2015-01-01.
7. Fullmäktige beslutar att fastställa årsarvodet för gruppledare i kommunfullmäktige till 8% av årsarvodet för kommunstyrelsens ordförande att gälla från och med 2015-01-01.
8. Fullmäktige beslutar i övrigt att anta arvodesregler för Håbo kommun för mandatperioden 2014-2018 att gälla från och med 2015-01-01 .
9. Fullmäktige beslutar att uppdra till kommunstyrelsen att utvärdera arvodesreglerna och återrapportera resultatet av utvärderingen till kommunfullmäktige senast 2016-06-31.
10. Fullmäktige uppdrar till kommunstyrelsen att redovisa förslag till arbetsbeskrivningar för kommunstyrelsens ordförande/kommunalråd, oppositionsråd samt gruppledare i kommunfullmäktige.
Arvoden per år
Kommunalråd: 697 000 kr
Opositionsråd: 522 750 kr
Politiska gruppledare i KF: 55 760 kr
Orfdörande KF: 34 850 kr
1: v Ordförande KF: 17 425 kr
2:a vice Ordförande KF: 17 425kr
En annan ändring som beslutades är att förlorad arbetsinkomst ersätts med styrkt faktisk forlust istället för med ett schablonbelopp.
Sammanträdesarvode som alla som deltar erhåller kommer att ligga på 872 kronor och det får kvitteras ut max 2 sammansträdesersättning per dag.
Medel om 1,5 mkr kommer att bli avsatta under kommunstyrelsens forfogande för den nya politiska organisationen, med ändringarna ovan, och som träder i kraft 1 januari 2015.
Läs Sammanträdesprotokollet från Kommunstyrelsens sammanträde 24/11 2014 (.pdf)
Attila Gal
HåboPortalen
Bedöm denna artikel:
Fler nyheter
- Håbo deltar i SCB:s stora medborgarundersökning 28 Aug 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo kommuns resultat i EU-valet 14 Jun 2024 | Politik
- Skoklosters slott bygger ny lekmiljö för barn 20 Maj 2024 | Skokloster
- Sex av tio barngrupper för stora i Håbo 17 Maj 2024 | Skola
- Susanna Alakoski och Elise Karlsson får Jan Fridegårdpriset 2024 09 Apr 2024 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Sommarläger på finska – ett samarbete mellan Håbo och Enköping 09 Apr 2024 | Politik
- Så vill vi förändra Håbo! - ungdomar berättar med vernissage 20 Mar 2024 | Ungdom
- Barocka buketter inleder säsongen på slottet 20 Mar 2024 | Skokloster
- Full fart när rekryteringsmässan hölls på Fridegårdsgymnasiet 08 Mar 2024 | Företag
- Nya siffror: Befolkningen ökar i Håbo – nu 22 974 personer 26 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Del av Stockholmsvägen stängs av 20 Feb 2024 | Politik
- Så gör du ditt hem personligare - med fototapet 20 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Hushållens disponibla inkomster sjunker i Håbo 16 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo kommun klättrar i utmärkelsen Bästa Tillväxt 18 Dec 2023 | Företag
- Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Håbos mest olycksdrabbade vägar 18 Dec 2023 | Övriga Nyheter
- Traditionell julmarknad i storslagen slottsmiljö 29 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Fyra av tio elever når inte gymnasieexamen i Håbo 29 Nov 2023 | Skola
- Elin Söderlind får Håbo kulturstipendium 16 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Håbo ger småföretagare goda förutsättningar i ny jämförelse 16 Okt 2023 | Företag
- Nya historiska spökberättelser om Håbo! 16 Okt 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
Kommentarer (65 Skickat)
Nu har vi svaret varför politikers arvoden inte blev klara under förra valperioden. Som alla vet så är det politikerna själva som sätter sina egna arvoden och det kunde de inte göra innan valet för att det skulle bli en del av valrörelsen och det ville inte politikerna. Att sätta sina egna arvoden betraktas normalt som jäv men inte när det gäller deras egna arvoden då kan man göra det med hjälp av kommunallagen.
Vi ser också tydligt vem som styrt denna uppgörelse som orsakat en kostnadsökning påm1,5 Mkr som vi skattebetalare får stå för.
Man kan se vem som styrt förhandlingarna som är Owe Fröjd och socialdemokraterna. Owe fröjd har ökat sina arvoden mest av alla politiker, nu sitter han inte som KF ordförande och därför har ersättningen för ordförandeposten sänkts från 56600 kr på årsbasis till 34 850 kr samtidigt som Owe Fröjd själv får som gruppledar för Bålstapartiet 55 760 kr på årsbasis. Utöver dessa ersättningar får han som 1.e V ordförande i KF en ersättning på 17425 kr per år. Om man summerar alla de ersättningar han får så landar det på 73185 Kr per år pluss alla mötesersättningar i bl.a. KF, räddningstjänsten o.s.v. så landar man på en summa på över 100000 kr per år. Till detta kommer partistödet. Man kan lungt påstå att våra politiker inte är låginkomsttagare, tvärtom om man ser vad de presterar till utvecklingen av Håbo kommun.
En annan som som får bra betalt är Agneta Hägglund som får ett årsarvode på 522 750 kr som oppositionsråd på en 75% tjänst. Ingen på kommunal kommer upp i en motsvarande inkomst på en heltids tjänst.
Vad politikerna också ändrat är definitionen av hur IBB ska tolkas på årsbasis, det som inte fanns i den förra valperioden där felaktiga ersättningar har betalats ut under hela förra valperioden.
Meddborgare, gör en utvärdering av de nya arvoderna och gå på KF mötet den 15 december och protestera på det sätt de tagit fram dessa onormala höjningarna.
Så gör Håbos politiker när de inte vill höra vad allmänheten har att säga om de vansinnigt höga arvoden politikerna har tillskansat sig själva. De vill ta beslutet i lugn och ro utan debatt i KF för att det ska falla i glömska till nästa KF möte i februari. Vi måste bli fler som protesterar mot detta vansinne.
Jan-Eric Hernkrantz
Nu kastar du skit omkring dig, igen, och mest på mig. Utan att ha någon kunskap överhuvudtaget om hur detta förslag kommit till så anklagar du mig för att ligga bakom det.
Förslaget är ett förslag från den styrande alliansen, Jag eller Bålstapartiet har inte varit med i några förhandlingar om detta, vi har bara blivit informerade.
På kommunstyrelsens möte föreslog jag oförändrat arvode till Kommunfullmäktiges ordförande, trots att jag inte har kvar det uppdrageit då jag tycker att det nya förslaget är för lågt, samt att det INTE skall inrättas ett till kommunalråd!!
Det nya gruppledararvodet ersätter nuvarande oppsitionsbidrag som försvinner, dessutom utgår inget sammanträdesarvode till mig i kommunfullmäktige då det ersatts av ett fast årsarvode i detta förslag. Dessutom har du fel i ditt påstående om ändrat IBB, igen!
Jag upplever dina ideliga påhopp på mig som rena trakaserier och förtal, inget av det du anklagar mig för stämmer och jag ber dig att sluta upp med dessa och att hålla dig till sanningar om du skall kritisera mig
Du satt i gruppen som försökte ta fram de nya arvodesersättningar innan valet. Vill du nu påstå att du inte har varit med och varför finns BåP med i Håbo politiken som inte har fått något gehör av ert valmanifest. Med era 502 röstande så kan ni lika gärna avgå från politiken, ni är bara en kostnad som inte har något mervärde för kommunens medborgare.
Ja, jag satt med i gruppen som fösökte lösa detta innan valet, men då Bålstapartiet inte ville tillsätta ytterligare ett kommunalråd så fanns inte något enigt förslag från gruppen, vilket var ett krav för att gå fram med något före valet, och detta redovisades på Kommunfullmäktigemötet.
Arvodesgruppens möten protokollfördes så detta är ingen hemlighet. (och att du utan någon kunskap om vad som hände på dessa möten kastar en massa skit på mig för något som bara finns i dina egna vaneföreställningar är inte OK, det är förtal)
Så här gick det till, alla andra partier som inte ingår i alliansen fick en inbjudan från alliansen att snabbt få en föredragning veckan före kommunstyrelsen om DERAS förslag. På kommunstyrelsen fick alla i oppositionen även deras slutgiltiga förslag på papper, och vid sittande bord.
Sedan din mindre begåvade smutskastning av att Bålstapartiet inte borde finnas i politiken eftersom vi inte fått något gehör för vårt valmanifest, (frånsett att det är ett otroligt omoget och odemokratist synsätt) så kan jag meddela att mandatperionden börjar den 1 januari 2014 och pågår 4 år, så just nu är det troligtvis bara du som vet utfallet av vårt kommande valmanifest.
Du borde sluta att använda din gamla spåkula som du alltid har litat på, och som lurat dig de flesta gångerna när du förutspått någon från den, den borde lämnas in på reperation eller köras upp till återvinningen:)))))
Owe Fröjd
Bålstapartiet
Jag trodde att perioden började 1 januari 2015, men medborgarna kunde inte utläsa ur budgeten för 2015 resultatet för era arvodeshöjningar på 1,5 Mkr eftersom era förhandlingar som skulle vara klar innan valet och som var planerad för att medborgarna inte skulle få vetskap om era omotiverade arvodeshöjningar. Nu undrar vi medborgare var dessa pengar ska tas ifrån?
Budgeten tas på måndag, Bålstapartiet lägger inte något eget budgetförslag då det skulle vara dömt att röstas ner, vi får väl följa principen att lägga ner våra röster? :))
Alliansen lägger sin budget 18 mandat.
(S) lägger budget får stöd av (V) 16 mandat.
Båp väljer att stödja S:s budget (bara ett exempel Owe). = 18 mandat
Sd lägger ner sina röster i en votering mellan Alliansen och S:s budget.
Två budgetar som fått 18 röster var, vad skulle hända då?
SLÖSERI MED SKATTEPENGAR HAR VI ALDRIG RÖSTAT PÅ!!
Ett kommunalråd är man för invånarna och då för alla invånarna (inte bara åt dem som röstat på dem).
Hur ser arbetsbeskrivningen ut för ett oppositionsråd? Jag är rädd att denna tjänst blir ett sätt att driva sin egen politik mot styret.
och vem tillsätter ett oppositionsråd? i detta läge är det väl självklart att det är (S).
Men om (S) och (M) hade styrt , då hade SD fått posten de skulle vara största oppositionspartiet , eller hade de andra i opposition försökt stoppa detta.
Om Ni tillsätter nya poster så MÅSTE det finnas ordentliga arbetsbeskrivningar + regler om hur dessa tillsätts.
I förslaget så finns det beslut på att det skall utformas en arbetsbeskrivning för kommunalråd samt för gruppledare.
Det lite roliga blir ju hur det skall skrivas in hur ett ev. oppositionsråd från (S) skall förhålla sig till sitt tvingande samarbete/hjälp med att driva oppisitonsarbete för t.ex (SD)
:)))))))))))))
Fick svaret av kommunen (Karin) idag, på kommunens Facebook-sida, ang. arbetsbeskrivningen till oppositionsråd.
Hann inte riktigt kolla upp kallelsen, men på första ögonskastet hittade jag inte beskrivningen.
Kolla ni med!
Attila Gal
HåboPortalen
Jag har för många år sedan begärt ut arbetsbeskrivningar för ledande poster inom politiken och fick svaret av L-G Bromander att det finns inga arbetsbeskrivningar för politiker utan bara för tjänstemän. Jag håller med dig att det borde finnas för att undvika onödiga tillsättningar utan värde för medborgarna.
Ett kommunalråd skall tjäna alla medborgare i kommunen medan ett oppositionsråd skall ta tillvara oppositionens synpunkter och framföra dem.
Jan-Eric Hernkrantz
För tänk om en politiker skulle behöva söka jobb som alla andra medborgare när de blir arbetslösa.
Hemska tanke!
Allt prat om att det skulle vara osäkert att vara politiker för att man inte vet om man blir omvald vart 4:e år är ett hån mot oss andra som inte vet om vi har jobbet kvar i morgon.
Ingen annanstans har man lika hög trygghet som i politiken.
KF kommer även att besluta om ett "omställningsbigrag" på KF på måndag, detta innbär i klartext ett fallskärmsavtal för bortröstade oppositoensråd, eller för politiker som inte vill vara med längre, inget krav på arbetsförmedling eller låg ersättning från a-kassa. Läs förslaget i KF handlingar.
Oppsitionsrådsposten utses inte av oppositionen, den utses av Kommunfullmäktige efter förslag från de partier som vill lägga förslag på personer
Håkan, läs KS protokoll + handlingarna till nästa KF (finns på kommunens hemsida) innan du uttalar dig, med din vanliga 100 % säkerhet, som så ofta är helt fel.
Jag och Bålstapartiet var det enda parti som förslog avslag på detta förslag och vi kommer att göra det igen i KF, och snälla Håkan, sluta att kasta skit på mig oavsett vad jag skriver, jag försöker att informera så sakligt jag kan om hur jag uppfattar politiken och de beslut som fattas, inte alltid med stöd av mig eller Bålstapartiet, eller till beslutens försvar.
Jag är den enda politiker som skriver här på HP och det beror i stort sett bara på dig.
Vem som än skriver, eller oavsett vad dom skriver, så blir dom oftast oförskämt bemötta med insiuationer från dig, precis som jag själv blev just i detta inlägg, och de flesta andra inläggen jag skriver.
Finns det ingen annan som skriver och läser HP som som tycker det är bra att det i alla fall finns en politiker kvar som försöker informera innifrån politiken, trots Håkans "näthat" av Bålstapartiet i allmänhet och mig personligen i synnerhet?
Om alla tycker likadant som Håkan, att det är ok att debattera osakligt på detta sätt som han gör, med ideliga personangrepp och otrevliga insuiationer kan så kan ni skriva det här på HP, om ni inte tycker det, så kan ju skriva det också:)
Fortsatt trevlig vecka
Owe Fröjd
Självklart blåser det på toppen, men som fritidspolitiker så kommer jag aldrig att accepttera personliga påhopp eller nättrakasserier utan att ge kritik tillbaks, detta drabbar inte bara mig det drabbar även hela min familj och mina vänner, även om jag vet att det bara kommer ännu mer dumheter och påhopp tillbaks, detta då man aldrig får sista svaret från denna typ av personligheter
Man röstar väl ändå på arvode för posten och inte för sin personliga ersättning, nästa mandat är det kanske någon annan som sitter där eller? Om det är olagligt borde du polisanmäla dom.
Kul inspel, nytt tangetnbord som julklapp:)) Precis som en del personer som debatterar på nätet borde önska sig ett alkolås till sin dator:)
Det är precis så som du beskriver, man röstar på befattningar, tyvärr så är befattningarna redan tillsatta då den arbetsgrupp som skulle lägga förslag till nya arvoden inte kunde enas om 1 förslag. Den stora stöttestenen var om vi skulle ha ett eller två kommunalråd, jag och Bålstapartiet röstade för ett och då sprack den enigheten!
Sedan är det inte olagligt att kommunalpolitiken bestämmer sina egna arvoden, detta för att det inte finns några andra som kan göra detta enligt kommunallagen.
Det är kommunens högsta politiska organ, kommunfullmäktige, som tar detta beslut på ett offentligt möte, och det krävs en majortiet i det beslutet.
Om man är missnöjd med beslutet får man reagera på detta vid nästa val och rösta på det parti som tycker hade ett bättre förslag.
Det förutsätter självklart ATT man röstar, inte som vissa här på portalen skriver, att man röstvägrade, men lika fullt gnäller på politiken under fyra år utan att själv tyckt till när man borde. (det finns personer som offrat sina liv för rösträtten och dom vänder sig säkert i sina gravar över alla som röstskolkar för att man är missnöjd med "skitsaker":)
Fortsatt trevlig helg
Owe Fröjd
Låt mig referera till ditt inlägg den 13 dec där du önskar att kritiker skaffar sig alkolås på sina tangentbord, visar bara hur föraktfull du uppträder mot medborgarna i Håbo. Du är den siste att uttala sig om alkolås, du borde installera det i alla dina ägodelar samt på din ytterdörr så du hindras från att vistas utomhus.
På tidigt -90 tal gjorde representanter från kommunen och idrottsföreningar i Håbo ett vänskapligt utbyte i Danmark, kommunen där var Fredensborg och Håbo kommunen representerades av Owe Fröjd och Sjunne Green, ni skämde ut er själva och kommunen så i den milda grad att det talas fortfarande om detta besök. Fredensborgs ledande personer som var närvarande vid avslutningen där dans hade anordnats, fråga personer från idrottsrörelsen om det var vanligt att politiker i Håbo kunde konsumera så mycket alkohol. Man kan tro att så var fallet när de nya arvodena togs fram för beslut den 15 dec 2014. Nivåerna var redan bestämda innan valet men att ni politiker inte vågade föra fram dem för beslut innan valet och att det var sossarna som föreslog att beslutet skulle tas efter valet i hopp om att ”S” lättare skulle vinna valet.
Hur kan du förklara att ersättningen för FKO reducerades från 56600 kr till 34860 kr mot vad du tillskansade dig under de två senaste perioderna, nu blev du bortröstad och krävde att gruppledarna för alla partier som inte tillsätter ordförandeposter eller oppositionsposten skulle få ett årsarvode på 55776 kr samt att ett fallskärmsavtal/omställningsstöd skulle gå till politiker som slutar frivilligt eller röstas bort i val.Du krävde också att som 1:e vice ordförande i KF skulle få ett arvode på 17430 Kr
Stackars medborgarna i Håbo
Ingen blir väl särskilt förvånad att man måste rätta dig igen, men det börjar bli lite pinsamt, men inte för mig
Jag skrev:
"
Kul inspel, nytt tangetnbord som julklapp:)) Precis som en del personer som debatterar på nätet borde önska sig ett alkolås till sin dator:)"
Det är väl allmänt känt att det under åren har skrivets på fyllan på nätet (inte portalen, nätet!!) som personer måste ta avbön från i efterhand, har du inte hört talas om det?
Och röstar man inte i kommunvalet äger man inte heller rätten att klaga, tycker jag!
Om man inte är nöjd med nuvarande partierna och verkligen vill förändra något kan man ju alltid starta ett nytt parti och delöta i debatten på riktiget:))
Vem skall "lönesätta" politikerna om inte den högsta ledningen, kommunfullmäktige, gör det? precis lika som lönesättningen går till i ett privat företag, det är inte något annat företag som lönesätter, inte heller är det "kunderna" som lönesätter och VD lönesätts av den valda företagsstyrelsen, snarlikt hur det går till i en kommun.
(om pengarna inte räcker så höjer kommunen skatten/sparar på annat och företaget höjer priserna/sparar på annat, om kunderna inte gillar det byter man affär/politisk majoritet:)))
Se lagtexten:
Kommunlagen 3 kap.
Fullmäktiges uppgifter:
9 § Fullmäktige beslutar i ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt för kommunen eller landstinget, främst
1. mål och riktlinjer för verksamheten,
2. budget, skatt och andra viktiga ekonomiska frågor,
3. nämndernas organisation och verksamhetsformer,
4. val av ledamöter och ersättare i nämnder och beredningar,
5. val av revisorer,
6. grunderna för ekonomiska förmåner till förtroendevalda,
7. årsredovisning och ansvarsfrihet,
8. folkomröstning i kommunen eller landstinget, och
9. extra val till fullmäktige.
De som redan är valda på vissa platser kommer själklart inte att delta i besluten som berör dom själva, så har det alltid varit och är fortfarade, dessa påkallar jäv innan beslut och får inte delta i debattan, en självklarhet.
Kolla alla gamla protokoll eller kom på mötet i kväll så får du se att det är på detta sättet oich att det alltid har skötts och kommer att skötas på detta sätt
Apropå bestämmelserna om arvodesersättningar. Inledningsvis kan konstateras att din jämförelse med näringslivet haltar betänkligt. Det är inte enbart företagens löneförhandlare som sätter lönen. Över dessa grupper står fackföreninger, branschförbund m.fl. som styr förhandlarnas löneutrymmen. M.a.o. löneförhandlarna har begränsat utrymme för sitt agerande. Betr. din referens till kommunallagens kapitel 3 kan jag inte se att någon punkt belägger din uppfattning. Snarare kan man påstå att den tillämpning som sker här i Håbo kommun inte har något berättigande. Pröva frågan juridiskt! Jag tror inte att fullmäktiges agerande håller. Avslutningsvis vill jag kommentera ditt inlägg om ”omställningsbidrag”. I Håbo kommun tar makthavarna ansvar. Genom att hoppa fallskärm.3
Jan-Eric Hernkrantz
Ett tillägg. Läste inte ditt inlägg inom parentesen. Trodde det var någon ny lustighet från din sida. Men jag misstog mig. Det du skriver bekräftar den uppfattning många har om vissa politiker. Man sitter som förtroendevald för att ”sko” sig själv. När man skall ”lönesätta” politikerna tycks gälla, citat ”Om pengarna inte räcker så höjer kommunen skatten/sparar på annat”. Nu vill man spara på färdtjänsten, men att spara på arvodena för våra politiker, det kommer aldrig på fråga. Det var ett intressant avslöjande du som politiker gjorde. Tidigare är det ju bara kommuninnevånare som framfört den här misstanken som du nu bekräftar. Jag hoppas att det finns några politiker som skäms över avslöjandet från Owe Fröjd, Bålstapartiet. Bekräfta det i så fall med ett inlägg på HåboPortalen.
Jan-Eric Hernkrantz
Det VAR ironi, synd att du missuppfattade detta:))
Jag hoppas att du Leif håller i detta och anmäler Håbos kommunpolitiker för jäv om beslutet blir vad de själva föreslår. Nivån på arvoderna fanns före valet men de vågade inte offentliggöra dem med risk att de skulle förlora valet.
Politikerna har höjt skämsfaktorn till nya nivåer.
Jag personligen ser mer fram emot vad som kommer att hända med Håbos utveckling , skola, företagande, bostadsbyggande mm än vad en och annan politiker får i arvode. Det är utifrån det man borde vara bedömd när man kommer att summera en mandatperiod tycker jag.
Ja - men det är kanske en sammanhäng mellan det och det att man nu vill rasera skolorna i Bålsta för att man inte har råd att behålla Västerängskolan och Gransäterskolan som dom är i dag ?
Jag håller inte alls med dig i ditt försvar av de höga politiska arvoderna i Håbo. Du är själv politiker i Håbo och strävar som alla andra politiker om högre arvoden. Kan du förklara varför vi ökar kostnaderna med 1,5 Mkr här i Håbo, svaret är enkelt, det är politikerna själva som bestämmer nivån på beloppet och så görs det i alla kommuner med stora variationer inom Sveriges kommuner.
Kan du också förklara varför ett oppositionsråd som vägrar att prata med alla oppositionspartier ska ha över 525 000 i årsarvode. Är man satt som oppostionsråd så ska man prata med alla partier som inte tillhör makten annars ska man inte ha den positionen, då har man den för det egna partiet och presenterar endast det egna partiet. I Håbo har vi dessutom ett oppositionsråd som får utnyttja tiden till vad som passar vederbörande, något krav på prestation finns inte, de har ej heller något krav att uppfylla satta mål därför att det existerar ingen arbetsbeskrivning.
Kan du också förklara varför KFO får lägre ersättning under denna period i jämförelse med förra valperioden, det skiljer drygt 22000kr på årsbasis, kan det möjligtvis vara personrelaterad? Det finns mycket mer att tycka i detta ärende, politikerna är definitivt ingen låglöne grupp i förhållande till andra grupper i samhället men de sköter sina egna arvoden själva.
Lämna kommentar
OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in
Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.
Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).