Vad säger statistiken om skolan i Håbo?
Skolresultaten för elever från Uppsalas kommuner skiljer sig stort, visar en rapport från Lärarnas Riksförbund. Elever i Knivsta kommun har bäst resultat och hamnar på 28:e plats bland landets 290 kommuner (Håbo 114:e plats).
Sämst är Håbo kommun som hamnar på 231:a plats (av 290 kommuner) i totalrankningen, rapporterar P4 Uppland. Det är kategorierna Resurser (254:e plats), Likvärdighet (242:a plats) och Behörighet (264:e plats) som drar ner resultatet, medan i Lön hamnar man på 29:e plats.
Lärarnas Riksförbunds rapport Vad säger statistiken om skolan i din kommun? belyser de stora skillnaderna som finns mellan olika kommuner i deras elevresultat, resursanvändning, likvärdighet, lärarbehörighet och lärarlöner. I rapporten har offentlig skolstatistik och partsgemensam lönestatistik sammanställts och vägts samman för att jämföra kommunernas skolprestationer.
Lärarnas Riksförbunds sammanställning belägger den bild som diskuteras brett, nämligen att variationerna mellan huvudmän och hos en och samma huvudman varierar mycket stort.
Statistiksammanställningen visar att:
•Det är stor spridning i elevresultaten mellan olika kommuner. Det är tydligt att det går sämre för många av eleverna i mindre kommuner och bättre för eleverna i rika Stockholmskommuner.
•Likvärdigheten i svenska kommuner är undermålig. Det är enorma skillnader i resultat mellan skolorna inom kommunerna speciellt i storstadskommunerna. Det är även stora skillnader i resultat mellan könen i de flesta kommuner.
•Många kommuner har inte en effektiv resursanvändning. De administrativa kostnaderna är för höga och äter upp en allt för stor del av kommunens grundskolekostnader. Det läggs även en för liten andel av resurserna på undervisningen i många kommuner och även totalt i Sverige. I många kommuner har eleverna inte tillgång till tillräckligt med studie- och yrkesvägledning vilket visar på dåliga prioriteringar hos många kommuner.
•Spridningen är stor mellan kommunerna när det kommer till lärarnas behörighet. I vissa kommuner undervisas eleverna till stor del av behöriga lärare medan det i andra kommuner saknas lärare med rätt pedagogiska och ämneskunskaper. Det är även stora skillnader i nivån på lärarlönerna, där visa kommuner satsar på sina lärare medan andra kommuner har en oacceptabel låg nivå på sina lärarlöner.
•När kommunernas rankningar inom de olika kategorierna vägs samman är det uppenbart att det är svårt för kommunerna att hålla en hög nivå inom alla områden. Det är även stora skillnader mellan kommuner som borde vara relativt lika sett till befolkningsmängd och ekonomiska förutsättningar. Vissa kommuner misslyckas i nästan alla kategorier medan de flesta kommuner lyckas inom några och är sämre inom andra.
Lärarnas Riksförbund föreslår följande åtgärder:
•Skolan är en nationell angelägenhet och det är därför helt oacceptabelt att resultat och resurser kan och får variera i en sådan utsträckning som sker. Denna brist på likvärdighet löses bäst genom att skolan finansieras direkt av staten genom statsbidrag. Dessa skolbidrag ska ta hänsyn till bland annat de socio-ekonomiska faktorer som kräver olika kostnader för att garantera en likvärdig skola för landets elever.
•Huvudmännen måste ta sitt ansvar och ansöka om de statliga medel som finns för att förstärka kvaliteten i undervisningen. Det är oerhört att endast ett fåtal kommuner har ansökt om att få ta del av den satsning på två miljarder kronor för att förstärka undervisningen i lågstadiet. Staten måste överväga en mera direkt styrning för att få rätt saker att hända.
•Den satsning på lärarlöner som vi hittills kunnat skönja måste fortsätta och förstärkas.
•Den senaste läsårsstarten har visat att lärare som inte blir rätt betalda lämnar sina arbetsgivare till förmån för bättre betalande sådana. Detta drabbar såväl storstads- som glesbygdskommuner och drabbar alltid eleverna genom ryckighet i undervisningen.
•Fortsätt att utveckla legitimationsreformen genom att kräva att betygsättande lärare ska ha legitimation för just det ämnet de undervisar i och betygsätter.
•Lärare och rektorer måste ta ett gemensamt ansvar för grundliga diskussioner om korrelationen mellan betygsättning och resultat i nationella prov. Det är inte rimligt att det råder så stora skillnader som det gör i dag, vilket i sig äventyrar likvärdigheten föreleverna.
•Lärare och rektorer måste ta ett ansvar för ett kontinuerligt och systematiskt arbete för att förbättra undervisningen i skolan. För att detta ska kunna ske måste även skolan på ett konsekvent sätt involvera föräldrar och omvärld i detta arbete.
- Läs rapporten i sin helhet (Totalrankningen på sid30)
- Kommunerna rankade efter resurser
- Kommunerna rankade efter likvärdighet
- Kommunerna rankade efter elevresultat
- Kommunerna rankade efter lön
- Kommunerna rankade efter behöriga lärare
Attila Gal
HåboPortalen
Bedöm denna artikel:
Fler nyheter
- Traditionell julmarknad på Skoklosters slott 25 Nov 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo deltar i SCB:s stora medborgarundersökning 28 Aug 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo kommuns resultat i EU-valet 14 Jun 2024 | Politik
- Skoklosters slott bygger ny lekmiljö för barn 20 Maj 2024 | Skokloster
- Sex av tio barngrupper för stora i Håbo 17 Maj 2024 | Skola
- Susanna Alakoski och Elise Karlsson får Jan Fridegårdpriset 2024 09 Apr 2024 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Sommarläger på finska – ett samarbete mellan Håbo och Enköping 09 Apr 2024 | Politik
- Så vill vi förändra Håbo! - ungdomar berättar med vernissage 20 Mar 2024 | Ungdom
- Barocka buketter inleder säsongen på slottet 20 Mar 2024 | Skokloster
- Full fart när rekryteringsmässan hölls på Fridegårdsgymnasiet 08 Mar 2024 | Företag
- Nya siffror: Befolkningen ökar i Håbo – nu 22 974 personer 26 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Del av Stockholmsvägen stängs av 20 Feb 2024 | Politik
- Så gör du ditt hem personligare - med fototapet 20 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Hushållens disponibla inkomster sjunker i Håbo 16 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo kommun klättrar i utmärkelsen Bästa Tillväxt 18 Dec 2023 | Företag
- Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Håbos mest olycksdrabbade vägar 18 Dec 2023 | Övriga Nyheter
- Traditionell julmarknad i storslagen slottsmiljö 29 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Fyra av tio elever når inte gymnasieexamen i Håbo 29 Nov 2023 | Skola
- Elin Söderlind får Håbo kulturstipendium 16 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Håbo ger småföretagare goda förutsättningar i ny jämförelse 16 Okt 2023 | Företag
Kommentarer (8 Skickat)
Socialdemokraterna som satt i den politiska majoriteten 2010-2014 har visat dålig styrning av skolan där meritvärderna inte uppfyllt förväntningarna mycket p.g.a. ej behöriga pedagoger och där politiken har trott att man höjer resultaten bara med att höja lärarnas löner utan att ha förstått att utbildning av lärarna ger färdighet som i sin förlängning ger högre lön. Att tro att om man bara höjer lönen så får man automatiskt bättre resultat är helt fel.
Det är enkelt att peka på att fritt skolval är problemet eller kommunaliseringen (som jag tycker var fel, men det är inte hela problemet).
Ta vår skolminister Gustav Fridolin. Hans lösning var enkel , Björklund var problemet och bara Fridolin själv blev skolminister så skulle han minsann fixa skolan på 100 dagar.
Hade ni glömt det så¨finns det här
http://www.aftonbladet.se/debatt/article18480154.ab
Ännu har inget hänt förutom att han spelat in en Youtubefilm och berättat att lärare är världens bästa jobb (kanske lätt för honom att säga som lärare i en lugn folkhögskola).
Jag begär inte att detta ska lösas på en gång, det kommer ta tid. Men då ska man kanske inte lova så mycket.
På kommunnivå så har vi tyvärr också samma problem.
Skola 2000 , lärarkåren var kritiska men politikerna visste bäst.
Kommer det en negativ rankning så försöker man förklara bort det om man sitter i styret.
t.ex här
http://www.haboportalen.se/skola/4760-habo-t.html
Där man i (S) säger att lärarförbundets ranking plötsligt inte är officiell.
Men när de satt i opposition så lät det annorlunda.
Jag säger som jag tidigare sagt till Er politiker.
Ut och se verkligheten istället för att stirra blint på statistik.
Sen krävs blocköverskridande långsiktiga lösningar.
Fridolin var inne på blocköverskridande lösningar, i.af så länge det är hans villkor.
Jag skulle vilja uppmuntra dig att skicka in även artiklar med analys etc... Du har bra överblick, är sansad och saklig.
Trevlig helg
Attila Gal
Kommer även skicka artiklar har precis lärt mig hur man gör :)
Så låt oss tillsamman jobba för en (M) vinst 2018 :).
Skojade bara Krister :)
Visst röstar (M) men också kritiserat (M) håbo nyligen för det styre man bildat i kommunen (5 partier och bara 18 mandat).
Resultatet såg vi nyligen. Håboalliansen får styra på en S+Sd budget nästa år. Då hade det vart bättre att regera med (S) och fått en röd / blå budget.
Jag varnade för detta men ingen lyssnade.
Men detta handlade om skolan så jag kritiserar även (M):s usla förslag om sovmornar för skolbarn och att införa programmering i första klass.
Tyvärr (M) skolan är ännu inte Er grej.
Med vänlig hälsning
Christian
Att undvika missförstånd, och jag är inte sist att erkänna så i efterhand att min uppmuntran till Christian Johansson kunde tolkas olika: jag vill i allmänhet uppmuntra ALLA att skicka in artiklar med analys etc...
I synnerhet vill jag bjuda in dig, Krister, att skicka in en insändare: ta upp ett befintligt problem i Håbo, analysera det och kom gärna med förslag till förbättring (enligt dig).
Lämna kommentar
OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in
Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.
Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).