Valresultat 2014
Via länkarna nedan kan du följa Valresultatet 2014 i kommun-, landstings- och riksdagsvalet.
Här sammanställer HåboPortalen det aktuella läget på valkvällen/-natten. Obs! Den slutliga sammanräkningen påbörjas kl 8.00 den 15 september 2014.
Håbo - kommunfullmäktige | Landstingsfullmäktige i Uppsala län | Riksdagsvalet
Ställningens förändring under kvällen 14 september /15 september 2014:
14 sept., kl. 23.57 | Preliminärt reslutat Håbo (10 distrikt av 10 räknade)
Vinnaren är utan tvkekan Sverigedemokraterna som är nu Håbos tredje största parti med 5 mandat (+4 mandat jmft med 2010) och med en möjlig vågmästarroll i kommunfullmäktige.
Backa gjorde Folkpartiet med 2 mandat, Moderaterna med 1 mandat och Bålstapartiet med 1 mandat.
Den sittande majoritetet (S + MP + V + BÅP) har nu bara 20 mandat, dvs ingen majoritet.
SD har i teorin en vägmästarroll, men en möjlig S + MP + V + C koalition ger 21 mandater och därmed majoritet om man väljer att bortse från BÅP.
Väljer den nuvarande oppositionen ( M + C + FP + KD ) att samarbete med SD har de 21 mandat, dvs majoritet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
14 sept., kl.22.46 | Preliminärt reslutat Håbo (3 distrikt av 10 räknade)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
kl.21.46 | Preliminärt reslutat Sverige
Valdeltagande
2014: 84,10 %
2010: 82,90 %
2006: 81,42 %
Att jämföra med - Valet 2010
Så var resultatet 2010 i Håbo:
Bedöm denna artikel:
Fler nyheter
- Traditionell julmarknad på Skoklosters slott 25 Nov 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo deltar i SCB:s stora medborgarundersökning 28 Aug 2024 | Övriga Nyheter
- Skoklosters slott bygger ny lekmiljö för barn 20 Maj 2024 | Skokloster
- Sex av tio barngrupper för stora i Håbo 17 Maj 2024 | Skola
- Susanna Alakoski och Elise Karlsson får Jan Fridegårdpriset 2024 09 Apr 2024 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Så vill vi förändra Håbo! - ungdomar berättar med vernissage 20 Mar 2024 | Ungdom
- Barocka buketter inleder säsongen på slottet 20 Mar 2024 | Skokloster
- Full fart när rekryteringsmässan hölls på Fridegårdsgymnasiet 08 Mar 2024 | Företag
- Nya siffror: Befolkningen ökar i Håbo – nu 22 974 personer 26 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Så gör du ditt hem personligare - med fototapet 20 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Hushållens disponibla inkomster sjunker i Håbo 16 Feb 2024 | Övriga Nyheter
- Håbo kommun klättrar i utmärkelsen Bästa Tillväxt 18 Dec 2023 | Företag
- Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Håbos mest olycksdrabbade vägar 18 Dec 2023 | Övriga Nyheter
- Traditionell julmarknad i storslagen slottsmiljö 29 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Fyra av tio elever når inte gymnasieexamen i Håbo 29 Nov 2023 | Skola
- Elin Söderlind får Håbo kulturstipendium 16 Nov 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Håbo ger småföretagare goda förutsättningar i ny jämförelse 16 Okt 2023 | Företag
- Nya historiska spökberättelser om Håbo! 16 Okt 2023 | Kultur/Konst/Lokalhistoria
- Färre behöriga till gymnasiet i Håbo 09 Okt 2023 | Skola
- Fortsatt många TBE-fall i Uppsala – här är kommunen där flest smittas 05 Jul 2023 | Övriga Nyheter
Kommentarer (45 Skickat)
Socialdemokraterna fick förra valet en hel röster från personer som vanligen röstar på Moderaterna (proteströster mot Nina Lagh). Men detta val kommer dessa återvända till (M).
Folkpartiet dock har nog också svårt behålla sina 4 mandat, många tror att de har avregistrerat sin lokala verksamhet. Här kommer nog (M) hämta en del röster.
Sverigedemokraterna kommer öka till minst 4 mandat kanske ännu mer. De tar nog röster både från borgerliga och majoritetens sida.
Så att majoriteten förlorar sin majoritet tvivlar jag inte på , men hur nästa majoritet ser ut kan jag inte gissa mig till.
Du har så rätt i dina antaganden, jag hoppas att V och BåP åker ur och att den nya majoriteten består av "S" + "M" och att "M" får kommunalrådsposten. Det vore bäst för kommunen på lång sikt.
Nu målar du fan på väggen, det behöver inte bli någon större skillnad om en privat äger Håbohus. Det positiva blir att vi blir mindre skuldsatta så att ett nyfött barn slipper vara i skuld redan första dagen av sitt liv.
Det finns ingen kommun som vill slå sig ihop med oss P.g.a. de höga skulderna som politikerna orsakat.
Villaskatten är en fråga som regeringen beslutar om.
Ha en bra dag
Ha en skön dag.
Inget parti är idag redo att regera med SD, därför går borgerliga+SD bort.
V+S+Mp+C skulle innebära att nuvarande majoritet sparkar ut Båp och det skulle orsaka en hel del tandgnissel direkt.
Att nuvarande majoriet skulle "fylla på" med C och/eller Fp är tveksamt, dels för att det blir 5 eller 6 partier och det är lite för mycket för en majoritet, men sen var ju C och Fp lite tveksamma till Båp 2010.
I denna artikel från EP http://www.eposten.se/habo/article1643061.ece
nämndes ju även spekulationer om S och M. Tja det har ju gjorts försök till det senast 2009.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=2836943
Vi får se.
Jag köper ditt resonemang och vidhåller att "S" + "M" är den bästa lösningen som jag sedan länge föreslagit, då skulle vi ha en stark majoritet på 25 mandat i kommunfullmäktige. Då behöver de inte muta något av "Kalle Anka" partierna när de nya arvoderna ska fastställas. Vi får hoppas att sundaförnuftet segrar.
Nej, jag hoppas på alliansen med SD som stödparti.
Om det blir så här:
(M)+(C)+(FP)+(BP) = 18 mandat
(S)+/V)+(MP) = 18 mandat
Röstar (SD) då på det borgliga blocket eller det socilistiska eller lägger ner sina röster, och hur blir det då?
Alternativet mot detta "dödläge" är att några partier från den borgliga alliansen struntar i borgligheten och blir en del av den "socialistiska regeringen", alternatuivt att de borgliga acceptterar att (SD) är ett parti på riktigt och som har många väljare i Bålsta, och att dom sväjer förtreten och tar emot deras stöd för en borglig majoritet, eller är man på riktigt säker på att ge upp allt man arbetat för bara för att blocka ett annat parti, vilket borde vara viktigast? Svälja stoltheten och regera, eller vara stolt och inte regera, oavsett hur det går för Bålsta?
Sen är det som du säger att ingen är idag beredd att regera med SD.
Lägg därefter till att en del partier inte vill regera med Båp så har du ännu mer komplicerat läge.
Till skillnad från på riksnivå där man försöker sig på regering på 38% så tror jag inte detta blir fallet här.
Det skulle ju innebära att det kommunala styret har minoritet i varje nämnd och i KF och då blir det svårt att styra.
Vi får väl se när nya styret blir klart. Min personliga åsikt är att gamla majoriteten hade 21 mandat och backade till 20. Därför har detta styre inte invånarnas stöd längre och bör upplösas och en helt ny majoritet bildas.
Det funkar inte bara att lägga till Folkpartiet i gamla majoriteten så är allt frid fröjd.
Sedan kan ett skräckscenario uppstå genom att BåP bildar en samverkan med SD och får 7 mandat och kan därigenom ställa till stora problem i KF vid omröstningar. Låt oss undvika det sista scenariot.
Det kan även bli en valsamverkan av alla utetslutna partier om m och s går samman, inte bara sd och bp med 7 mandat, tror att de andra blir tjuriga och bildar enad front mot en sådan majoritet.
sd, bp, mp v c fp och kd har tillsammans 16 mandat, då är dom vågmästare mellan s och m i alla beslut i KF och nämnder, dom kan välja borgerligt eller socialistiskt, allt efter dagsform.
Vi får se hur det går, enligt "säkra källor" har s och m möte i helgen om hur dom skall göra för att köra över alla andra, två välbetalda kommunalråd finns i potten, om du kliar dig på ryggen så kliar jag dig!!
Du måste tänka på att om s + m bildar majoritet så ratas alla de andra partierna, det kanske inte bara blir bp och sd som gör valsamverkan utan alla tillsammans, då har dom 16 mandat och kan välja borgerligt eller socialistiskt i alla beslut som inte s och m är överens om, inte bara i KF.
Hur det blir får vi nog snart veta, hörde en "fågel som kvittrade" att s och m skall mötas i helgen för att komma överens om hur man utesluter alla andra partier, tror att dom också gör det då det finns två välavlönade kommunalråpdsposter i potten. Om jag kliar min rygg så kliar jag din!
Är fortfarande av den åsikten att med årets valresultat är det bästa att "S" och "M" bildar en majoritet för nästa valperiod.
Det vore olyckligt om det finns 2 heltidskommunalråd i potten. Mitt önskar skulle vara 2 kommunalråd på 75%, ett för de mjuka frågorna och ett finanskommunalråd.
Det här är också en fråga som jag har till Er politiker. Ni talar om att inte samarbeta med Sd och att de inte ska få något inflytande, men vad innebär det i praktiken.
Men om dem kommer med ett bra förslag (som inte har med invandring att göra) kommer ni då att per automatik rösta ner detta?
När det gäller 2 kommunalråd eller inte, så är det en skam att detta inte var klart innan valet.
Jag gör ett undantag och skiver ett inlägg med anledning av denna diskution, jag skall i sak försöka att klargöra dagsläget, som jag uppfattar det, och hoppas att det inte medför personliga påhopp på mig som person.
Det förekommer förhandlingar i majoritetsfrågan på iniativ från (S).
Efter kontakt med flera partiledare kan jag meddela att varken BÅP, V, MP eller SD har fått någon förfrågan om att tillhöra någon framtida majoritet.
Då återstår 2 möjlighter som verkar mest sannolika:
1. (S) bildar majoritet med de borgliga partierna (FP), (C) och (KD)
2. (M) bildar en majoritet med det socialistiska partiet (S)
Enligt uppgift från (S) finns det ett färdigt förslag som skall behandlas på deras medlemsmöte på onsdag kväll, blir det ja, kommer det att meddelas att det finns en ny "Röd-Blå" majoritet, blir det nej är vi tillbaks på ruta 1 och alla får försöka att hitta någon annan lösning.
Risken finns att det blir som i riksdagen att det största blocket får bilda majoritet, antingen med stöd av (SD) eller att (SD) väljer att lägga ner sina röster till förmån för det största blocket.
Till dina övriga frågor, (BÅP) har inte haft, och har inga problem med att arbeta med (SD) lokalt i frågor som rör Håbo kommun, och det borde det inte finnas det bland övriga partier heller, tycker jag.
.
Frågan om två kommunalråd strandade i förhandlingarna, (BÅP) sade nej, (S) och (M) sade ja, då vi var tvungna att komma fram till ett gemensamt förslag så sprack detta och kommer att beslutas av den nya majoriteten.
Enda anledningen, som jag ser det, att (M) vill regera tillsammans med (S) är att dom får ett bra betalt kommunalråd.
Om man ser till politiken så finns inget gemensamt, (M) skall inte låna en krona och (S) skall bygga konstgräsplaner etc.
(M) kan inte heller skylla på att man gör detta för att blockera (SD) då (M) och (SD) valmanifest skulle kunde vara skrivna av varandra och i det fallet vore det mer logiskt att (M) regerade tillsammans med (SD). Vad (S) skall skylla på har jag ingen aning om:))
.
Jag håller med dig om kommunalrådsposten, därför tyckte jag det var lite synd att man inte fick veta vad de olika partierna tyckte i frågan innan valet (förutom er då).
Vi kan inte ha att detta ändras hela tiden. Nina Lagh satt på 75 % , Agneta på 100% och nu talas det om två kommunalråd på 100% eller 75% vardera.
Detta bör finnas en politisk samsyn kring.
Sen när det gäller SD så håller jag med. Mitt inlägg var kanske främst riktat mot L-G Bromander (S) och Håkan Welin(Fp) som uttalat sig att de inte ska samarbeta med dem. Därför undrar jag om det är sådan sandlådenivå att man t.om tänker rösta emot varenda förslag(motion som dem kommer lägga.
Ett bra förslag är alltid ett bra förslag oavsett vilket parti det kommer ifrån. Måste man förkasta ett bra förslag bara för att det kommer från fel parti så har man inget i politiken att göra!!!
Vi får väl se hur majoriteten kommer se ut. Om nu ni i Båp hamnar i opposition ska ni inte vara ledsna över det. Nu har ni chansen att driva en konstruktiv oppositionspolitik något som saknats de senaste två mandatperioderna.
Håkan: Du har fel. V och Mp satt ju nyss med Båp i en majoritet. Om förra majoriteten S+Båp+Mp+V hade fått 21 mandat hade de fortsatt som vanligt. eller???
Om resultatet av valet hade visat att den gamla majoriteten med 21 mandat, hade det med stor sannolikhet blivit en annan majoritet. Att BåP kom med i den förra majoriteten berodde på ett misslyckande i förhandlingarna 2010 där "S" tappade fattningen i förhandlingen med FP och C, som resulterade i att BåP mutades in i majoriteten på skattebetalnarnas bekostnad.
I kort sikt kan det innebära att M kommer nära S och därmed makten, men om fyra år (2018) kan både S och M decimerras om de missköter sig och folk missnöjesröstar.
Jag uppskattar att du kommit tillbaka i den politiska debatten på Håboportalen och att du ur dina egna intressen beskriver ett scenario som passar in för fortsatt medverkan för dig och BåP i Håbopolitiken. Synd bara att inte de övriga politikerna är lika villig att vara med i debatten.
Det scenario du beskriver är tänkbara konstellationer, men beskrivningen tar sikte på att få så stort inflytande som möjligt för BåP i Håbo politiken och därför vill jag fråga dig om du tagit kontakt med SD att bilda en samverkan och därmed få en konstellation med 7 mandat i KF?
Du vet att C, FP, KD, V, och MP vill inte ha med BåP i någon majoritet och därför söker du en samverkan med SD för att komma in i så många nämnder som möjligt p.g.a. din långa politiska erfarenhet som BåP har i Håbo politiken, men saknas hos SD. Därmed kommer du att ha ett större manöverutrymme än om du skulle sitta i KF med endast 2 mandat.
Jag hoppas fortfarande att S och M bildar majoritet (25 mandat) med 2 kommunalråd om 75% vardera, ett kommunalråd för de mjuka frågorna och ett finanskommunalråd för de ekonomiska frågorna. Om S vill låna och M spara så är väl en kompromiss däremellan en bra lösning.
Hur kan du påstå att SD och M har skrivit varandras valmanifest, det tycker inte jag?.
Självklart har även vi varit i kontakt med andra partier för att BÅP skall få så bra utfall av valet som möjligt, det gör alla partier!!
Jag kan försäkra dig om att både (M) och (S) kommer att göra valtekninsk samverkan för att få ut så mycket som möjligt av sina mandat, och detta är enligt den lag som tillkommit just precis för att små partier skall ha en möjlighet till inflytande, men du brukar ju inte ha så mycket till övers för den gällande lagstiftningen, jag kommer ihåg när du kritiserade lagen om IBB och försökte att göra en egen tolkning av denna, hur det egentligen borde vara:))
Våra två mandat räcker för en plats i kommunstyrelsen, men då blir det matematik igen och det orkar jag inte förklara här på portalen, det har inte gått så bra förut:)
Sedan när det gällde ett eller två kommunalråd så var utgångspunkten i den beredning som arbetade med denna fråga om det skulle tillsättas ytterligare ett för opositionen, detta för att bredda det demokratiska inflytandet.
Om den nya majoriteten tillsätter två inom majoriteten så är det bara av egen vinning när det gäller att uppbära ett högt arvode och den frågan har inte varit uppe i beredningen för ställningstagande, men vi får se vad som händer med detta.
Jag har nu gjort ett försök till att sakligt förklara, och som jag sade i mitt första inlägg så hoppades jag på att slippa personliga påhopp, vilket en av kommunens största "rättshaverister" inte förstod och jag avslutar därmed min medverkan i denna tråd.
Jag citerar ordspråket "som man bäddar får man ligga". Du som en egopolitiker har fört en politik i eget syfte de senaste 4 åren, har nu blivit placerad vid sidan av majoriteten om inte SD gör misstaget att ingå en samverkan med BåP. Att du kallar mig som en av de stora rättshaverister vi har i Håbo visar bara att du, kommunledningen och den socialdemokratiska ledningen hade sanktionerat Per Kjellanders september krönika. Så smutsig är din politik och jag hoppas att du inte blir en del av kommunstyrelsen som du önska, du fick så få röster att ditt andra mandat var i farozonen.
Har Folkpartiet helt avregistrerat sin verksamhet i Håbo?
Läser man vad de skrivit här på portalen så handlar nästan allt om rikspolitik.
Jag såg heller inga valaffischer från dem i Håbo.
Du har alldeles rätt, FP var det parti som förlorade mest och de Folkpartister som nu finns kvar är på utdöende att de vid 2018 val kan vara borta liksom BåP.
M har gjort sin eftervalsanalys på riksnivå och konstaterat varför de tappade.
Hur ser M:s eftervalsanalys i kommunen ut? Jag förstod att de tappade 2010, men är lite förvånad att de fortfarande tappade 2014.
Men vilka som verkligen borde gjort en analys är Folkpartiet. Hur ser eran analys ut efter att ha tappat så mycket som Ni gjorde?
Samma fråga ställer jag till Bålstapartiet, 2006 fick Ni 6 mandat har nu tappat två val i rad och nere på 2 mandat (var det SL-korts frågan som höll er uppe??)
Lämna kommentar
OBS att du måste vara inloggad för att kunna skicka kommentar!
Klicka här för att logga in
Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft.
Skulle du känna dig förolämpad/kränkt av ett/flera ord/uttryck, vänligen kontakta HåboPortalen (info@haboportalen.se).